Húzzák a szájukat a Forma-1-es istállók a Nemzetközi Automobil Szövetség tervezett költségplafonja miatt, az évi negyvenmillió fontos limitet sokan keveslik. Először a Ferrari és a BMW utalt arra, hogy ezekkel a feltételekkel nem akarják vállalni az indulást, a Spanyol Nagydíjon a Toyota és a Red Bull jelezte, hogy vállalhatatlannak tartják az elméletileg 2010-től érvényes feltételeket.
Az FIA a csapatok negatív nyilatkozatai ellenére is optimista, bízik a megegyezésben, utalt ugyanakkor arra is, hogy csak a kiszállási hisztéria miatt nem hajlandó ésszerűtlen kompromisszumokba belemenni. Max Mosley elnök a napokban találkozik majd a FOTA-val, Tony Purnell, az FIA technikai tanácsadója azonban elöljáróban leszögezte, a szövetségnek nem áll módjában visszavonni a negyvenmillió fontos szabályt.
„Optimista vagyok” – nyilatkozta Purnell, aki azt is elárulta, hogy Barcelonában Bernie Ecclestone is tett lépéseket a csapatok meggyőzése érdekében. „Ha változtatásokra van szükség, mindenki rögtön Armageddont kiált. Parc Fermé, motorfejlesztés befagyasztása, V10-esekről V8, KERS – mindig volt, aki azt mondta, összeomlik a Forma-1. Ezek a tapasztalatok segítik az FIA-t abban, hogy helyén kezelje a hisztériát, világos, hogy az emberek nem szeretik a változást.”
Purnell úgy véli, nem szabad emelni a limitet, mert az csökkentené annak esélyét, hogy új csapatok számára is vonzó legyen a Forma-1. „Azt akarjuk, hogy új csapatok jöjjenek, de ez több pénzzel nem megy. Már azzal is csökkent az esélyesek köre, hogy 30-ról 40 millióra emelkedett a határ, további ugrással minden érdeklődő eltűnhetne. Ezt nem engedhetjük meg.”
Purnell szerint itt az ideje a nehéz döntések meghozatalának, nem lehet késlekedni, pláne a mostani gazdasági helyzetben. A gyártóknak is érdeke, hogy az FIA meghúzza a nadrágszíjat: Purnell felteszi a kérdést, hogy amikor folyamatosan költségcsökkentő intézkedések életbeléptetéséről érkeznek hírek, miért éppen az arányaiban talán legnagyobb kiadással járó Forma-1-ben kellene megengedni a pazarlást?
Nagy félelme a csapatoknak, hogy amennyiben esetleg nem mennek bele a limitbe, nyilvánvalóan hátrányba kerülnek a korlátozást vállalókkal és ezzel kedvezményekben részesülőkkel szemben, amely azt jelentené, hogy első és második osztályra szakad a Forma-1. „Ha a FOTA úgy érzi, a két osztály rossz, jöjjön velünk egy irányba és meg van oldva a probléma” – mondta Purnell.