Történelmi: Golf I Diesel
Jó ötlet volt, de nem aratott sikert a Golf Country
Diszkréten zöldbe játszó kárpit

Diszkréten zöldbe játszó kárpit

Diszkréten zöldbe játszó kárpit


Tudják, mennyi volt az olajár az egész nyugati világot megbénító első olajválság idején? Mai szemmel furcsa, de a hordónkénti 12 dollár okozott katasztrófát. Merthogy előtte pár nappal még három volt. Az olajexportáló muzulmán országok ugyanis megleckéztették a nyugatot, amiért az 1973 őszi arab-izraeli háborúban is a zsidó államot támogatták.

A tankhajók leállása üzemanyaghiányt és autómentes napokat hozott magával. Vasárnap az Autobahn közepén kedvére bóklászhatott a nép és a fogyasztás elsődleges szempont lett. A japán és amerikai személyautókban nem volt hagyománya a dízelnek, Európában viszont igen.

Dízel kell, ha nincs olaj

50 lóerővel alig evett valamit

50 lóerővel alig evett valamit

50 lóerővel alig evett valamit


Ám a VW konszernnek hirtelenjében nem volt öngyulladós gépe, ezért a nevezetes 827-es motorcsalád egyik tagját dízelesítették. Főbb vonalakban gyorsan össze is állt az 1,5 literes dízel. Ám az akkori főkonstruktőr, az osztrák Peter Hofbauer inkább a nagyívű ötletek embere volt, semmint olyan kicsiségeké, mint a hengerfejtömítés méretezése.

Amikor az előzetes teszteken felmerült tartóssági gondokat sikerült orvosolni, indulhatott a nagyon takarékos dízelmotor karrierje, kezdetben 50 lóerővel. A Golf I-ben 1976-tól volt kapható, aztán kicsit nagyobb hengerűrtartalommal a Passatban és az Audi 80-ban is bizonyított.

Golf II Pikes Peak

1976: a GTI-vel egy évben érkezett a dízel

1976: a GTI-vel egy évben érkezett a dízel

1976: a GTI-vel egy évben érkezett a dízel


A Volkswagen versenyautóként is bevetette a Golfot, többek között a vastagon életveszélyes, de végtelenül izgalmas Pikes Peak hegyi futamon. Aki nem esik le a murvás útról, annak 156 kanyaron át 4301 méterre kell felszaggatnia, korlát nélkül.

A VW 1985 és 1987 között állt rajthoz, egyre durvább, de végig duplamotoros Golfokkal. A ritkuló levegő a szívómotoroknak betesz, ezért turbófeltöltéses az 1,8 literes és 16 szelepes motor.

326 lóerő. És ez még csak az egyik motor

Összesen 652 lóerős a prototípus

Összesen 652 lóerős a prototípus

Összesen 652 lóerős a versenyautó


A Pikes Peak hangulatához illik, hogy a 326 lóerős benzinesből mindjárt kettőt plántáltak az autóba, nehogy a széria Golfra nyomokban hasonlító versenygép erőtlen legyen. A rövid áttétel miatt a végsebesség nem több 184 km/óránál, de a négykerék-hajtással a gyorsulás űrhajós lehetett.

Vezetésére Jochi Kleint kapott lehetőséget, egykori rali Európa-bajnok. Kleint és a VW kapcsolata később is megmaradt, a mostani A8 sajtóbemutatóján ő szédítette az újságírókat a győri Rábaringen.

Ott volt Röhrl és a quattro

1987-ben a Golf kiesett, Röhrl győzött a hegyen

1987-ben a Golf kiesett, Röhrl győzött a hegyen

1987-ben a Golf kiesett, Röhrl győzött  hegyen


A vadállati tempó nem volt kérdés, Kleint összes részideje az élmezőnybe tartozott. Ám a táv vége felé egy eltörő futóműalkatrész kiejtette őt a versenyből. A Volkswagen pechjére az Audi épp abban az évben ültette Walter Röhrlt a valaha volt legdurvább rövid quattróba.

A fenomént azért kellett bevetni, hogy ne a Peugeot győzzön, de a jenkik is nagyon felszívták magukat, miután egy Audi quattróval két évvel korábban egy nő elverte őket. Röhrl nyert is, 10 perc 47,85 másodperces legendás idővel.

A TDI története az Audi és a Volkswagen közötti harc. Érdemes lapozni a szép sztoriért



Golf III – Küzdelem a TDI-ért

A hármas Golfok közül nehéz volt kiválasztani azt az egyet, amely most szerepet kap. Itt lehetne például az Ecomatic, a csak 4,9 litert fogyasztó Golf.

Erős és alig fogyaszt a TDI

Erős és alig fogyaszt a TDI

Erős és takarékos a direkt befecskendezés


Ebben a start-stop rendszer gázelvételkor akár autópályán is leállította a dízelmotort, amely persze gázadásra magától újraindult, de ezt nem díjazta a piac.

Végül egy másik dízel győz, a TDI-sztori miatt. Az 1970-1980-as években folyamatosan küzdöttek a Volkswagen és az Audi mérnökei a közvetlen befecskendezéses dízelmotor domesztikálásán. A fejlesztés a külvilág számára titokban és egymás ellen folyt. Az Audi még a nyolcvanas években is egy saját marketing és értékesítés nélküli, alárendelt leányvállalat volt, viszont komoly mérnöki erővel.

Csomagolják be, visszük!

1993-tól lett TDI Volkswagen

1993-tól lett TDI Volkswagen

1993-ban jelent meg a 90 lóerős 1,9 TDI


Stikában elég jól haladtak a dízel direktbefecskendezéssel, de ez nem hatotta meg a VW-nél a dízeles kutatásokat irányító Peter Hofbauert, akit kihagytak mindebből. 1978-ban a négyhengeres dízel projekt eredményeit az Audinak át kellett adnia Wolfsburgnak.

A munka ott folyt tovább. Az audisoknak megmaradt a saját öthengeres motor dízelesítése közvetlen befecskendezéssel. Ezzel a technikával mások is megpróbálkoztak, a BMW például egész magas készültségi fokon jegelte a dolgot, mert a zaja és a károsanyag-kibocsátása annyira rossz volt. (A FIAT viszont kitartott, és a direktbefecskendezéses dízel Cromával történelmet írt).

Egyszerre lett kész a 4 és az 5 hengeres TDI. Előbbi a VW-nél, utóbbi az Audi 100-ban

Egyszerre lett kész a 4 és az 5 hengeres TDI. Előbbi a VW-nél, utóbbi az Audi 100-ban

Egyszerre lett kész a 4 és az 5 hengeres TDI Előbbi a VW-nél, utóbbi az Audi 100-ban


A VW és az Audi mérnökei a nyolcvanas évek legvégére értek célt a két motorral. „A külön fejlesztés hasonlóan színvonalas eredményre vezetett, de műszaki részleteikben a két TDI úgy eltért egymástól, mint egy BMW-dízel egy öngyulladós Mercedestől” – írja erről önéletrajzában Ferdinand Piëch.

Miből lett a TDI?

Az Audi az öthengeres TDI-t bemutatta 1989-ben a 100-ban, a négyhengerest pedig 1991-től használta a 80-ban. A volkswagenes értékesítési vezetés nem volt biztos benne, hogy az ügyfelek elfogadják-e a zajongást az erős, tiszta és extrém takarékos motortól. Ők csak 1993-ban dobták piacra a közvetlen befecskendezéses dízel Golfot.

241 lóerős az R32-es Golf

241 lóerős az R32-es Golf

241 lóerős az R32-es Golf


Mindehhez dukált egy hatásos név, ez lett a Turbo Direct Injection szavakból összeálló TDI. A Volkswagen tanult a GTI-vel elkövetett hibából és a TDI-t azonnal levédte. A többi autógyártónak maradt a három betű többi kombinációja, esetleg egy C-vel kiegészítve.

Golf IV: R32 és DSG

Amikor az aktuális generáció korosodni kezdett, valahogy mindig érkezett egy különlegesen sportos változat. Az első széria kifutása előtt az 1,8-as GTI, a Golf II pályafutása vége felé a G-spirálfeltöltős, összkerekes és 160 lóerős Rallye Golf, a hármas sorozatból a 190 lóerős hathengeres 1995-ben.

Rajtprogrammal 6,4 s a gyorsulás, kézi váltóval 6,6-ot tud az R32-es Golf

Rajtprogrammal 6,4 s a gyorsulás, kézi váltóval 6,6-ot tud az R32-es Golf

Rajtprogrammal 6,4 s a gyorsulás százra


A negyedik modell utolsó előtti évében az R32 esett be. Az R a racing (verseny) jele, a szám a 3,2 literesre felfúrt motoré. A szűk hengerszögű, helytakarékos hathengeresben változó szelepvezérlés mellett összkerékhajtás is dúsította az egységnyi felületre jutó technikát.

A legnagyobb durranás benne mégis a BorgWarner közreműködésével elkészült DSG. Az R32-es Golf a világon a legelső szériaautó volt a szélvészgyors és hatékony duplakuplungos váltóval. Ez talán az első megoldás, amelynél nem üres hencegés a kézi és az automata váltók előnyeinek házasítása.