Négy évszakos kabrió
Mennyire sablonos dolog napsütötte, tengerparti helyszínt keresni egy nyitható tetős autó bemutatójához, gondolhatta a MINI Convertible marketingatyaúristene, majd kaján vigyorral az arcán rábökött a hójelentésekben a legnagyobb szám mellett szereplő osztrák városka nevére. Hála neki, életemben először dermesztő fagyban kabrióztam, és még élveztem is.
Nyitható tető? Minek?
A nyitott tetős autózást világéletemben baromságnak, de legalábbis erősen élvezhetetlen dolognak tartottam. Télen hideg, ősszel bele esik az eső, nyáron meg csak korán reggel, illetve napnyugta után autózhat az ember a spontán porráégés veszélye nélkül. De be kell lássam, a kabriózás mégsem annyira eszement dolog.
Nem fagy az arcunkra a mosoly
Ha jeges kabriózásra vágyunk, azért biztos ami biztos, öltözzünk fel alaposan. Ülésfűtéssel csukott autóban is sokkal szebb az élet, négy évszakos kabrióban pedig kötelező elem ugyanúgy, mint a hatékony utastérfűtés.
Start
A startgomb megnyomása és a téli védőöltözet felhúzása után rögtön a tetőnyitás következett. A vászontető két részletben is nyitható, az első fokozat tetőablakként funkcionál, ha továbbra is nyomva tartjuk a gombot, akkor alig tizenöt másodperc múlva már semmi nem takarja el az eget a fejünk fölött.
Így autóztunk a hóban – videó
Rögtön feltűnik, mennyire valószínűtlenül szépen muzsikál, durrog a dupla, krómozott kipufogó. Aztán az utca hangjai, illatai, szagai is besurrannak az autóba, valamint a madarak is közelebbről látszanak. Kezd megérinteni a nyitott tetős élet. Kézbe vesszük az itinert és nekilódulunk a havas hegyi utaknak. Innen nincs menekvés, a tetőt mi már nem csukjuk be többé. Pedig megállni sem kellene hozzá, harmincas tempóig menet közben lehet mozgatni a vászontetőt.
Érdekes, hogy még autópályás tempó mellett sem jön be a fagyos levegő. A sapka jó szolgálatot tesz, csupán a combunkon érzünk néha hideget. A zene is élvezhető marad, egyedül az alagutakban vacak autózni, ott nagy a zaj.
Újabb két videó és a nagy tudású, szőrsapkás finn érkezik a túloldalon. Én nem hagynám ki
Plusz mutató
Aljas húzás, a műszerfal baloldalára telepített különleges óra, ami a nyitott tetővel átvészelt időt méri. Valójában az égvilágon semmi jelentősége nincs, de mivel mér valamit, az ember azon kapja magát, hogy nézi azt a nyüves mutatót, hogy mégis mennyit ment már nyitott tetővel és juszt se csukja be. A mutatott érték ugyan tetőzárásnál nullázódik, de a fedélzeti számítógép ezt is megjegyzi, mint a többi értékes információt, fogyasztást, átlagtempót, stb.
Motorok, árak
Eleinte kétféle teljesítményű, 1,6 literes új benzinmotorral lesz kapható a nyitható tetős MINI. A Cooper 120, míg a Cooper S 175 lóerős csúcsteljesítményre képes. Mindkét motort jóval, 22 és 23 százalékkal takarékosabbnak és persze tisztábbnak ígérik, mint az elődöt.
A komolynak tűnő megtakarítást az Auto Start Stop rendszer használatával, a műszerfalon lévő az optimális fokozat kiválasztásában segítő – amúgy borzasztóan aprócska – jelzéssel, és fékezéskor a mozgási energia egy részének visszanyerésével érik el.
Mind az automatikus, mind a manuális váltós kivitel hatfokozatú. A manuális apró hibája, hogy a hátramenet és az egyes fokozat között lehetetlen gyorsan kapcsolni. A tervező szerint nem is volt szempont, hogy lehessen. Kár.
MINI Cooper Convertible árak: | |
Cooper 6 329 000 forint | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 120 LE / 160 Nm |
Végsebesség: | 198 km/óra |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 9,8 s |
Átlagfogyasztás: (l/100 km) | 5,7 l |
Cooper S 7 300 000 forint | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 175 LE / 240 Nm |
Végsebesség: | 222 km/óra |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 7,4 s |
Átlagfogyasztás (l/100 km): | 6,4 l |
Vidámság
MINI-t vezetni mindig jó móka. A kabrióban ez még egy kicsit jobb időtöltés. Kasztnija megdöbbentően merev és a tető nélküli lét miatt szükséges erősítések sem nehezítették meg az autót. Sőt, tíz kilót le is adott a tömegéből. Az áthangolt szervokormány annyira jó lett, hogy nem is nagyon lehet észrevenni, hogy elektromotorok végzik a munkát. A sarkokba tervezett kerekek és a javított futómű remek stabilitást kölcsönöznek a kisautónak.
Fél évszázad
Az idei különösen fontos év lesz a MINI életében, hiszen 2009-ben ötvenedik születésnapját ünnepli a márka. A MINI United Fesztivált Silverstonban, a MINI szülőföldjén rendezik meg május 22-24-én. A versenyek, kiállított autók mellett persze lesz sör, kaja, és mulatozás hajnalig. Aki teheti nézzen ki, akár saját MINI-vel, akár csak nézőnek. Biztos nagy buli lesz.
Jégre visznek
Ha már hóban vezettük végig a pár száz kilométeres próbakört, nem lehetett kihagyni a jégen bohóckodást sem. Mindig jó ötletnek tartom, ha zárt, biztonságos pályán is lehet próbálgatni, mit is tud egy autó – vagy azt, hogy mi mit nem tudunk – így most is boldogan hallgattuk a néhány szót a több lépcsőben kikapcsolható menetstabilizálóról, aztán már kezdődött is a csúszkálás.
A menettel csak egy gond volt. Szörnyen idegesítő amikor a jégen próbáljuk a bólyák között terelgetni az össze-vissza csúszkáló gépet, és halljuk, hogy mögöttünk valaki rémséges tempót autózva liheg a nyakunkba. Ha nem lenne elég, hogy kb. fényévekkel vezet jobban mindannyiunknál, finn, még szöges gumik is vannak az autóján.
Egyáltalán nem sortszerű dolog ez…. A nagy sapkás idős úriember elképesztő tempóval haladt a kiskocsival. Később kiderült a csalás, ő a nagy Rauno Aaltonen, maga. És ennek tetejébe a szöges gumikat is ő kapta. Nem nekünk, szerencsétleneknek dukált a segítség, hanem neki, aki a szappanos jégen is képes lenne vezetni.
Rauno Aaltonen |
A Rally Professzorként is emlegetett versenyző1938-ban született. Kezdetben vízen, motorcsónakkal próbált szerencsét, később a kétkerekűek, majd az autók jöttek. MINI-t sem a kedvünkért vezetett először, hiszen többek között a ’65-ös Rally Világ Bajnokságot és a ’67-es Monte Carlo Rallyt is egy MINI Cooper S volánja mögött nyerte meg. Manapság tekintélyes szőrsapkája és saját vezetéstechnikai iskolája van Finnországban, ahol a havas, jeges körülmények közötti-autózást oktatja. |
Csorgassuk együtt a nyálunkat:
Végül pedig újra a MINI