Valósüzemű teszteket kezdett Stockholmban új, hibrid hajtású buszával a Scania. Hat szokványos, háromtengelyes, 13,7 méteres OmniLink buszba építették be a rendszert. Az elektromos energiát egy etanollal üzemelő dízelmotor a hozzá kapcsolódó generátor segítségével termeli. Így a buszokat elektromos motorok hajtják, amelyek fékezéskor generátorként működnek. Az elektromos energiát a mai akkumulátorokénál lényegesen hosszabb élettartamú szuperkondenzátorok tárolják.

A Scania hibrid hajtásláncot a hagyományos motor és sebességváltó helyére építették be, míg a szuperkondenzátor a tetőre került, de ugyanitt kapott helyet a fűtés-szellőzést végző elektromos légkondicionáló is.

A soros hibrid hajtáslánc fő jellemzője, hogy nincs mechanikus kapcsolat a belső égésű erőforrás és a hajtómotor között. Ez szabadságot nyújt a buszok tervezésében és konstrukciós elrendezésében. A hajtáslánc elemei egymástól szinte függetlenül helyezhetőek el a járműben, így biztosítva például az optimális tömegeloszlást és az utastér megfelelő kialakítását.

Teszten a hibrid busz
A Scania soros hibrid rendszere

A Scania soros hibrid rendszere

A Scania soros hibrid rendszere


Ezzel a koncepcióval a városi, sok megállással járó forgalomban mintegy 25 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást ért el a Scania, köszönhetően a fékezési energia visszatáplálásának és a belső égésű motor optimalizált működésének.

Kifejezetten előnyös a villanymotor városi alkalmazása, mert azzal a busz egyenletes gyorsulásra képes, hiszen a villanymotor az indulástól biztosít 2750 Nm-es! nyomatékot, illetve a hajtás megszakítása nélkül gyorsít. A 9,0 literes, hagyományos motor teljesítménye 270 lóerő, nyomatéka 1200 Nm.

Amennyiben etanollal üzemel a motor, akár 90 százalékkal is csökkenhet a fosszilis CO2-kibocsátás. Ugyanakkor a hajtáslánc alkalmas biogáz- vagy földgázüzemű motorokhoz is, amelyek üzemanyagtartályának elegendő hely áll rendelkezésre a tetőn.

A próbajáratokat a stockholmi közösségi közlekedési vállalat együttműködésével üzemeltetik. A kétéves tesztidőszak alatt a buszok Stockholm egyik legforgalmasabb és legzsúfoltabb járatán teljesítenek majd szolgálatot.