A tartós teszten nálunk is vendégeskedett hatodik generációs Volkswagen Golf nyerte el a World car of the year díjat a New York-i nemzetközi autókiállításon.
Az Amerikában csak most debütáló hatos Golf a „Világ év autója” címet egy nemzetközi zsűri szavazata alapján szerezte meg. Az Európában sokkal nagyobb értékű, hagyományos Év autója díjat az Opel Insignia nyerte el korábban. Akkor a Golf nagy lemaradással, de megcsípte a dobogó legalsó fokát.
Ezek az eredmények már sejtetik, hogy a külsőleg generációk óta alig változó Golf a lemezek alatt korántsem olyan unalmas és konzervatív, mint azt sokak gondolják. Az új Golf extralistája igencsak bőséges, sőt a kategóriájában igen ritka vagy ismeretlen megoldásokra is rábukkanhatunk benne.
TSI motor – kettős feltöltéssel
Ugyan nem a hatos Golf újdonsága a kettős feltöltésű TSI technológia, a turbót és kompresszort egyszerre felvonultató motort ma sem kínál más autógyár.
Míg a 122 lóerős TSI-t kizárólag turbó erősíti, a kettős feltöltésű, 160 lóerős, közvetlen befecskendezésű benzinmotor a GTI mögött a második legerősebb gép a kínálatban. A kompresszor és turbó jól kiegészíti egymást, ezért a feltöltős motorok negatív tulajdonságai nem érzékelhetőek vezetés közben.
Alapjárattól 2400/perc fordulatig a kompresszor szolgáltatja a nyomatékot és feledteti el a turbólyukat.
2400 és 3500 közötti fordulatszám tartományban a kompresszor csak szükség esetén kapcsol be, majd 3500-as fordulat felett kizárólag a turbófeltöltőnek osztanak lapot. Az eredmény 220 km/órás végsebesség, 8 másodperces 0-100-as sprintidő, mindössze hatliteres átlagfogyasztás mellett.
A legsportosabb modell, a tavaly ősszel Párizsban bemutatott GTI, 210 lóerőre erősödött. A kétliteres hengerűrtartalom és a turbó ellenére ez nem a korábbi motor, mint azt hihetnénk, hanem egy új. Az Audik, a Superb vagy a Passat 1,8-as turbós benzineséből fejlesztett motort a gyártó EA 888-as generációként emlegeti. A plusz 10 lóerőnek hála javult a GTI menetteljesítménye, miközben a fogyasztása, és vele együtt a károsanyag-kibocsátása is csökkent (vegyes üzemben: 7,3 l/100 km illetve 170g/km CO2).
Visszatér a GTD
A jelenleg kapható kétliteres common rail TDI-motorok mellé két új dízel is hamarosan választható lesz a hatos Golfhoz. A 3,8 literes átlagfogyasztást produkáló Golf Bluemotion-modellben debütáló 105 lóerős, 1,6-os dízel mellett a „dízel GTI”, a GTD is várható.
A komoly hagyományokra visszatekintő 1,6 literes turbódízel visszafogottabb tempót ígér alacsony fogyasztás mellett, míg a kétliteres GTD egy dízel sportmodell a megszokottnál alacsonyabb étvággyal. Az először 1982-ben megjelent GTD most 170 lóerővel érkezik 5,3 literes fogyasztás mellett.
A külső jegyeiben is sportosabbra hangolt GTD 8,1 másodperc éri el a 100 km/órás tempót és 222 km/órás végsebességre képes. A hatfokozatú kézi váltó mellett párosítható hatsebességes, duplakuplungos DSG-vel is.
Lapozás után az Astrából már ismert elektronikus lengéscsillapítással folytatjuk, amely nem ugyanolyan, mint az Opelé
Nagyon biztonságos
A hatos Golf a februárban megszigorított EuroNCAP törésteszten is könnyedén hozta a korábban elért ötcsillagos töréstesztet, a 36 pontos eredmény kimelekedően jó.
Annyi biztos, hogy az ESP, a térdlégzsákkal együtt hét légzsák, és a nyakcsigolyák sérülését mérséklő új fejtámlarendszer isszériában jár az autóhoz.
A siralmasan szereplő átlaggal szemben a Golf figyel a gyalogosokra is, sajnos nem sokan érik el a három csillagos minősítést az Euro NCAP gyalogosvédelmi tesztjén.
Adaptív futómű
Az új Golfba negyedmillió forintért rendelhető DCC adaptív futómű, amely igazi nagyautós extra az alsó középkategóriában.
A DCC Adaptive Chassis Control névre keresztelt opciót 2008-ban a Passat CC kapta meg először, de azóta már a Sciroccohoz is kérhető felárért. A DCC szenzorai másodpercenként akár ezer jelet is feldolgoznak, így a rendszer az útviszonyoknak legmegfelelőbb csillapítást tudja beállítani, ami a kényelmes és a sportos hangolás között változhat.
A DCC-vel érezhetően javul a Golf dinamikája, pl. hirtelen sávváltáskor, de csökkenti a karosszéria mozgását erős gyorsításkor és fékezéskor is. A vezető a Normal beállítás mellett maga is választhat a Sport és Comfort mód között, a két elnevezést talán nem kell magyarázni.
ACC: automatikus követési távolság szabályzó
A korábban csak a középkategóriában és ettől fölfelé elterjedt távolságtartó tempomat is elérhető a Golfhoz. Az ACC 30-210 km/órás sebességtartományban gyorsít és lassít magától, az autó előtti forgalom függvényében.
A visszapillantó tükör felett elhelyezett eszköz öt lézersugár segítségével pásztázza az utat, érzékelve a közvetlen előtte haladó jármű távolságát és sebességét. A kormányról kapcsolható ACC-t vérmérséklettől függően Normal, Comfort és Sport módban használhatjuk, a követési távolság öt lépésben állítható.
Park assist – helyettünk beparkol
Egy igazi kényelmi szolgáltatást hagytunk a végére. A Golf-méretű autókhoz talán túlzás parkolóasszisztenst rendelni, viszont felettébb kényelmes, és az új modell extralistáján már ez is szerepel.
A Park assist ultrahangos érzékelőkkel figyeli a vezető és az utas oldali környezetet, jelez a megfelelő méretű parkolóhelyeknél, majd helyettünk forgatja a kormányt, így tolatás közben csak a gáz és a fék adagolására kell a vezetőnek figyelnie.