Pécs, Budapest: ki sincsenek írva
Egy e-matricán múlhat az idilli kapcsolat
A sonkadonor igazított útba

A sonkadonor igazított útba

A sonkadonor igazított útba


Nemrég Pécsre kirándultunk a Laguna Coupéval a 6-os úton, mert a fizetős autópálya az út felét sem fedi le. Ha pár héttel korábban nem jártunk volna Szaporcán disznót vágni, erősen elbizonytalanodom: lehet, hogy Ercsibe, Rácalmásra és mindenhova másfelé eljutunk, csak Pécsre nem?

Az útjelzőtáblákon a baranyai megyeszékhelyet (és visszafelé a fővárost) következetesen csak a fizetős autópályán jelezte elérhetőnek a tábla a körforgalmakban, a hatoson autózóknak csak kisebb településeket ígért.

Negyven év, kétezer milliárd
Kétezer milliárd kellene útfelújításra

Kétezer milliárd kellene útfelújításra

Kétezer milliárd kellene útfelújításra


Riasztó állapotban van a magyar közúthálózat. Az összesen 30 000 kilométernyi útszakasz átlagéletkora nem kevesebb, mint negyven év. A Magyar Közút nonprofit Zrt. kezelésében lévő útszakaszok felújítása tavalyi árakon körülbelül 2000 milliárd forintba kerülne.

Ebben az aszfalt cseréjén kívül az alapok megerősítése is benne van, mert csak a kopóréteg megújításával nincs tartós eredmény. Az autópályákon lényegesen jobb a helyzet. A körülbelül 1150 kilométernyi gyorsforgalmi hálózatban az útburkolatok átlagosan csak négy évesek.

Nem inkább Pécset kéne kiírni a hatoson?

Nem inkább Pécset kéne kiírni a hatoson?

Nem inkább Pécset kéne kiírni a hatoson?


Mindez alaposan felháborított. Oda-vissza nem egészen 120 kilométernyi autópályáért húztak volna ki a zsebünkből 1170 (május 1. és szeptember 30. között 1530) forintot a négynapos matricával, ha a táblák szerint autózom. Rácz Tamás, alföldi születésű főszerkesztőnk szerint az M 3-ason ugyanez a helyzet, ott Debrecent jelzik autópályán, országúton nem.

Nem a pénz miatt

Ne csak úgy a levegőbe panaszkodjunk, viselkedjünk újságíróként – kéri rendszeresen főszerkesztőnk, ezért utánanéztem, ki és milyen sanda szándékkel irányítja autópályára a gyanútlan utazót. A táblák kihelyezése az út kezelőjének feladata. A Magyar Közútnál nem tagadják a terelést, de nem az a céljuk, hogy csilingeljen az állami kassza.

Debrecen sincs mindig kiírva a 3-as úton

Debrecen sincs mindig kiírva a 3-as úton

Debrecent is az M3-on jelzik a táblák


„A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen harmincezer kilométernyi állami úthálózatot kezel, benne a hatos főutat. Az M6-os sztráda az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. kezelésében van, cégünknek tehát nincs érdekeltsége az autópályadíj-bevételek növelésében” – válaszolta felvetésünkre Légrádi Veronika.

A kamionoknak szól

A társaság szóvivője hozzátette, hogy a 6-os út mellett lakók életminőségét és biztonságát kívánja növelni a közlekedési tárca a tranzitforgalom autópályára terelésével. A táblázást is ennek megfelelően végzik az országos közúthálózaton.

Autópálya a kamionos zombik ellen

Autópálya a kamionos zombik ellen

Autópálya a kamionos zombik ellen


A motiváció tehát nem az autósok lehúzása, hanem megóvni a félálomban haladó kamionos zombiktól a buszmegállók népét. Akkor viszont elvárnánk, hogy a Pécs vagy Budapest felé egyetlenként feltüntetett út felé kanyarodva mindenütt lehessen matricát venni. Különben a helyismeret nélküli utazók – személyautóra és 15 napon belüli befizetéssel – 15 300 forintos büntetést kapnak.

Kettő lett. Maradhat?

Az autópályákkal kapcsolatban más morognivalónk is van. Például miért nem lehet lekérni telefonon vagy megnézni az interneten, van-e érvényes matrica az autón? Így apu és anyu, a családon belüli kommunikáció bajnokai nem vennének rá néha fölöslegesen még egyet.

A duplán megvett autópálya-matricákról lesz szó lapozás után és arról, hogyan kapjuk vissza a második árát


A rendszer simán megengedi, hogy tévedésből két vagy még több matricát vegyünk ugyanarra az autóra. A másik aggályunk, hogy telefonon nem árulja el az ÁAK ügyfélszolgálata, van-e érvényes e-matrica az autón.
Az unokahúga, csak közeli a kapcsolat

Az unokahúga, csak közeli a kapcsolat

Az unokahúga, csak közeli a kapcsolat


Erről a forgalmi bemutatásával, személyesen adnak csak felvilágosítást a kocsi tulajdonosának vagy üzembentartójának. Miért nem közlékenyebbek?

Adatvédelmi aggályok

Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. kommunikációs vezetője azt mondja, a rendszer az adatvédelmi törvény előírásaihoz igazodik.

Ha a rendszám alapján bárki megtudhatná, hogy az adott autón matrica van, ebből következtethet például arra, hogy a kocsit használó ismerőse az adott napon elutazik, és nem kőhajításnyira.

Galiba van az elírt matricákból

Galiba van az elírt matricákból

Galiba van az elírt matricákból


„Kedves szomszéd, csak nem kaffantani utazgat a férjura-neje minden második héten?” – kérdezhetné a diszkrét lakótárs, két laza ásónyom között áthajolva a palánkon. A vázolt helyzet nem egészen életszerű, de valóban nem kizárható.

A legkisebb rossz

Matricából azért lehet többet is venni azonos időszakra és rendszámra, mert az ÁAK álláspontja szerit még mindig a duplán vásárlás lehetősége a legkevésbé aggályos megoldás.

De kérem, az én rendszámomra már vettek matricát!

De kérem, az én rendszámomra már vettek matricát!

De kérem, nekem van e-matricám!


Ha egy rendszámra csak egy matricát adnának el, a tévesen megadott vagy elütött és nem korrigált adatok miatt másvalaki nem tudná jogszerűen használni a sztrádát és megbüntetnék, pedig a KHG-927 tényleg az ő autóján figyel.

Ha tudni lehetne, hogy egy balek tévedésből más rendszámára vett matricát, akkor az illető minek venne még egyet? Szépen járna a sztrádán, ingyen. Amikor azonban a balek észleli a tévedést és átíratja a matricáját a saját rendszámára, a potyautast megbüntetik. Ekkor ő joggal kifogásolná, hogy neki nem ezt ígérték.

Matricák visszavásárlása: a teendők

Jó tudni, hogy a tévedésből megvett második matrica árát – havi vagy éves e-vignetta esetén – az ÁAK ügyfélszolgálati irodáin keresztül visszatéríti. Az ágazati minisztérium rendelete szerint 1000 Ft fejében az ügyfél kérheti a felesleges jogosultság visszavásárlását, átírását más rendszámra vagy – nem éves matrica esetében – az érvényesség kezdetének későbbre tolását.

Sms-értesítő: nincs rá pénz

Sms-ben nincs értesítés, mert drága volna

Sms-ben nincs értesítés, mert drága volna

Sms-ben nincs értesítés, mert drága volna


Utolsó felvetésünk szerint most, hogy több mint három éve sms-ben is fizetni lehet az úthasználatért, akár értesítést is kaphatna az autós, ha havi vagy éves matricája lejár. Az sms-ben vett matricák esetében kézenfekvő volna ugyanarra a számra figyelmeztető üzenetet kapni, de ez sem működik.

Az autópálya-kezelő számára ez a szolgáltatás nem kötelező, viszont pénzébe kerülne. Az ÁAK-nak erre nincs forrása, piaci alapon viszont aligha működne a dolog. Az értesítésért az autósok zöme valószínűleg nem fizetne, vagy csak potom pénzt áldozna rá, a magáncégeknek így nem bolt az értesítés.

Ha hasonló ügyek miatt bosszankodnak, írjanak nekünk és a sokakat érintő eseteknek igyekszünk utánajárni, szóra bírva az illetékest.