Vastagon cool

Példás: alapáron jár a kikapcsolható ESP
Széjjel van varrva, de ez csak matrica

Széjjel van varrva, de ez csak matrica

Széjjel van varrva, de ez csak matrica


Egy barátom édesapja néger kiszámolósnak hívja azt a fajta zenét, amiben zenére beszélnek kapucnis pulóveres fiatalok és valami lepukkant környéken olajoshordókban ég a tűz. Nem lepődnék meg, ha ezekben a videoklipekben nemsokára felbukkanna egy szögletes, vastagon cool autó. A Kia Soul.

Harlem nekünk túl messze van, de a budapesti gettóban megmártóztunk a kocsival. A Népszínház utca és a Baross utca között a falakból süt a nyomor, a telehugyozott kapualjakból árad a reménytelenség. Hihetetlen, hogy innen nyolc-tíz villamosmegállónyira a Rózsadomb kezdődik.

Sokan megnézték

A japán dobozautók mintájára született, amilyen a Scion xB, a Daihatsu Materia, a Nissan Cube vagy a Toyota Urban Cruiser

A japán dobozautók mintájára született, amilyen a Scion xB, a Daihatsu Materia, a Nissan Cube vagy a Toyota Urban Cruiser

A japán dobozautók mintájára született amilyen a Scion xB, a Daihatsu Materia, a Nissan Cube vagy a Toyota Urban Cruiser


A szakadék két oldalán a Kia Soul formája egyformán hat az utca emberére. Nők és férfiak is megnézik, a gyerekek mosolyognak rá. Persze a súlyos arcoknak is feltűnik, hogy az ő Mergájuk hirtelen kevésbé villantós. Váratlanul éri őket, még azt sem üvöltik utánunk, hogy szétszurkállak.

Ha menekülni kellene, a 126 lóerővel nem volna gond. De az ezerhatos Cee’d jó menetteljesítményei alapján a Soultól több vehemenciára számítottunk. Kis gázzal elindulva gondját kell viselni, mert könnyen lefullad. Utána tisztességesen megy, de semmi több. Egy ekkora teljesítményű és igazán modern benzinestől élettelibb viselkedést várnánk egy városi autóban.

Nézz körül te is az új KIA Soul-ban!

A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scroll-t, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

Se nem kicsi, se nem kompakt

Mert a Soul nem nagy, 4,1 méteres. Nagyjából annyival rövidebb a Cee’dnél, amennyivel magasabb nála. A megfejtés 13 centi. Az arányokból magas, elöl és hátul is kényelmes üléshelyzet, nagyon jó fejtér és tágas lábtér adódik.

Törésteszt: még nincs eredmény

Nagyon mélyen van a motor. A deformációs tér segít túlélni az elütött gyalogosoknak

Nagyon mélyen van a motor. A deformációs tér segít túlélni az elütött gyalogosoknak

A mély motor segíti a gyalogos túlélését


Jelenleg az Euro NCAP még nem tesztelte a Kia Soult, vagy ha tesztelte is, az eredmény nem nyilvános. Saját töréstesztjei nyomán a Kia öt csillagot vár, dacára a szigorított értékelési kritériumoknak. Az ESP azért széria még a menetstabilizálóra hűvösen reagáló magyar piacon is, hogy az országonként eltérő felszereltségi politika ne veszélyeztesse az ötödik csillagot. A merev kasztni mellé adott passzív biztonsági felszereltség is teljes, első, oldalsó és függönylégzsákkal, az első üléseken övfeszítős biztonsági övekkel és aktív fejtámlákkal.

A Soul érdekessége a motorháztetőnél arasznyival mélyebbre helyezett motor, ami az elgázolt kerékpárosoknak és gyalogosoknak biztosít jobb túlélési esélyt. A gépháztető és a motor nagy távolsága átlagon felüli deformációt, tehát energiaelnyelést tesz lehetővé.

Rengeteg hely van hátul

Rengeteg hely van hátul

Rengeteg hely van hátul


A hátul ülőknek jutó rengeteg helyből sejteni lehet, hogy a csomagoknak coki. A csomagtartó tényleg nagyon szűk, a tervezők ezt a felosztást favorizálták, mivel szerintük úgyis csak ketten utaznak majd messzire a Soullal. A hajszállal rövidebb C3 Picasso az állítható hátsó ülés révén 385-500 liter közötti értékkel villog.

Azért van minek örülni: a padló alatti rekeszekkel legtöbbször semmit nem tudok kezdeni, de a Soul kivétel volt. A fachok elég mélyek vagy magasak ahhoz, hogy például a tortaszeleteket megmentsék a kilapítástól. A jól felosztott tér kiválóan használható a szuterénben.

A második oldalon: zötyögünk és rázkódunk Budapesten


Piros lámpás negyed

Belül akad pár különlegesség, amelyeknek semmi értelme, de a Soul ezekkel is különbözik más autóktól. Ott van az első ajtóhangszórókban villogó vörös fény, amely majdnem olyan feltűnő, mintha diszkógömb pörögne az utas lábterében.

Villog vagy világít a piros fény, de úgy ahogy van, ki is kapcsolható

Villog vagy világít a piros fény, de úgy ahogy van, ki is kapcsolható

Villog vagy világít a kikapcsolható piros fény


A vörös izzást állandóra kapcsolhatjuk, vagy engedhetjük a zene ritmusa szerint lüktetni.

Érdekes a belül pirosra fényezett rekesz a rádió fölött, valamint a sötétben foszforeszkáló Soul felirat az üléstámlákon. Nincs sok értelmük, de a Soul nem a smucig nyárspolgároknak szól.

Nagy szám a tolatókamera is, amelynek képe a belső tükörben látható hátramenetben, kiváló minőségben. Ráadásul a tolatókamera nem zárja ki a távolság csökkenésével pityegő radart, így szűk helyre is könnyű belavírozni az autót.

Vannak hibái

Csúnyán ráz és üt az úthibákon a 18 colos felnikkel

Csúnyán ráz és üt az úthibákon a 18 colos felnikkel

Csúnyán ráz az úthibákon a 18 colos felni


A Soul azért is rokonszenves, mert minden pofonegyszerűen működik benne. Egyértelmű a klímavezérlés, sokfelé lehet rámolni és a magas ülésekre kényelmesen rögzíthető egy gyermekülés. A belső téri anyagok kevésbé jók, mint a Cee’dben, a kormány nem állítható tengelyirányban, de az összkép stimmel. Szerettünk beülni a mókás dobozba.

Budapest kimeríthetetlen tárháza az úthibáknak, legyen az kiálló villamossín, felfagyás, besüllyedt csatornafedél, keresztbe vagy hosszában felgyűrt  aszfalt. Ezeken a tesztautó úgy zötyögött át, mintha fixre hegesztették volna a futóműalkatrészeket.

115 és 128 lóerős dízelmotor is van

115 és 128 lóerős dízelmotor is van


Még több gyári fotó a galériában!

Városban bevert 10,8 litert, ez durva

Városban bevert 10,8 litert, ez durva

Városban bevert 10,8 litert, ez durva


Kíváncsiak vagyunk, milyen lehet polgáribb gumival és felnivel, mert az EX-hez alapáron járó 18 colos csak a látványnak és a kanyarstabilitásnak tesz jót, a kényelemnek nagyon nem.

Máskülönben a Soulban minden adott, ami egy ideális városi autóhoz kell: nem túl nagy, az összes sarka látható-érezhető, a többiek általában beengedik, kellően fürge, a hatalmas kerekek és a nagy hasmagasság miatt könnyű vele járdára állni.

Nagy falat: 4,2 millió Ft

4,2 millió forintba kerül a tesztelt modell

4,2 millió forintba kerül a tesztelt modell

4,2 millió forintba kerül a tesztelt modell


Budapesten nem döngetve, a motort a pirosnál leállítva 10,8 literrel kellett jóllakatni az autót százon. Autópályán, ha nem rohanunk, a durva étvágy 7 liter köré csökken. Ez kedvező, az intenzív motorzaj kevésbé. Sztrádán zavaró a hangerő, amiben a szélzaj is ludas, nemcsak a motor.

4,2 millióba kerül a tesztelt Soul EX, ami egy ekkora autóért mellbevágónak tűnhet. Rögtön más a helyzet, ha az akciós árak helyett a konkurenseknél is a listaárral kalkulálunk. Mivel ESP, hat légzsák, klímaberendezés és sok más a 3,8 milliós LX-ben is benne van, mi inkább azt vennénk. Így bukjuk a 18-as felnit, de cserébe valószínűleg engedékenyebb rugózást kapunk.

Árak és konkurensek
Citroën C3 Picasso 1,6 VTi Exclusive (120 LE) 4 420 000 Ft
Kia Soul 1,6 EX (126 LE) 4 199 000 Ft
Nissan Note 1,6 Tekna (110LE) 3 804 167 Ft
Suzuki SX4 1,6 GS 4WD (107 LE) 3 812 000 Ft

Még nincs vége, a harmadik oldalon jönnek a műszaki adatok


Műszaki adatok -Kia Soul 1.6 EX
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1591
Furat x löket (mm) 77,0 X 85,44
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 93(126)/6300
Max. nyomaték (Nm/ford.) 157/4200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,8
Végsebesség (km/h) 177
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,7
Vegyes (l/100 km) 6,5
CO2 kibocsátás (g/km) 153
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4105/1784/161 0
Tengelytáv (mm) 2550
Csomagtér (liter) 340-818
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1245-1329/
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 48
Gumiméret 225/40 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 199 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Eredeti és praktikus autó. Városban jól teljesít, de ráz, autópályán meg hangos.
Pontszám (max. 10) 7,0 pont