Gonosz, lapos orra, különleges profilja, gyönyörű feneke nagyon feltűnő a forgalomban. Mindenki megnézi. És mindenki versenyezni akar vele. Csak én nem. Nem arra való ez. Arra majd a GTI-változat lesz jó, ha lesz olyan. Ez nem sportautó, csak egy szép kis kupé.
Gyönyörű, legalább annyival szebb, izgalmasabb a mai, hatos Golfnál, mint az első Scirocco volt az egyesnél, a második a kettesnél. Irigykedve-szomorkodva néznek át rá a lámpánál a golfosok: tán mégis inkább egy ilyet kellett volna venni. Kedves golfosok, ne aggódjatok! Csaknem ugyanilyen irigykedve-szomorkodva néz át a Sciroccóból a Golfba is az ember.
Már a beszállásnál jönnek a gondok. A hatalmas, nehéz ajtószárnyak előszeretettel vágják lábszáron, combon az autóba igyekvőt, vagy orrba, homlokba az onnan előbújni vágyót.
Nagyon látványos dolog a keret nélküli oldalablak, amely már a távirányító nyitógombjának megnyomására, a belső kilincs érintésére lecsúszik egy centit, hogy ne akadjon be a kéderbe. Csak hát esőben-hóban ez mindig jelent jó pár hideg vízcseppet odabent.
Honnan fúj a szél? |
A sirokkó mediterrán széltípus; a Szahara felől induló poros légáramlat száraz időjárást jelent Észak-Afrikának, viszont a Földközi-tenger fölött átsüvítve már nedves, hűvös időt hoz Dél-Európának. A szél nevét írják sirocconak, scirocconak is, a horvátoknál-szlovéneknél jugónak hívják, de nem ez a legviccesebb. Hanem hogy az araboknál ghiblinek ismerik. Ami véletlenül egy másik autó, egy Maserati típus neve. |
A hátsó üléseken végül is elüldögélhet két felnőtt egy darabig, de egy Golf hátsó traktusa innen nézve tágas nappalinak tűnik. A csomagtartó 292 literes (Golf: 350), de nem csak nagyon mély, nagyon rövid is a nyúl ürege, és magasra kell emelni a cuccot a bedobáshoz (Golf: nem).
Árak, érdekességek
És mégis: a gyönyörű, karizmatikus Scirocco jóval több, mint egy háromajtós, sportos Golf. Alapáron, fapaddal 6,64 millió forint a 160 lovas, turbós-kompresszoros kis 1,4-es. Kétzónás klímával, rendes rádióval, pár triviális extrával hamar felkúszik az ár 7-8 milla közé.
Háromajtós, egész jól kistafírozott, kétszáz lóerős, turbó Astrát már 6,5 millióért kapni. A Scirocco tehát nem a józan ész választása. De a Scirocco nem is a józan észnek szól.
Van neki rendes, önálló neve, négy különálló ülése és olyan formája, hogy tyű. Tehát nem ér Astra GTC-vel, háromajtós Focusokkal összehasonlítani. Inkább az olyan félegzotikus modellek között a helye, amilyen az ALFA Mito, a Volvo C30, netán a MINI, horribile dictu: Hyundai Coupé. Érdekes, látványos autók; a MINI és a Hyundai kivételével kommersz tömegautók műszaki alapjain, de erős motorokkal és jelentős presztízsfaktorral az árban.
Összehasonlítás | |
VW Scirocco – 160 LE, 1,4 benzin | 6,64 milliótól |
ALFA Mito – 155 LE, 1,4 benzin | 4,99 milliótól |
Volvo C30 – 175 LE, 2,4 benzin | 5,95 milliótól |
MINI Cooper S – 175 LE 1,6 benzin | 6,3 milliótól |
Hyundai Coupé – 175 LE, 2,7 benzin | 29 ezer euró (Mo.-on nem rendelhető) |
A fentiek közül a MINI néz ki a legkevésbé sportosan – ellenben az viselkedik a leginkább úgy, mint egy rendes sportkocsi. A Mitót, a C30-at, a Sciroccót nem nagyobb élmény vezetni, mint a Grande Puntót, Focust, Golfot, ha tetszik, a polgári változatot. A Scirocco futóműve, fékei, kormányzása mind-mind ugyanolyanok (jóindulatú, kiszámítható, semleges), mint egy Golfban. A beltér az alul lapított kormány és az érdekes ajtóbehúzók kivételével semmi különlegeset nem mutat. És ez egy kicsit szomorú. Lehetne vadabb. Jól állna neki.
A Scirocco kapható modern dízelmotorral, 200 lovas, kétliteres turbóval is, de mi ezeknél érdekesebbet találtunk a nagy VW-embléma alatt. A turbóval-kompresszorral 160 lóerősre puffasztott, 1,4 literes kis benzinmotor elméletileg ötvözi a kis fogyasztást a nagy teljesítménnyel. Elméletileg. Mert csodák azért nincsenek.
Kilenc-kilenc és fél litert fogyasztott alattam vegyes üzemben. Néha mentem vele gyorsan, néha leforgattam leszabályzásig, néha csorogtam vele dugóban, néha gurultam vele százzal az országúton eseménytelen órákon át. És tud enni nagyon keveset is.
Hat liter alatt is lehet vele járni, ha soha nem forgatjuk mondjuk 2500 fölé, és már hatvantól hatodikban gurulunk vele. De lehet ilyet ezzel a pofával, ezzel a formával? Hogy lehetne már! Mondhatnám, hogy nem is rossz. És tényleg nem, csak…
Csak nem ez való bele. Vagy ha ez, hát nem ilyen álmos, fenékkel érezhető teljesítmény helyett az Euro-5-re koncentráló változatban. Ehhez az 1,4 TSI-hez túl gonosz, túl lapos, túl brutális a dizájn. Hej, de megnézném, mit tud a marcona pofa mögött a GTI Golf kétszáz lovas kétliterese!
MOTORADATOK |
|
Lökettérfogat (ccm) |
1390 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. nyomaték(Nm/ford.) | 240/1500-4500 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 118(160)/5800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,0 |
Végsebesség (km/h) | 218 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 154 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | 6 635 800 Ft |
Konkurensek | Volvo C30,MINI, ALFA Mito |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Érdekes színfolt az utakon; amit egy Golffal szemben praktikumban elveszít, megnyeri stílusban. |
Pontszám (max. 10) | 7 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|