Sokan a harmadik gyermek megszületésekor kinövik papíron ötszemélyes autójukat, mert az újszülötteknek legnagyobb biztonságot kínáló mózeskosár elfoglal egy teljes sort, de a nagyobb csemeték három gyermekülése sem fér el mindig egy sorban.
Most durván 1,5 millió forintból kerestünk autókat három vagy többgyermekes szülőknek. A konkrét típusoknál fontosabbak az irányok. Hasonló áron vehetünk lecsúszott luxus egyterűt, hatszemélyes teherautót és kisáruszállítóból faragott személyautót is, ennek minden velejárójával.
Chrysler Grand Voyager 2.5 TD 1999, 206 000 km, 1 200 000 Ft
Főszerkesztőnk, Rácz Tamás egyik autóját fogtuk be az anyaghoz (a másik egy szép cápa Hármas). Sosem értettem, hogyan bírt pénzt adni érte, de két dolog tagadhatatlanul mellette szól: a Grand Voyagernél nincs nagyobb egyterű és a kényelme is vitán felül áll.
Belül kolosszális a tér. Négy fotel mögött egy háromszemélyes, de inkább két felnőttre szabott pad következik, mögöttük nyaralásra alkalmas csomagtartóval. A két fotel megcserélhető a paddal, a leghátsó sorba könnyű bemászni, mert a teleszkópok előrebillentik a középső üléseket. A normál Voyager utastere hasonlóan tágas, de csomagtartója hét üléssel már szűk.
Hétüléses egyterűk, hasonló áron
Méretben az 1998-ban bemutatott, harmadik generációs Renault Grand Espace közelíti meg leginkább a Grand Voyagert. A 27 centivel megnyújtott Espace jól variálható, sokoldalú autó, de megbízhatósága ennek is éppoly kétes, mint az amerikai konkurensé. A neve eszpász és nem eszpész, a francia szó teret, űrt jelent. Alig ismert: Mitsubishi Space Wagon Érdemes megnézni a Mitsubishi Space Wagont, amely egy sokkal kisebb, de szintén 6-7 üléses típus. Félmillió és 1,8 millió Ft között találni belőle néhányat. 806, Sharan és testvéreik Az 1994-ben bemutatott Peugeot 806, Citroën Evasion, FIAT Ulysse, Lancia Zeta négyes ikrekben a kétoldali tolóajtó és a sok hely is vonzó, pedig a 4,46 méteres egyterűk pont akkorák, mint egy mai Porsche 911. Sajnos sok lelakott példány forog belőlük a használtpiacon. Nem rossz autó a gyakorlatilag megegyező Ford Galaxy, SEAT Alhambra és VW Sharan. A durván egymillió forinttól kapható trió megvásárlásától kissé visszatartana az autók lopásveszélyeztetettsége és a sok bizonytalan előéletű példány, bár ez itthon a 806-ra és rokonaira legalább ennyire jellemző. |
Hervadó pompa
Az egykor fényűző, tízmillió feletti autó luxusa megkopott, de nem veszett ki. Hasadt ugyan, de mégiscsak bőrkárpitos az ülés, kormányról vezérelhető a tempomat, motoros állítású a vezető trónusa, gombnyomásra hajlanak ki a leghátsó pillangóablakok, van két légzsák és persze légkondi.
A szürke bőrülésekben el lehet folyni, a zajszint elfogadható, az üresen 1,8 tonna és a lágy rugózás kivasal szinte minden úthibát.
Takarékos, de megbízhatatlan dízel
Ebben a bő 10 éves Voyagerben a VM Motori 2,5 literes turbódízelje rázkódik. A motor érzékenységére jellemző, hogy nem ez az eredeti. Rendkívül óvatosan kell bemelegíteni és használni ahhoz, hogy ne legyen állandóan hengerfejes.
Az Alfa 164-ben és a második Ford Scorpióban is kísértő dízel mellett szól, hogy alig fogyaszt valamit: vegyes forgalomban a hosszú Voyager 2.5 TD beéri 7-7,5 literrel. Aki nem megy 130 fölé, kerüli a padlógázt és finoman osonva melegíti be az autót, annál a dízel életben marad. Ha úgy vezetjük, mint egy normális autót, akkor nehezen. Minderre megoldás egy tartós, V6-os benzines, de az étvágya miatt lehetőleg LPG-üzemmel.
Egy mindent kibíró Toyotával folytatjuk a lapozás után, aztán jön egy gyanúsan olcsó Opel Combo
Toyota Hiace 2.4D 2000, 163 000 km, 1 785 000 Ft
A süppedős jenki busz ellenpontja a japán igásállat. Az adószabályok 2003. januári megváltoztatásáig virágzott itthon az 5-6 személyes haszonjárművek piaca.
Emberek a raktérben
Rendszerint a lemezelt áruszállítók középső részét áldozták fel a hátsó utasoknak, akiknek orbitálisan nagy hely jut. A csomagtér ezzel együtt is nagyobb, mint a spájzunk otthon. A pad önmagában kényelmes, de a grandiózus térkínálat élményét ellensúlyozza a kivitel egyszerűsége és a kényelmetlen rugózás.
Brigádautónak jó
Hátul ebben a kategóriában hiába keresünk kárpitozást, belső burkolatokat, merthogy ez nem személyautó. Kőműves brigádok fuvarozására annál alkalmasabb, leghátra még a betonkeverő is belefér. Családi autóként azok járnak jól vele, akik valamilyen vállalkozást is visznek, amihez a hat ülés mellett kell a raktér.
Mi van még hasonló? – Vanette, L400
A Távol-Keletről a Nissan Vanette Cargo a testhezálló ellenfél. Ugyanez az osztott kivitel volt belőle a sláger, de a jóval olcsóbb Nissan csak ötülésese. Korábbi egyterű változata volt a Serena, jórészt 1,6 literes, kehes benzinmotorral. Az itthon elterjedt Vanette-ben többnyire a 2,3 literes, 75 lóerős motor zakatol. A szívódízel kimegy a világból, 8,5 literes körüli átlaggal. A Hiace ritkább alternatívája a Mitsubishi L400 haszonjármű, amelyből a Space Gear kisbusz született. Az L400 a Toyotához hasonlóan összkerékhajtással is létezett, a 4×4-es verzió terepen is elboldogul. |
A szívódízelt nem érdemes hajszolni, a Hiace mindenképp lomha, még üresen is. Viszont rendkívül strapabíró jószág, átlag 8,5-9 literrel beéri és minimális törődéssel elmegy félmillió kilométert, de inkább jóval többet.
Haszonállat, nem családi autó
Egy efféle haszonállatnak a robotolás a dolga, ez a célszerűség adja a Hiace varázsát, mert van hangulata. A központi zár, a légkondi és a házilagosnak tűnő első motoros ablak felemelő luxus ebben az aszketikus munkaautóban. A fotókon egy kilenc évesen is friss, 1,8 milliós példány szerepel, de másfél millió forintért is találni belőle olyat, amely még messze nem ette meg a kenyere javát.
Hét ülés, kombiban
A szükség esetén hétszemélyes autók közé tartoznak a nagy kombik, csomagterükben többnyire a menetiránynak háttal, ritkábban menetirányban beépített paddal. Ez a felállás eredendően gyermekek szállítását teszi lehetővé a csomagtérben, ami nem túl biztonságos megoldás. A műfajon belül a francia márkák uralták a terepet, a Peugeot 504 és az 505 Break mellett a Citroën CX gigantikus kombija is klasszikus szereplő. A kevésbé elaggott autók között válogatva a Renault 21 Nevadával juthatunk a legolcsóbb 5+2 üléses kombihoz, amely árához mérten korrekt, egész megbízható autó. Olcsón R21, több pénzért Mercedes Nívósabb – és persze drágább – kocsit keresve ott a 124-es Mercedes-Benz T-Model, még tömöttebb erszénnyel annak utódai. A stílusos Volga M-24 kombit rozsdahajlama és étvágya miatt nem ajánljuk, egy jó állapotú Volvo 245 azonban érdekes lehet. Az ezredforduló utáni kombik között a Peugeot 307 és 308 SW kínál plusz két ülést az öt mellé. Aki tényleg normális ülőhelyet akar a harmadik sorban is, annak nem marad más választása, mint a Dacia Logan MCV, amelyet mi is ajánlunk. |
Egy Opel Combo következik. Négyéves, de valami baja lesz
Opel Combo Tour 1.3 CDTI 2005, 209 000 km, 1 595 000 Ft
Bár korábban is léteztek személyautó-változatok a városi kisáruszállítókból, például a FIAT Fiorino, a SEAT Inca vagy a Ford Fiesta Courier, ezek túl spártiak voltak a sikerhez. 1996-tól a komfortosabb Partner és a Berlingo, majd a Kangoo, letarolták a haszonjárműre épülő, megfizethető és rendkívül tágas családi autók piacát.
Ebben a kategóriában csak most jelennek meg a hétülésesek, de három gyermekkel az ötszemélyesek is jól szolgálnak.
Emelba Siete – Ki hallott róla?
Érdekes kísérlet volt a korai egyterűk között az Emelba Siete. A hispán nyelvben járatosak nemcsak azt tudják, hogy a helyiek servicios táblával álcázzák a klotyót és ebből a caballeros feliratúba kell befordulnia a hímneműeknek, ők a Siete szóból hétüléses autóra asszociálnak. És milyen helyesen, merthogy a sajátságos járműben valóban hét személynek jut hely. Az Emelba egy barcelonai karosszériagyártó volt, amely az akkori Ibiza orrát egy az Egyesült Államokból származó, műanyag egyterű-kasztnival kapcsolta össze. Az alapokat valószínűleg a SEAT Ronda, olasz eredetiben a FIAT Ritmo biztosította. A típusból pár évnyi vergődést követően nem lett semmi. Egyrészt az Emelba csődje miatt, másrészt mert az alapokat adó SEAT-ot lenyelte a Volkswagen konszern, amely nem a FIAT-padlólemezek szállításában látta a jövőt. |
Friss és dízel, meglepően olcsón
Mi egy meglepően olcsó Opel Combót szemeltünk ki, amely hatliteres átlagfogyasztást és minimális közterheket ígér az 1,25 literes turbódízellel. Az óra 209 000 kilométert mutat, de nem emiatt ötlik eszünkbe a hightech törpedízel sajtóbemutatóján hallott adat a 250 000 kilométerre tervezett élettartamról.
Nem véletlenül
A Combo mögött ijesztően kékes füst jelezte, hogy valami a végét járja.
Ha csak a feltöltő a gond, a 160 000 forint körüli turbójavítás után egy takarékos és még évekig szolgáló autónk lehet, mert a fékeken, a váltón, a kuplungon és az utastéren sem érezni a jelentős futásteljesítményt.
A Combo és rokonsága alig puritánabb, mint a rendes személyautók, a kevésbé igényes burkolatokon és anyagokon gyorsan túltennénk magunkat.
A Corsából származó műszerfallal az utastér otthonos, a kényelmi és a biztonsági felszereltség is mai. A méreteihez képest bődületesen tágas Opel egy simán vállalható családi autó.
Dobozos családi autók a konkurenciától
Ebben a kategóriában a francia autók adják meg az alaphangot. A Kangoo vidám, de megbízhatósága kérdéses. A Partner és a Berlingo jobb vétel, de csak az 1999 utániak hátsó tolóajtóval, amit egyébként a kezdetektől tolóajtós Kangoo kényszerített ki a kétajtósban gondolkodó PSA-ból. Csomagtérben a szegmens egyik bajnoka a játékos külsejű és nagyon praktikus FIAT Doblo. A Ford a Transit Connecttel tartja a tétet, de a mereven teherautós dobozjárgányért nehéz lelkesedni. A Volkswagen Caddy masszív, de drága, főleg dízelmotorral. Hasonló használati értékű autót kevesebb pénzért is lehet találni. |
Voyager, Hiace vagy Combo?
Szokás szerint választunk egy autót a hármasból. Rácz Tomi nyilván a Voyagerben hisz, különben nem vette volna meg. Hat literes átlagfogyasztása, kedvező biztosítási és adóterhei miatt a dízel Combóra azért neki is felcsillant a szeme.
Én a Voyagert kényelme és tágassága ellenére pocsék autónak tartom, mert megbízhatatlan. A Hiace mindent kibír és szórakoztató is volt egy napra, de lomha és nincs benne egy szál légzsák sem. A Combóra hamarosan százezreket kellene költeni, de talán megéri, mert a sok kilométer ellenére teljesen egyben van, tehát az Opel.
Tesztünk együttműködő partnere a több mint 700 használt autót kínáló Autocity. |