Kevesebb vevő, csökkenő árrés, romló pénzügyi helyzet – így jellemzik az autókereskedők a mögöttünk álló évet, de 2009 se lesz jobb, az is a válság jegyében fog eltelni. A közel száz hazai autókereskedést érintő felmérés eredményei alapján a szakemberek szerint a magyarországi nagyjából 800 autókereskedés 10-20 százaléka nem tudja majd folytatni tevékenységét – mondta el Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.
A legnagyobb túlélési eséllyel azok a márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel és after sales termékekkel rendelkeznek. A jövőben az egynél több kereskedésben, egynél több márkát forgalmazó nagyobb kereskedők fogják uralni a piacot.
Akad néhány pozitív tényező is, amely segíthet lendületbe hozni az újautó-értékesítést és ezáltal elérni a 2010-re prognosztizált 200 ezer darabos eladást. Magyarországon az autósűrűség még mindig elmarad a térség más országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra, addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404.
Az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva Magyarországon még mindig olcsóbbak az új autók, mint a térség más piacain. Ráadásul az országban az autóértékesítési trend elmozdulást mutat a kis kategóriájú járművektől a közép- vagy akár a luxuskategória irányába, ami lehetőséget teremt a kereskedők számára a magasabb árrés elérésére. A BMW és a Mercedes 20%-os értékesítésnövekedést könyvelhetett el 2008 első három negyedévében 2007 azonos időszakához képest.
Ugyanakkor a márkakereskedések üzleti modelljének változása elkerülhetetlen, viszont hosszú távon mindenki számára előnyös lesz, hiszen a szolgáltatások javulásához, a márkakereskedők működési költségeinek csökkenéséhez, végső soron pedig az autók és a szolgáltatások árainak visszaeséséhez vezet majd a PwC előrejelzése szerint.