Vagyonadó földön, vízen, levegőben
2010-től a 30 millió forintnál értékesebb ingatlanokon, bizonyos légi és vízi járműveken kívül az MSZP-SZDSZ kormány a 170 lóerőnél erősebb autókra is vagyonadót vet ki. 125 és 175 kW között (170-238 LE) a normál adóösszeg dupláját, 175-200 kW-ig a két és félszeresét, míg 200 kW (272 LE) felett a háromszorosát kell kipengetni. Az intézkedés célja a „közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása” – áll a törvénytervezetben.
Az autók vagyontárggyá minősítését a kormány nem bízza a tulajdonosokra, szemben az ingatlanokkal, amelyek értékét önbevallás alapján kell megállapítani. A teher kivetésének egyetlen kritériuma a 125 kilowatt vagy a feletti teljesítmény.
Az éves gépjárműadó összege, forint
Típus | Teljesítmény | Adó idén | Adó 2010. 01. 01-től |
Opel Omega 3.0i, 1988 | 130 kW/177 LE | 15 600 | 31 200 |
Audi A6 2.5 TDI, 2001 | 132 kW/180 LE | 23 760 | 47 520 |
Renault Laguna 2.0 dCi | 127 kW/173 LE | 38 100 | 76 200 |
SEAT Leon Cupra 2.0 TFSI, 2008 | 177 kW/240 LE | 53 100 | 132 750 |
Mercedes-Benz E 350 CGI | 215 kW/292 LE | 64 500 | 193 500 |
A lóerő dönt és kész
Egyformán az adó hatálya alá tartozik egy 200 ezerért is nehezen eladható, háromezres Opel Omega A, mint egy valóban vagyontárgynak mondható, alapáron 21-28 milliós új Hetes BMW.
Aki szerint ez a módosítás csak a burzsujokat érinti, annak mondunk egy érdekes adatot. A tavaly eladott autók közül az MGE-statisztika szerint összesen 23 691-et érintett volna a luxusadó. A legtöbb közülük Ford Mondeo 2.2 TDCi, messze nem egy luxusjármű.
Luxusadó: ki jár jól, ki rosszul?
Mint minden határérték, a 125 kW-ban meghúzott is azoknak kedvez, akik a felső határán mozognak és kedvezőtlen a limitet elérő vagy néhány lóerővel átlépő modellekre nézve.
Az autóimportőrök közül a Porsche Hungariához tartozó márkák kínálatában van a legtöbb 170 lóerős motor. Épp 125 kilowattot ad le a 2,0 TDI az A3-as Auditól a Golfon és a Passaton át a Skoda Superbig tucatnyi modellben. A benzinesek közül az A6 kétliteres turbója fekszik rosszul az új szabályozással.
Audi, BMW, Mercedes: mindegyiknek rosszul jön
Pechje van a Kiának a kifutó dízel Sorentóval, még inkább a Mercedes-Benznek a hajszálpontosan 170 lóerős 220 CDI-modellekkel a C-, az E- és a GLK-osztályban.
Nincs szerencséje a BMW-nek sem. Náluk a kétliteres benzinest és az Egyestől az Ötösig igen népszerű kétezres dízelt találja el a vagyonadó. A Volvók közül az öthengeres dízelek mindegyikét érinti a módosítás, mivel egy ideje a gyengébbik változat már nem 163, hanem 175 lóerős.
Lapozzanak! A második oldalon: messze nemcsak a luxusautókat érinti a vagyonadó
Nemcsak luxusautókat érint
Rosszul jön a határérték a Toyotának és az IS220d miatt Lexusnak is a 2,2 literes dízellel. Aligha örül a szabályozásnak a Renault és főleg a Nissan, mert a 173 lóerős dízel X-Trail, illetve a hasonló motorú Lagunák is a vagyonadó hatálya alá esnek. A megoldás: ha erős dízel Nissan, legyen Navara. Ez 171 lóerős, de az eddig is főleg adóoptimalizálási okból vett pickup továbbra is jó kibúvó az adók alól, hiszen teherautóként rá nem vonatkozik a tervezet.
Kisebb mértékben, de vesztese lehet a szabályozásnak a Peugeot, a Citroën és a Ford is. Náluk a nagyobb modellekben (407, 807, C5, C8, Mondeo, S-Max, Galaxy) keresett 2,2 literes dízelt érinti az intézkedés. A PSA-val közös dízelmotor a Fordnál kicsit erősebb, de 170 lóerővel a franciák sem ússzák meg. A legnagyobb arányban a Galaxyt érinti a vagyonadó, mert a Mondeo- és az S-Max-eladásokban kisebb a csúcsdízel szerepe.
Nagyobb országok esetében a gyártók hajlandóak helyi teljesítménylépcsőket is kialakítani, például adózási okokból kicsit visszavenni egy motort. A magyar piacon jellemző darabszámok azonban aligha indokolják ezt a lépést.
Gépjárműadó: régen csak a dízelekre
A rendszerváltás után többször is változott hazánkban a gépjárműadó rendszere. 1992-ig a benzines autók tulajdonosai tankoláskor rótták le az üzemanyagárba beépített adót. A dízellel járókra már akkor is külön gépjárműadó vonatkozott, ha már kevesebbet fogyaszt az autójuk – mondjuk erre mi. 1992-től volt érvényben a súlyadó, mázsánként maximum 1200 forintos éves tarifával. A nehezebb, tehát nagyobb és valószínűleg drágább autókra többet fizettünk a helyi önkormányzatnak, mint a kisebbek után. Húszezer egy Swiftre A súlyadó olyannyira beépült a köztudatba, hogy utódját, a 2007. január elsejétől érvényes teljesítményadót továbbra is súlyadónak hívja a többség. A gépjárműadónak ez a formája nem változik a luxusadó bevezetésével. Kilowattonként évi 300 forint a tarifa, ami az autó öregedésével 120 forintig csökken. A jelenlegi gépjárműadóval egy 0-3 éves Suzuki Swift 1.3 tulajdonosa évi 20 400 forinttal járul hozzá a közteherviseléshez. |
Az állam nem fizet magának luxusadót
A kormány többféle kedvezményt biztosít a vagyonadó hatálya alá eső gépkocsik tulajdonosainak. A regadóhoz hasonlóan a hibrid és az elektromos hajtású járműveket ezúton is támogatja az állam, például a 445 lóerős Lexus LS 600h adóját is felezi a hibridhajtás.
A luxusadónak csak 50 százalékát veti ki az MSZP-SZDSZ kormány a három vagy több gyermeket nevelő szülők nagy teljesítményű autójára. Nem fizetnek vagyonadót az egyházak, az önkormányzatok és más állami szervek sem az Audik után, illetve az OT rendszámú minősített autók gazdái.
A 2010. január elsejétől életbe lépő szabálynak nem látjuk értelmét. Egyrészt hiányzik az életkori korlátozás, márpedig a többet zabáló, nagy teljesítményű motor inkább csökkenti egy rozzant használt autó értékét. Ezt csak tetézi majd a fizetendő többlet, bár a 20 éves A Omegánál a különbség csak havi 1300 Ft.
Miért nem várnak?
A 170 lóerős határral nincs bajunk, akár 150 is lehetne. De egy magánszemély vagy cég több évig használ egy kocsit, amelynek megvásárlásakor még más adószabályok voltak érvényben. Miért nincs felkészülési idő, hogy aki erős autót venne, az mérlegelhesse, megéri-e neki a több lóerő a magasabb adót?
Nőhet az adóelkerülés
Meg lennénk lepve, ha 170 lóerőtől felfelé az új autók között nem nőne a német, liechtensteini vagy szlovák rendszámmal furikázók aránya. A külföldi forgalomba helyezéssel még inkább csökkenhet az állami áfa- és a regisztrációsadó-bevétel. Ráadásul a padlóra került autókereskedelmi szakmának újabb érvágás lesz az értékes autók külföldi beszerzése, pedig a közép- és a felső kategóriából még nem tűntek el a vevők, ellentétben a kisautókkal.
A Pénzügyminisztérium nem tart mindettől. „Tény, hogy nem a gépkocsikból és nem a vízi járművekből várjuk a fő bevételt a vagyonadó esetében, de itt is milliárdos bevétellel számolunk. Az adókikerülés olyan probléma, ami jelenleg is tapasztalható, de az ellenőrző hatóságok ezt egyre inkább kezelni tudják” – mondta el a vezessnek Pichler Ferenc, a tárca sajtófőnöke. Irigyeljük az optimizmusát, bár vitatjuk, hogy a probléma az adóelkerülés lenne. A probléma maga az adórendszer.