Idén negyedszerre rendezték meg a Széchenyi Futamot, az Alternatív Hajtású Járművek versenyét. A legrangosabb hazai versenyen sok ismerős járművel találkozhattunk, de szinte minden visszatérő versenyző tartogatott meglepetéseket.

Mint az elektromos biciklikben

Médiatámogatók voltunk
A profi EPR09 a szervező egyetem színeiben indult

A profi EPR09 a szervező egyetem színeiben indult

A profi EPR09 a szervező egyetem színeiben indult


Az ellenfél nélküli, versenyautó-kategória győztes – a Széchenyi-egyetem támogatásával épített – villanymotoros sportautó EPR (Electron Powered Racer) nemcsak színében újult meg. A központi villanymotort és a difit most elhagyták, és kerékagymotorokkal szerelték az autót.

Ez a motor – viszonylag egyszerű kivitelénél fogva – népszerű a versenyzők között. Ilyesmi motorokkal mindenki találkozhat, ha a hozzá legközelebb eső nagyáruház elektromos hajtású kerékpárjait megnézi. Nyilván azok az egyszerű hajtások köszönő viszonyban sincsenek az itteni motorokkal, de a működési elvük hasonló.

Wartburg-motorral

Nitromobilt nem a gyorsulásokon használatos nitro, azaz dinitrogén-oxid, hanem nitrogén hajtja

Nitromobilt nem a gyorsulásokon használatos nitro, azaz dinitrogén-oxid, hanem nitrogén hajtja

Nitromobil


Az egyik kedvencem volt az átalakított Nitromobil, amit 200 bar nyomással működő sűrített nitrogén hajtott. A versenyre többféle módon üzemeltethetőre alakították. Sajnos a gőzhajtás nem készült el, de a gáz és a hevített gáz üzemet a versenyen is kipróbálták.

Az autó hátuljába épített kazánban elégetett biomassza segítségével a felhasznált gáz hatásfokát közel duplájára növelték. Fél palackkal egy palacknak megfelelő távot teljesítettek. További érdekessége, hogy egy átalakított Wartburg-motor mozgatja a járművet.

Sűrített levegővel

3-4 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel

3-4 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel

3-4 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel


A legötletesebb jármű díjat megszerző sűrített levegős Tücsök is igazi látványosság volt. A hátuljában elhelyezett háromhengeres, csillagmotoros pneumatikus hajtás nagyszerű mérnöki munka. Tízliteres nitrogén palack tárolta a hajtóanyagot. A bevezetőben említett járművet Pneumococcusnak nevezték el, ami az egyik leggyakoribb okozója az életveszélyes bakteriális fertőzéseknek kisgyermekkorban és öregkorban.

Legalább ilyen hatásfokon üzemelt a szerkezet is, ugyanis az ultrakönnyű tanulmányautó kategóriájában első lett. Érdekessége, hogy működése teljesen mechanikus, és a hajtásról két, 150 bar nyomású nitrogén palack gondoskodik. Véleményem szerint a „találkozó legviccesebb járműve” díjat is neki ítélhették volna.

Elektromos Pápa Mobil

Kaphatott volna nagyobb figyelmet

Kaphatott volna nagyobb figyelmet

Kaphatott volna nagyobb figyelmet


A sűrítettgáz-hajtásokon kívül az elektromos hajtások domináltak. Talán a legelőremutatóbbként kell megemlítenem a Pápa Mobil továbbfejlesztett változatát, a HY-GO névre keresztelt trájkot.

A meghajtásról hidrogénnel működtetett üzemanyagcella és akkumulátor  gondoskodott. Nagy hirtelen el is hozta az esemény leginnovatívabb jármű díját, amit igazán megérdemelt.

Hoppá! Napelemmel Gödöllőről

Gödöllőről érkeztek

Gödöllőről érkeztek

Gödöllőről érkeztek


Most találkoztam vele először, és nagyon komoly épített villanyhajtású jármű volt a gödöllői Szent István Egyetem CarManT járműve.

Az autó formájában a klasszikus roadsterek vonalait véltem felfedezni. A meghajtásról napcella, lítium-ion akkumulátorok és gépjármű hajtómotor gondoskodik. A középsúlyú tanulmányautó kategória első díját szerezték meg.

A szériaautó-átalakításokhoz sajnos egy szomorú esemény is kapcsolódott.

Elektromos Porsche és FIAT Tipo

Régi ismerős a profi villanyos e-Porsche

Régi ismerős a profi villanyos e-Porsche

Régi ismerős a profi villanyos e-Porsche


A futam egyik rendszeres versenyzője, az elektromos Porsche fejlesztője, Kozma Benedek egy tragikus balesetben a tavalyi év végén elhunyt. Külön elismerést érdemel, hogy családja folytatja a hagyományokat, és az átalakított Porsche 924-essel idén is itt volt a versenyen. 

A rendezőség a fejlesztő emlékére létesítette a Kozma Benedek Vándorkupát, amelyet idén Szirmay Zoltán, az Elektro Tipo tulajdonosa kapott meg.

Zoltánnak egyébként nem indult jól a verseny. Az idei fejlesztése, a villanyossá alakított mopedcar a tesztek alatt elfüstölt.

Az elektromosra alakított Tipóval jár gazdája minden nap a munkába

Az elektromosra alakított Tipóval jár gazdája minden nap a munkába

Az elektromos Tipóval jár gazdája minden nap a munkába


A motort nem sikerült összehozni az indulásra, így tavalyi – és egyébként napi használatú – autójával, a villanymotor hajtásúvá alakított Tipóval indult. Idén az ólom akkumulátorok helyett már professzionális lítium-ion akkumulátorok teljesítettek. Már hagyomány nála, hogy a szériaautó-átalakítás kategória első díja az övé.

Régi vendég volt Szilvásy Péter, villanyhajtásúra alakított Trabantjával. Az autó majdnem tízéves fejlesztés, de még most is megállja helyét. Érdekesség, hogy minden átalakított autó forgalmi engedéllyel és rendszámmal rendelkezik. (Az átalakítások kalandjairól hamarosan beszámolunk!) A legnagyobb öröm, ahogy  Trabantos Péter mesélte, hogy mivel nincs zöldkártya, matrica sincs a rendszámon, ezért ha csak módjuk van rá, megállítják a rendőrök. Egy Trabant zöldkártya nélkül? A járőr azonnal lecsapna a nagy fogásra.  

Maradtak érdekességek a túloldalra is


Három fázisú " HVB" kerékagy motor fogaskerekek nélkül hall cellás háromfázisú vezérlés, gázmarkolatról és pedálról is vezérelve.

Három fázisú ” HVB” kerékagy motor fogaskerekek nélkül hall cellás háromfázisú vezérlés, gázmarkolatról és pedálról is vezérelve.

Három fázisú


Dr. Joó Antal, a kerékpáros villanyosítás úttörője évek óta dolgozik a tökéletes megoldáson. Burkolt Antibringája csinos darab, Li-Mn akkumulátor hajtja, lábi rásegítéssel. Fékezéskor, lejtmenetben a kinetikus energiát is felhasználva visszatölt.  A hobbikategória első díját szerezte meg.

A PannonSolar karbonkarosszériás trájk is igazi csemege. Akkumulátorának celláit a napsütés 3-4 óra alatt tölti fel. Derűs időben valami tényleg biztosan történik, mert ahogy álltam a magára hagyott jármű mellett a napsütésben, hallottam, hogy valami halkan ciripelt. A kerékagymotor 40 km/h sebességgel körülbelül 80 km távot tud egy töltéssel. Hobbi kategóriában ő lett a második, megelőzve az üzemanyagcellás Hy-Go-t.

Nézzük csak az első kereket, ott van benne a villanymotor

Nézzük csak az első kereket, ott van benne a villanymotor

Az első kerekben van a villanymotor


Három csapat versenyzett az idén először kiírt motorkerékpár kategóriában. Az első díjat a hybrid Espa hozta el. Ez egy belsőégésű motorral is üzemeltethető Vespa segéd-motorkerékpár, aminek első futóműve villany meghajtásúra van alakítva. Az ülés alatt a bukósisaktartóban helyezték el a saját fejlesztésű, 48 V-os Li-polimer telepeket. A vezérlés az első idom alá került. Másodikként a BioRobogó csapata végzett a tisztán elektromos hajtású osztrák robogóval. Harmadik a zseniális svájci Quantya enduró motorkerékpár volt, amely egy igazi erőgép. Én  terepen  is próbáltam, igazi tiszta élvezet 100% elektromos hajtással.

Munkában a bíróság

Munkában a bíróság

Munkában a bíróság


Aki már legalább egy házibulit szervezett, tudja, milyen feladat mindent tökéletesen összehozni. A szervezők idén is komoly munkát végeztek, hónapok óta készültek a versenyre, álmatlan éjszakákat töltöttek az előkészületekkel. Csapatpólókat, rajtszámot biztosítottak a versenyzőknek. A  pályán történő mozgás példamutató volt, jól működött az autók indítása, a versenybírók hibátlanul dolgoztak. Külön elismerés illeti a szechenyifutam.hu weboldal szervezőit, akik helyszíni tudósításban számoltak be a rendezvényről, és a verseny vége után szinte azonnal kikerültek az eredmények.

A közönség nem volt túltájékoztatva

A közönség nem volt túltájékoztatva

A közönség nem volt túltájékoztatva


Mégis úgy vettem észre, hogy a profizmusban egy kicsit megfeledkeztek a verseny közönségéről. Ha valaki szombaton látogatott a rendezvényre, sajnos csalódás érte. Kimentem az emberek közé, és kérdezősködtem egy kicsit, mit gondolnak. Bár Földy Attila szakkommentátor kiválóan végezte munkáját, és azonnal ott termett, amint valami érdekesség történt, hogy kifaggassa a résztvevőt, általánosságban a járművekről nem tudtak meg semmit a nézők. A megkérdezettek mindegyike azt hiányolta, hogy nincs tájékoztatás, csak azt látják, hogy valami érdekes jármű megy a pályán, de hogy mi van a burkolat alatt, csak a bennfentesek tudják.

Igaz, hogy a futam előtti napon az autók felvonultak Győr központjában, ahol az érdeklődők testközelből megcsodálhatták őket, de sajnos a verseny helyszínén kordon mögött, a látogatóktól elzárt területen, elérhetetlen távolságban álltak a járművek, senki sem tudta, vajon mit kéne nézni. Ha környezettudatosan nem szeretnék szórólapszeméttel elárasztani a környéket, akkor legalább tájékoztató plakátok, minimum adatlapok készülhettek volna a járművekről, horribile dictu esetleg épp a látogatók felé fordítva.

Idén belsőégésű nem versenyezhetett

Idén belsőégésű nem versenyezhetett

Idén belső égésű nem versenyezhetett


Egy alkoholos autózást népszerűsítő bemutató erejéig én is részt vettem az eseményen, ezért egy kicsit jobban beleláttam a szervezés menetébe. Az első meglepetés akkor ért, amikor a felkészülési időszakban a nevezett 100% bioüzemanyaggal hajtott járművemet elutasították a versenyről, azzal az indokkal, hogy belső égésű motor nem vehet részt. A versenyszabályzatban ilyen kitételt nem találtam, csak azt, hogy nem lehet fosszilis üzemanyag, de mivel egy bemutatóra vendég voltam, nem foglalkoztam vele. Aztán a második furcsaságot akkor tapasztaltam, amikor az egyik esélyes villanyhajtású versenyautó indulását a verseny előtt két nappal jogalap nélkül elutasították. Azzal az indokkal, hogy az autó egy konkurens rendezvényen balesetet szenvedett. Minden versenyen történnek apróbb balesetek, ahogy a Széchenyi futamon is történt. Véleményem szerint nem állunk olyan jól innovációban, hogy bárkit el lehessen utasítani, egy csapat – nem kevés pénzbe kerülő – egész éves felkészülését pedig egyenesen tilos kellő indokok nélkül semmibe venni.

Jó csaj a csapat színeibe öltözik

Jó csaj a csapat színeibe öltözik

Jó csaj a csapat színeibe öltözik


Én mindezek ellenére teljes erőből támogatom az Alternatív Hajtású Járművek Versenyét, és dicséretes a versenyzők hozzáállása, de a szervezőknek még van hova fejlődniük a nevezőkre és a vendégekre való figyelemben egyaránt. A mostani futam induló gépeinek szinte mindegyike professzionálisan összerakott, illetve szériajármű volt, sajnos  a kezdetleges, vicces megoldások most távol maradtak. Talán a verseny helyett, ahol összehasonlíthatatlan kategóriákat mérnek össze egymással profi körülmények között, inkább a közönségszórakoztató programokra kéne helyezni a hangsúlyt. Jövőre talán így is lesz.