A programot a Főmterv Zrt. által vezetett szakmai konzorcium készítette civil szervezetek bevonásával. A fejlesztési terv javaslatot tesz átfogó díjpolitikai stratégia kidolgozására is, amely magában foglalja a parkolási díjakat, a közösségi közlekedési tarifákat, valamint az úthasználati és a behajtási díjakat is.
400-600-800 forintos behajtási díjjal végeztek szimulációt a várható forgalomcsökkentést vizsgálva. A számítások szerint naponta 60-110 ezer autóval kevesebb közlekedhetne a belső negyedekben a dugódíj bevezetését követően.
A Hungária körút-Október 23. út-Bocskai út-Karolina út-Alkotás utca-Margit körút vonalán belüli területet tennék fizetőssé a szakértők. Véleményük szerint azért kellene ilyen nagy részt „védetté” tenni, mert egy ennél kisebb, pl. a Nagykörúton belüli fizetős zóna meghatározása esetén zsúfolttá válnának a körutak és a hozzájuk kapcsolódó Duna-hidak.
A terv célja, hogy a főváros közlekedésére távlati koncepciót nyújtson, és egyúttal a 2020-ig tervbe vett uniós projektek stratégiai megalapozását is szolgálja. A korábbiakhoz képest ezúttal nagyobb hangsúllyal jelennek meg a környezetvédelmi szempontok, különös tekintettel a levegőminőség javítására, a közösségi és a kerékpáros közlekedés fejlesztésére, valamint az egyéni gépjárműforgalom csökkentésére.