Bemelegítésnek: Hasznos tippek – egyéb kategória |
|
Ugye mindenki tanult anno valami hasznosat is?
Amikor megtanultunk autót vezetni, mindenki, aki már legalább egyszer vezetett, sokkal okosabbnak és tapasztaltabbnak gondolta magát nálunk. Szülőktől, oktatóktól, barátoktól záporoztak ránk a hatalmas bölcsességek. Egy-egy hasznos tanács azért mindenkiben megragadt. Ezeket gyűjtöttük össze.
Várd a váratlant! Alapvető. Egy kicsit ódivatú a kifejezésmód, de találó.
Autópályán, esőben az előzés után ne egyből vágjunk vissza a megelőzött elé, csak amikor meglátjuk a belső tükörben! Ez pusztán a korrektség miatt fontos. Ez nagyjából az a távolság, amikor már nem fogjuk beteríteni a vizet a másik autó szélvédőjére.
„Ha kettest váltanál, nem esne le minden gázelvételnél a fejünk” Ezt az oktatóm mondta. Kicsit szolidabb formában így hangozhatna: Ha a kocsi az elindulás után megtett egy teljes autóhossznyit, válts kettest! Ez csak egy javasolt viszonyítási pont, leginkább érzésre csináljuk.
Országúton a reflektort akkor kell lekapcsolni, ha szembejövő autó fénycsóvája kettéválik! Ez kizárólag akkor igaz, ha egy végtelen hosszúságú egyenes úton haladunk. Kanyargósabb utakon nem tapasztalható ez a jelenség. Arra vonatkozó bölcsességet nem találtunk.
Éles kanyarban, beláthatatlan kereszteződésben dudálj! Ennél egy fokkal jobb, ha a reflektorral is pöccintünk egyet. Jobban belátjuk a kanyart.
Ne menjünk bele a pocsolyába, ki tudja, mi van alatta! Nagyjából tizenötféle különböző baleset érhet minket, ha pusztán az érzés kedvéért nagy sebességgel tépünk át a pocsolyán. Gondoljunk csak a sokszor ember nagyságú kátyúkra.
Sötétben könnyen beazonosíthatóak a különböző kulcsok (ajtó, indító, csomagtartó…) a formájuk, illetve a rece alapján! Ez aktualitását vesztette napjainkra. A régebbi autóknál valós problémát jelentett a különböző kulcsok beazonosítása, most már a központi zár nyitó funkcióját nehéz lehet nehézkes elsőre elcsípni.
Az alábbi videón látható hölgy nem fogadta meg a tanácsokat és könnyelműen belehajtott a pocsolyába…
Ha nekiállunk havat takarítani, érdemes beindítani a motort, könnyebb dolgunk lesz! Érdekes bölcselet. De máris megérkezett az ellenérv: Butaság télen, indulás előtt alapjáraton járatni a motort (autó bemelegítése) Itt ugye az az érv, hogy az alacsony fordulatszám és a dermedt olaj miatt nem kap mindenhol elég kenést. Így jobban kopik. Hát nem is tudom. Kit kíméljek jobban? Magamat a hidegtől, vagy az autót a kopástól?
Hidegben kinyomott kuplunggal kell indítózni! Van, aki nem úgy szokott? Ha másért nem, egy nem teljesen jó állapotban lévő akku esetén energiát spórolhatunk. Pont annyit, amennyi a kuplungtárcsa forgatásához kell. Szintén ide tartozik, hogy érdemes bekapcsolni indítózás előtt pár másodpercre a lámpát. Azzal bemelegít az akku és jobban teljesít. És ne sok rövid indítózással kísérletezz, hanem kevés hosszúval. A motort először átforgatni és lendületbe hozni kerül a legtöbb energiába.
Ne tekerd a kormányt álló helyzetben! Fáj a futóműnek, ahogy feszíted. Hiába nem érzed a szervóval, mennyire nehezen jár a kerék, attól még fáj neki.
Vonszolós automata mosóban ne állítsuk le a motort! Tegyük üresbe. Így, ha a gépezet lökdösi az első kerekeket, a nyomás alatt lévő szervokormány miatt – állítólag – ez kevésbé viseli meg a kormányművet.
Szituációk
Ledifferált, vazze |
Ha a belső oldalon vizes az aszfalt, a szélén havas és ezért kipörgésgátló és diffizár híján kipörög a csúszósabb oldalon álló kerék, a kocsi nem indul el. Bár ez nem homológ, de ezt mondjuk a vázolt helyzetben: ledifferált, vazze.
A megoldás: Ha a kézifék a hajtott kerekekre hat (előző C5, hátsókerekes Ladák pl.), akkor kicsit be kell húzni a kéziféket, ez difizárként hat, enyhén fékezve a szabadon kipörgő oldalt, amivel a differenciálmű több erőt továbbít a jobban tapadó felületen álló keréknek, és jó esetben már megyünk is. |
Ha alulkormányozott |
Ha nagyon alulkormányozott az autó és kicsúsznál a szembejövő sávba a vasércet szállító, fékhibás Kraz elé, egy pillanatra rá kell rúgni durván a fékre, ettől előremegy a súlypont, és talán be tudod venni a kanyart. Egy rendőrségi kiképzőtől tanultuk, a kivitelezése csak nagy gyakorlattal rendelkezők számára értékelhető. Sajnos a legjellemzőbb, ilyen esetekben, hogy nyomják a féket és tehetetlenül csúsznak a Krazig. |
Indítás előtt… |
…először csak gyújtásig fordítsuk a kulcsot, majd ha minden visszajelző lámpa kialudt a műszerfalon, akkor indítsunk csak. Ilyenkor az AC is felszív egy adag naftát, aminek a berregő hangját hallhatjuk is. Mivel rögtön rendelkezésre áll indításkor az üzemanyag, kíméljük az akkut és az indítómotort. |
Télen |
|
A lányok tanácsa
Ha beszorulsz a havas saras mocsárba, hívd Andrást :- ) Vagy vegyél macskaalmot, és szórd a kerék alá!
Itt mindenki szabadon behelyettesítheti Andrást a saját megmentőjével!
Persze vannak olyan körülmények, amire nem lehet felkészülni…
Önökben mi ragadt meg? Ide várjuk őket!