A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium elvetette a rendőrség azon KRESZ-módosítási javaslatát, hogy a lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterre az autósoknak kötelező legyen 30 kilométer/órára csökkenteni a sebességet – számol be Népszabadság.

Az ember, aki ott is volt – főszerkesztőnk visszaemlékezése:

Jel
Indulás

Indulás

Indulás


Kondorosi kormánybiztos úr által meghívott külső szakértőként tavaly egy ízben volt alkalmam részt venni egy egyeztetésen, ahol a kormánybiztos, a rendőrség (személy szerint Komáromi Endre) és pár jogász próbálta kiókumlálni, mi legyen egyebek mellett ezzel a zebrás dologgal. Érdekes, mennyire félrecsúszott úgy fél év alatt az egész téma. Talán nem árt újra felidézni, honnan is indultunk, mielőtt eljutottunk ide, vagyis sehova.

A tavalyi zebrán gázolós hullám után a kormány számára politikailag hasznosnak tűnhetett demonstrálni, milyen szigorúak tudnak lenni szegény gyalogosokat fenyegető gonosz autósokkal. Ezért indult a kommunikációs hullám: fogjuk meg a zebrán száguldozókat!

A sajtóban szerencsétlen módon az az esztelen, ki tudja, ki által megfogalmazott (én a rendőrségre gyanakszom) javaslat jelent meg, hogy ezentúl a zebra előtt majd mindig meg kell állni. Ha van gyalogos a közelben, ha nincs. Természetesen (úgy tudom, vagy legalábbis szeretném ezt hinni) sosem merült fel komolyan ennek megvalósítása.

Ejj, ez sokba kerül

Ejj, ez sokba kerül

Ejj, ez sokba kerül


Valójában arról volt szó, hogy mivel a sokéves bírói gyakorlat szerint automatikusan az autós a hibás, ha 30 km/h feletti sebességgel csapja el a zebrán a gyalogost, ez az ökölszabály kerüljön be konkrétan is a KRESZ-be. Vagyis: ha az út szélén a gyalogos áthaladási szándékát egyértelműen jelzi, az autós legyen köteles már – mondjuk – húsz méterre a zebra előtt 30 alá lassítani. Nem rossz ötlet. Veszélyesebb helyeken innentől elég egy felfestés a zebra elé, egy kamera a zebra fölé, és már látszik is, mennyire figyel az autós a gyalogosra. Ugye, hogy ennek van értelme?

Na ebből az egész épeszű gondolatból forrt ki aztán ez az utóbbi években szokásos tragikomikus magyar végkifejlet. Mert mi látszik? Újságírók, rendőrök, kormánymegbízottak beszéltek hónapokig összevissza, aztán persze nem lesz semmi, marad valami hagymázas fecsegés arról, hogy nem csak most voltunk hülyék, de már korábban is, a vasúti átjárós lassítós szabállyal. Ami persze marad. Marad akkor is, ha most bevalljuk, hogy értelmetlen baromság.

Az Önök zsebében is kinyílott a bicska? Az enyémben ki; szegényben lassan teljesen elfárad a rugó.

Még tavaly májusban állt elő az ötlettel a rendőrség azután, hogy Pécsett egy autós a zebrán halálra gázolt egy babakocsit toló nagymamát. Az egyeztetéseken viszont a közlekedési tárca nem találta jónak a tervezetet.

Közéjük hajtanak

Közéjük hajtanak

Közéjük hajtanak


Már csak azért sem, mert szerintük nem vált be az a korábbi KRESZ-módosítás sem, amely a vasúti átjárókon való áthajtás előtt tette kötelezővé az autósoknak a sebesség csökkentését, mert teljesen mindegy, hogy az autó milyen sebességgel hajt a sínekre, ha nem áll meg a tilos jelzés ellenére.

A rendőrség szerint viszont a zebrák esetében lényegesen nagyobb jelentősége van annak, hogy mekkora sebességgel ütközik az autó a gyalogossal. Minél kisebb az ütközési sebesség, annál nagyobb a gyalogos túlélési esélye.

A rendőrség terve egy bírói gyakorlatot ültetett volna át szabályzásba. Jelenleg ugyanis a KRESZ nem határozza meg egyértelműen mi számít mérsékelt sebességnek. A bíróságok szerint viszont az közelíti meg fokozott óvatossággal a zebrát, aki nem hajt többel mint 30-35 km/óra.

Így aztán egyelőre jobb, ha az autósok ennek megfelelően közlekednek, amíg az illetékes minisztériumok elkészítik a 34 éves közlekedési szabálygyűjtemény átdolgozott változatát, amely akár évekbe telhet. Persze az is érdekes, hogy a KRESZ most is előírja, hogy az autósnak akár megállással is, de elsőbbséget kell adnia a gyalogosnak. Az ki tudja, miért nem kérdés, hogy ennek miért nem szerez a rendőrség érvényt.