A rendezvényteremben egy plexiszószék fogadott minket; balján egy letakart autó, jobbján egy üres pódium. Leültünk, elcsendesedtünk, és persze valamennyien tudtuk, mi fog történni.
Válság és Toyota
Arasima Tadasi (utóbbi a keresztneve), a Toyota európai első embere halálos csendben begurult az új Priusszal az üresen hagyott placcra. Majd kiszállt, a mikrofonhoz lépett, és közölte, milyen nagyszerű érzés füstmentesen autózni, még ha csak egy szálloda aulájában is.
Aztán azonnal belecsapott a válságba. Egy éve még senki sem sejtette, példátlan a mélysége, átfog mindent, és így tovább. De a Toyota nem csügged, továbbra is két szó virít lángbetűkkel zászlaján: Fenntartható Mobilitás.
Csak az őserdőknek ne fájjon!
Év végéig Európában 16 új modellt mutat be a Toyota. A hibrid nagyágyú mellett bevetik a mára számos gyártó által használt marketingfegyvert is: nevet, védjegyet adnak takarékos modelljeiknek. Eco2 a Renault-nál? Blue Motion a Volkswagennél? Hát akkor legyen Toyota Optimal Drive a takarékos Toyoták gyűjtőneve.
A PHV (Plug-in Hybrid, konnektoros hibrid) programban néhány európai flottaüzemeltető lítium-ion akkukkal kiegészített, hálózati áramról is tölthető, pár tíz kilométert a belsőégésű motor beindítása nélkül megtenni képes autókat kap tesztre. 2010-ben Európában 150, világszerte még 350 konnektoros hibridet szeretnének futtatni az utakon.
A Toyota azt ígéri, 2012-re piacra dob egy teljesen elektromos, lítium-ion akkus kisautót. Addig viszont itt van az új Prius.
Videón a nagy pillanatok!
Az új Prius
A Detroitban már bemutatott Prius műszaki adatai természetesen már korábban napvilágot láttuk, itt, a Vezessen is beszámoltunk róluk. Ha szabad, csak pár szubjektív benyomást közölnék most, egy igazi, hús-vér példány láttán.
Szép autó, új, kicsit agresszív, de felismerhetők benne az előd vonalai. Beltere meglepően tágas, kényelmes; minden logikus, praktikus, kivéve egy dolgot. Már az Aurisban sem értettem, miért kell a két első ülés közé egy funkciótlan plasztikhidat emelni, ami csökkenti a térérzetet. Hát a Priusban végképp nem értem, hiszen ebben a kocsiban még váltó sincs, tehát a váltókarnak se kéne fogni a helyet középen.
Aki szerette az elődöt, ezt is fogja. Bár a tapasztalatok azt mutatják, a 2003 óta kapható második generációs Prius nagyon megbízható, tartós autó, azért egyes nyugat-európai flottáknál, taxivállalatoknál mára eljött a csere ideje. (Akad német taxiflotta olyan példányokkal, amik már a 360 ezredik kilométeren is túl vannak.)
Úgy sejtem, ezek az elégedett vevők nem sokat fognak tétovázni, amikor megérkezik a szalonokba az erősebb, állítólag takarékosabb, szebb, modernebb új Prius. Hacsak nem lesz sokkal-sokkal drágább, mint a régi. Vagy nem tetszik meg nekik jobban a Honda Insight?
Az új Verso
A szép, okos, erős jövőautó után az igazi világújdonság már nem tudott valami nagy durranás lenni. A Corolla Verso harmadik generációja egy nem különösebben izgalmas formájú, praktikus, barátságos jószág, de se nem hibrid, se nem elektromos; elhalványult a Prius fényében.
Hosszabb tengelytávon nagyobb utastér, takarékosabb motorok, új automata váltó a 2,2 literes dízelmotorhoz; egyelőre nagyjából ennyit mondhatunk az új Versóról. Többet majd március végén, a lisszaboni tesztvezetés után mondunk.
Addig legyen elég néhány érdekes adat:
Benzinesek | 1.6, 6 fok. kézi | 1,8, 6 fok. kézi |
1,8, aut. |
Max. teljesítmény | 132 Le/6400 | 147 Le/6400 | 147 Le/6400 |
Max. nyomaték | 160 Nm/4400 | 180 Nm/4000 | 180 Nm/4000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,7 s | 10,4 s | 11,1 s |
Végsebesség | 185 km/h | 190 km/h | 185 km/h |
Átlagfogyasztás | 6,7 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Dízelek | 2.0 6 fok. kézi |
2.2 aut. |
2,2 6 fok kézi |
Max. teljesítmény | 126 Le/3600 | 150 Le/3600 | 177 Le/3600 |
Max. nyomaték | 310 Nm/1800 | 340Nm/2000 | 400 Nm/2000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,3 s | 10,1 s | 8,7 s |
Végsebesség | 185 km/h | 195 km/h | 210 km/h |
Átlagfogyasztás (l/100 km) | 5,4 | 6,8 | 6,0 |