Régen kaptunk annyi olvasói levelet, mint amennyit a mindenféle extrákat megéneklő cikkünkre. Rengeteg felesleges extratippet is kaptunk, amelyek közül a Maybach-hoz kínált 1,2 millió forintos légfrissítő vitte el a pálmát, ennél feleslegesebb extrát keresve sem találhatunk. De mi van, ha már megvan az autó, de önuralmunk mégsem segít abban, hogy legyőzzük a xenonlámpa, a tolatóradar, navigáció, vagy éppen az ülésfűtés iránti kínzó vágyunkat?
Illegális extrák
Nem kellett messzire mennünk, hogy tengernyi praktikus – és persze hülyeségszámba menő – extrát találjunk, csak az autós kiegészítőket forgalmazó Homasitába. A segítségemre siető eladót faggatva kiderült, hogy főként az apróbb kiegészítőket veszik az autósok, így tavasszal pedig még az autóápolási cikkek forgalma is megugrik. Menő a könyöktámasz – eszembe nem jutott eddig, hogy eféle extra iránt is van igény – és a pöttömnyi, LED-es helyzetjelző is. Utóbbiból annak ellenére lehet mindenféle színűt kapni, hogy a KöHÉM rendelet szerint oda csak fehéret lehet legálisan beszerelni.
Kapható, de nem szabályos
A boltban nem csinálnak belőle gondot – ez érthető, hiszen pénzt akarnak keresni – figyelmeztetik a vásárlót, hogy közúton ezt ne használja, de onnan már nem az ő lelküket nyomasztja, ha a rendőr elkapja a vidám fényekben fürdő sofőrt. Ami persze zárt pályán, tuningkiállításokon elnézhető jellemhiba, de a közúton nem. Egyes helyeken – például Budaörs környékén – a rendőrök kegyetlenül büntetnek érte, míg máshol elnézőbbek a szabálytalankodókkal szemben.
Kék fény és xenon
Kedvelt extra az utólag beépíthető xenonlámpa is. Míg a VW extralistáján 330 ezer forintot kérnek a bixenon fényszóróért, addig mi néhány tízezerért is hazavihetjük a készletet. Legálisan használni persze csak akkor tudjuk, ha magasságállító és mosó is tartozik hozzá.
Ennél olcsóbb, ha csak spéci izzót vásárolunk a kocsiba. Kicsit jobban lehet vele látni, mint a hagyományos halogénekkel, de sosem lesz olyan fénye, mint egy igazi gázkisüléses lámpának. Cserébe jóval olcsóbb. Ha csak a látszat fontos és beérjük egyszerű kékes fénnyel, már egy ezres alatt is kapható csudaizzó. Persze kínai, feltételezem, hogy kevésbé világít hatékonyan, mint egy mezei izzó. A középkategóriában már 2000 forint körül kapni jó minőségű különleges izzót, míg a csúcsminőséget az Osram képviseli, kiviteltől függően 4-5000 forintért.
Kattintás után áramot vezetünk az autóba és elgondolkodunk a kormánycserén is
A LED-ek szerelmesei spéci nappali fénnyel lephetik meg magukat, amiben tucatnyi dióda próbál úgy csinálni, mintha valamelyik divatosabb autó elején teljesítene szolgálatot. Nem olcsó a LED, de persze ebből is van gyengébb minőség. A tisztességes díszfény ára 20 ezer forint között mozog, a vicces kivitelűt meg direkt nem néztem meg, olyat ne vegyenek, ha nem akarják, hogy az ízlésrendőrség kínzókamráiban végezzék életüket.
Hálózati feszültség
Ha már Passat árlistát túrunk, újabb gyöngyszem: a 230 voltos csatlakozóért 61200 forintot kérnek. Ha nem a legfontosabb szempont a küllem, akkor ebből is találunk jóval olcsóbbat. 14 ezerért már 300 W-os invertert kapni, de a 600 wattos 26 ezerbe kerül. Ezt már nem is lehet szivargyújtóba dugni, akksisaru kell neki, aztán akár kenyérpirítót is használhatunk a hátsó ülésen. Csak az utastérben meg kell szokni a téglányi fémdarab látványát. Meg az égett szagot.
Ha már melegítünk, akkor ne hagyjuk ki az ülésfűtést sem. Itt a gyári darabok 70 ezer forint között mozognak, de mi a garázsban kb. 4000 forintért is berhelhetünk az autóba ülepmelegítőt. Szépnek persze nem szép, de ha ráülünk, úgysem látszik belőle semmi.
Kormánycsere
Ugyanebben a listában a bőrkormány felára 46 800 forint. Na, ez az a tétel, amit sosem cserélnénk le semmilyen bolti darabra. Pláne, ha légzsák is dudorodik a lecserélendő volán közepén. Úgyhogy ugorjunk is rögvest egy értelmesebb extrához a tolatóradarhoz. A 138 ezertől induló berendezést már egy tízezresből beleeszkábálhatjuk a kocsinkba. Okosabb, vezeték nélküli, vagy éppen összetettebb kijelzőjű példányokért már 24-30 ezret is fizethetünk. Apró hátrány – a wirelesst kivéve – hogy még a vezetékeknek is kell hely és a lökhárítót is ki kell fúrnunk. Ez pedig komoly lelki terhet jelenthet az érzékenyebb autótulajdonosnak. Ők bízzák inkább másra a pusztítást és gondoljanak az elkerült koccanások miatti megtakarításra.
Műanyagkorong aranyáron
Ha az alufelnit lehúztuk a listánkról, szerezhetünk helyette csinos dísztárcsákat. Ha nincsenek túl nagy igényeink, már négyezer forinttól kaphatunk kerek műanyagokat a kerék közepébe. Sokkal többet szerintem nem érdemes rá költeni, mert úgyis elvesztjük, vagy galád emberek egyszerűen lelopják őket. Ha a gyári odavan, talán nem érdemes darabjáért tízezret fizetni, érjük be olcsóbbal. Azt nem is kell ocsmány kábelkötegelővel a felnihez tapasztani, és ha megint elvész, nem kapunk infarktust a csupasz acélfelni látványától.
Jelvények, logók
A márkajelzéses kulcstartókat azonban egy ideje hiába keressük az autós boltokban, mert jogvédettek. Nem, ezt most nem a nemes Artisjusnak köszönhetjük – akik szerint talán még az üres zsebkendő után is megilletné őket valamiféle jutalék – hanem az autógyártóknak. Így magára valamit adó boltban nem találunk ilyen termékeket.
Végül elérkeztünk a kedvencemhez, az aranyáron mért matricákhoz. Persze a gyári jön aranyáron, például az Alfa MiTo-hoz, 45, illetve 69 ezer forintért kapunk lekaparható díszítést. A polcokon 500 forintért láttunk hasonló méretű darabokat.
Írjanak Önök is!
És Önök miféle utólag beszerelhető extrát vettek, vennének szívesen? Keressék meg itt a cikk alatt a „Hozzászólás írása” rubrikát és írják oda. Hátha valamit kifelejtettünk.