A 2009-es szabályok az Ausztrál Nagydíj alapján beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, a verseny valóban izgalmasabb lett. Az idény első futamán Jenson Button pályafutása második, az FIA által új csapatként befogadott
Brawn GP pedig értelemszerűen történetének első győzelmét aratta.
A rajtot elrontó Rubens Barrichello alaposan lemaradt, majd az első kanyarban lökdösődésbe is keveredett Mark Webberrel, Nick Heidfelddel és Heikki Kovalainennel – az első szárnya meg is sérült – de a futam végére eredeti rajtpozíciójába, a második helyre került. A harmadik helyen az eredetileg a bokszutcából a mezőny után rajtoló toyotás, Jarno Trulli ért célba.
Történelmet írt a Brawn |
Utoljára 1954-ben fordult elő, hogy egy újonc csapat első versenyén az első két helyen ért célba. Akkor az évad negyedik futamán, a Reimsben bemutatkozó Mercedes versenyautóit az Alfa Romeótól érkező Juan Manuel Fangio és Karl King vezette sikerre. Hasonlóan a Brawn autóihoz, ők is az első két rajthelyet szerezték meg az időmérőn. Újonc csapat utoljára 1970-ben indult az első rajtkockából. |
A start után Sebastian Vettel és Robert Kubica is előreugrott – a Red Bull-os német majdnem a legvégéig meg is tartotta ezt a pozíciót, ellentétben a BMW-s lengyellel, aki a Ferrari két pilótájával együtt a lágyabbik keveréken indult, és gyorsan kerékcserére kényszerült.
A Bridgestone trükkje bejött, az idei gumikeverékek jóval szélsőségesen viselkednek, a Melbourne-ben használt szuperlágy abroncsok például alig tucatnyi kört bírtak.
A könnyű autónak és a KERS-nek köszönhetően Lewis Hamilton is előreugrott a rajtnál, sorra előzgetett,és a 18. rajtkockából egészen a negyedik helyig küzdötte fel magát. Az ajándékba kapott 6-7. helyről indult Ferrarik közül egyik sem fejezte be a versenyt, a csapat a 2008-as nullázást ismételte. Räikkönen 15 körrel a vége előtt senkitől nem zavartatva a falhoz csapta az F60-ast, és ugyan versenyben maradt, de az 55. körben végül feladta. Felipe Massa autója 13 körrel a vége előtt adta meg magát – sebességváltó- vagy hidraulikai problémája adódott.
Kiesett a williamses Kazuki Nakajima és Nelson Piquet is – a japánt a kerékvető dobta meg, és emiatt csapódott a falnak, míg a renault-s alól célegyenes végén fékezés közben kitört az autó, és a kavicságyban kötött ki.
A futam vége különlegesen izgalmasra sikerült, a vezető pilóták közül Button, Vettel és Rosberg is a lágyabbik gumira váltott, amely hamarosan kopni is kezdett. A Williams német pilótáját egymás után hagyták el a riválisok. Vettelre és Buttonra is hasonló sors várt a kemény gumin egyre inkább felzárkózó Kubica jóvoltából, de a lengyel előzés közben összeakadt a Red Bull-lal, mindkét autó megsérült, és három körrel a vége előtt kiesett. Az incidens miatt az utolsó köröket a biztonsági auót mögött tette meg a mezőny, a safety car csak a befutó előtt tért be a bokszutcába.
Ki kell emelni a Toro Rosso újoncát, a 20 éves Sebastien Buemit, aki élete első versenyén pontszerző helyen ért be (csapattársa, Bourdais a 9. lett a másik autóval). A Brawn mellett a Toyota is sikeres versenyt zárt, hiszen Trulli dobogója mellett Timo Glock jóvoltából egy ötödik helyet is bezsebelt a csapat, ami igazán nem rossz az utolsó két helyről rajtolva. Fernando Alonso is pontot szerzett Melbourne-ben.
Látványos hatása volt az idei szabályváltoztatásoknak: az aerodinamikai módosítások, a slick gumik, és az időmérőn haszontalannak látszó hibridrendszer, a KERS is elősegítették az előzéseket, számos esetben a versenyzők a külső íven mentek el egymás mellett.
A Brawn az első verseny után fölényesen vezet, rajtuk kívül pedig a Toyota számottevő tényező. A bajnokság a jövő héten Malajziában, Sepangban folytatódik, de ne feledjük, hogy a Renault, a Ferrari és a Red Bull a szabálytalannak vélt diffúzorok miatt a Brawn , a Williams és a Toyota ellen tett „feljelentése” miatt, amelyről az FIA fellebbviteli bírósága csak április 14-én dönt, a futamok eredménye nem vehető száz százalékosra.