A rendezvényteremben egy plexiszószék fogadott minket; balján egy letakart autó, jobbján egy üres pódium. Leültünk, elcsendesedtünk, és persze valamennyien tudtuk, mi fog történni.

Válság és Toyota

Harciasabb külső, még bonyolultabb belső
Harciasabb külső, még bonyolultabb belső

Harciasabb külső, még bonyolultabb belső

Harciasabb külső, még bonyolultabb belső


Arasima Tadasi (utóbbi a keresztneve), a Toyota európai első embere halálos csendben begurult az új Priusszal az üresen hagyott placcra. Majd kiszállt, a mikrofonhoz lépett, és közölte, milyen nagyszerű érzés füstmentesen autózni, még ha csak egy szálloda aulájában is.

Aztán azonnal belecsapott a válságba. Egy éve még senki sem sejtette, példátlan a mélysége, átfog mindent, és így tovább. De a Toyota nem csügged, továbbra is két szó virít lángbetűkkel zászlaján: Fenntartható Mobilitás.

Csak az őserdőknek ne fájjon!

Év végéig Európában 16 új modellt mutat be a Toyota. A hibrid nagyágyú mellett bevetik a mára számos gyártó által használt marketingfegyvert is: nevet, védjegyet adnak takarékos modelljeiknek. Eco2 a Renault-nál? Blue Motion a Volkswagennél? Hát akkor legyen Toyota Optimal Drive a takarékos Toyoták gyűjtőneve.

A Toyota élen jár

A Toyota élen jár

A Toyota élen jár


A PHV (Plug-in Hybrid, konnektoros hibrid) programban néhány európai flottaüzemeltető lítium-ion akkukkal kiegészített, hálózati áramról is tölthető, pár tíz kilométert a belsőégésű motor beindítása nélkül megtenni képes autókat kap tesztre. 2010-ben Európában 150, világszerte még 350 konnektoros hibridet szeretnének futtatni az utakon.

A Toyota azt ígéri, 2012-re piacra dob egy teljesen elektromos, lítium-ion akkus kisautót. Addig viszont itt van az új Prius.

Videón a nagy pillanatok!

a videó a hirdetés után indul

Az új Prius

A Toyota a D-szegmensbe helyezi, tehát nagyobbnak gondolják, mint egy Corolla

A Toyota a D-szegmensbe helyezi, tehát nagyobbnak gondolják, mint egy Corolla

Nagyobbnak gondolják, mint egy Corolla


A Detroitban már bemutatott Prius műszaki adatai természetesen már korábban napvilágot láttuk, itt, a Vezessen is beszámoltunk róluk. Ha szabad, csak pár szubjektív benyomást közölnék most, egy igazi, hús-vér példány láttán.

Szép autó, új, kicsit agresszív, de felismerhetők benne az előd vonalai. Beltere meglepően tágas, kényelmes; minden logikus, praktikus, kivéve egy dolgot. Már az Aurisban sem értettem, miért kell a két első ülés közé egy funkciótlan plasztikhidat emelni, ami csökkenti a térérzetet. Hát a Priusban végképp nem értem, hiszen ebben a kocsiban még váltó sincs, tehát a váltókarnak se kéne fogni a helyet középen.

Aki szerette az elődöt, ezt is fogja. Bár a tapasztalatok azt mutatják, a 2003 óta kapható második generációs Prius nagyon megbízható, tartós autó, azért egyes nyugat-európai flottáknál, taxivállalatoknál mára eljött a csere ideje. (Akad német taxiflotta olyan példányokkal, amik már a 360 ezredik kilométeren is túl vannak.)

Úgy sejtem, ezek az elégedett vevők nem sokat fognak tétovázni, amikor megérkezik a szalonokba az erősebb, állítólag takarékosabb, szebb, modernebb új Prius. Hacsak nem lesz sokkal-sokkal drágább, mint a régi. Vagy nem tetszik meg nekik jobban a Honda Insight?

Az új Verso

A szép, okos, erős jövőautó után az igazi világújdonság már nem tudott valami nagy durranás lenni. A Corolla Verso harmadik generációja egy nem különösebben izgalmas formájú, praktikus, barátságos jószág, de se nem hibrid, se nem elektromos; elhalványult a Prius fényében.

Hosszabb tengelytávon nagyobb utastér, takarékosabb motorok, új automata váltó a 2,2 literes dízelmotorhoz; egyelőre nagyjából ennyit mondhatunk az új Versóról. Többet majd március végén, a lisszaboni tesztvezetés után mondunk.

Erre is büszkék, bár nem valami nagy lépés a Zéró Emissziós Toyota-cél felé

Erre is büszkék, bár nem valami nagy lépés a Zéró Emissziós Toyota-cél felé

Addig legyen elég néhány érdekes adat:

Benzinesek 1.6, 6 fok. kézi 1,8, 6 fok. kézi
1,8, aut.
Max. teljesítmény 132 Le/6400 147 Le/6400 147 Le/6400
Max. nyomaték 160 Nm/4400 180 Nm/4000 180 Nm/4000
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,7 s 10,4 s 11,1 s
Végsebesség 185 km/h 190 km/h 185 km/h
Átlagfogyasztás 6,7 l/100 km 6,9 l/100 km 6,9 l/100 km

Dízelek 2.0 6 fok. kézi
2.2 aut.
2,2 6 fok kézi
Max. teljesítmény 126 Le/3600 150 Le/3600 177 Le/3600
Max. nyomaték 310 Nm/1800 340Nm/2000 400 Nm/2000
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,3 s 10,1 s 8,7 s
Végsebesség 185 km/h 195 km/h 210 km/h
Átlagfogyasztás (l/100 km) 5,4 6,8 6,0