Zeppelin, Zsiguli, Leopard tank

Zolderben, az egykori F1-pályán is mentünk
Most már dízel és RS is van a TT-ből

Most már dízel és RS is van a TT-ből

Most már dízel és RS is van a TT-ből


Azok az 1970-es évek! Amikor a Led Zeppelin feljátszotta a Stairway to Heavent, amikor Jónyerék körbeverték a világot, amikor elkezdődött a Ladák hazai importja és amikor az Audi elkezdte a 720 lóerőig jutó öthengeres fejlesztését!

Nagyon más idők voltak. A Volkswagennél még Leopard tankkal semmisítették meg a sorozatgyártásig el nem jutó prototípusokat. Nem vicc, jött a lánctalpas és először átment a kísérleti autók elején, aztán jött a tető, majd a végső csapás.

Győr és a TT RS

A rázóteszt még nem elég

A rázóteszt még nem elég

A rázóteszt még nem elég


Idén év elején indult Győrben az új TT RS összeszerelése, a kezdést a gyáriak SOP-nak hívják (start of production). Idén kétezer, jövőre évi négyezer készül belőle a kisalföldi üzemben, amely elsősorban motorgyártó bázis a Volkswagen konszernen belül. Az új öthengeres gyártását az Audi a négyhengeres motorokéval együtt oldotta meg.

Minden RS közúti próbakörre megy, szemben a normál TT kupékkal és roadsterekkel, amelyek közül naponta kicsit több mint harmincat visznek ki Győr környékére a tesztpilóták.

Esküvőre?

Nősüléshez inkább A6

Nősüléshez inkább A6

Nősüléshez inkább A6


A szakértők moderálják magukat és nem küldik leszabályozásig a sportautókat, hanem a zajokra figyelnek. Az utcai próbaút előtt az RS-ek is átmennek a gyáron belüli rázós szakaszon, tömítettségvizsgálaton és gyorsítási teszten, ami minden TT-vel kötelező.

Várhatóan a TT RS nem lesz benne abban a parkban, amelyből az Audi-munkatársak (több vezető jóváhagyásával) esküvői autót választhatnak, szemben a kisebb teljesítményű TT-vel, A3 vagy A4 kabrióval. A dolgozóknak ez aligha fáj majd, mert sötét A6-ost kérnek messze a legtöbben.

Keressen használt Audi TT-t az autókeresőben

1977: öthengeres Audi 100

Semmi burkolat, jól látszik a motor

Semmi burkolat, jól látszik a motor

Semmi burkolat, jól látszik a motor


Örülhetünk, hogy az ingolstadti leányvállalat öthengerese nem jutott erre a sorsra, pedig egy ideig csak dízelként tűnt használhatónak.

Idővel meglett a gyógyír, majd a turbósított öthengeres quattróval az Audi letarolta a ralipályákat és nyert három Pikes Peaket.

Később a személyautókból eltűntek a soros öthengeresek (állítólag nem fértek el az első A4-ben és a gömbölyű A6-ban), de TDI-ként a VW Transporterben a mai napig szolgálnak.

a videó a hirdetés után indul

A legerősebb TT új öthengerese a kétliteresből született, amely egy hengerrel megtoldva az amerikai VW Jettát hajtja. Az öthengeres melletti érvek: erősebb és szebb a hangja a négydugósnál, méretben, fogyasztásban, árban és súlyban viszont jobb, mint egy V6.

Ennyit az elméletről. A túloldalon izzik a turbó és leforog a hatodik, mégsem ugrik a jogosítványunk


Bukósisak kötelező

Ha már a TT RS fényezései jórészt versenypályákról kapják a nevüket (pl. Monza ezüst, Mugello kék, Daytona szürke), a tesztút a belga Zolderbe vezetett. A versenypálya arról híres, hogy egy ideig itt tartották a Forma-1-es Belga Nagydíjat és itt halt meg Gilles Villeneuve 1982-ben.

10 milliméter az ültetés az alap TT-hez képest

10 milliméter az ültetés az alap TT-hez képest

10 milliméter az ültetés az alap TT-hez képest


Bár a lapos sportautóban nehéz vele elférni, örülök a kötelező bukósisaknak. Két kör felvezetés után egyedül maradok a pályán az RS-ben. Az ESP sportmódban van, tehát nem veszi vissza a motorteljesítményt, de megment a legrosszabbtól. Talán.

Nem füstöl az első kerék

Versenypályán nem érezni a sebességet, de a vadállatias gyorsulás itt is hat. Veszett túlerő szabadul ki a motorból. Az első kerekek mégsem füstölnek, nem rángatják a kormányt, mert az olajos kuplung vezérlése ezredmásodpercek alatt csatlakoztatja a hátsó hajtást.

RS2: Audi a Porschétől

Öthengeres a 315 lóerős RS2 Avant

Öthengeres a 315 lóerős RS2 Avant

Öthengeres a 315 lóerős RS2 Avant


1994 óta létezik RS jelű Audi, az első a 80-as Avantból faragott RS2 volt. A sportkombi a korabeli Porsche 911 fékjeivel villogott, amire szükség is volt a turbólyuk után elszabaduló öthengeres kordában tartásához.

5,4 másodperc alatt gyorsult százra a 315 lóerős vadállat és leszabályozás híján csak 262-nél győzött a légellenállás. Az Audi a kisszériás kombi gyártását a Porschére bízta, ahol a 326 lóerős Mercedes 500 E is készült, amely a Taxi 1-ben küzd Daniel 406-os Peugeot-jával.

Teljesítményben a mai RS-modelleket az Audi az M-es BMW-k fölé lövi be, míg az S4 vagy az S6 hagyományosan az M3 illetve az M5 alatt áll. A quattro GmbH az A4 kabrióból, az A6-ból, és a TT-ből kínál RS-változatokat, 340 és 580 lóerő közötti teljesítménnyel. Érdekes, de a tízhengeres R8 nem tartozik közéjük.

A roadster kétüléses, a kupéban van két pótülés hátul

A roadster kétüléses, a kupéban van két pótülés hátul

A roadster kétüléses, a kupéban van két pótülés hátul


Padlógáznál magától kinyit egy szelep a bal kipufogócsőben, a gázok nem mennek át a jobb kipufogóhoz vezető hangtompítódobon és szabadabban törnek elő. Ugyanezt a váltó mögötti S-gomb megnyomásával is előidézhetjük, ami a teltebb hangon kívül agresszívabb gázreakciót eredményez.

37 centis féktárcsák

Ha a mágneses lengéscsillapítást megrendelte a tulaj, akkor a futómű is még feszesebbre vált. A futóműhangolás majdnem semleges, de gázelvételre élet költözik a TT farába.

Lépést tart az R8-cal a TT RS

Lépést tart az R8-cal a TT RS

Lépést tart az R8-cal a TT RS


Megint padlógáz, bár a bukkanó mögött balra ereszkedik az út. Még mindig padló, félek kétszázzal átbukni az ismeretlenbe, de ki bírná elvenni a vérforraló hangorkánban?

Most viszont bele kell tiporni a fékbe. Autópályán 250 felett lassítva majdnem kiesett a szemünk satuzáskor, amit versenypályán is megközelít az RS. Az elöl 370 milliméteres tárcsák hűtését apró lyukak segítik.

Háttérben a kölni dóm

Háttérben a kölni dóm


Gyári képek a galériában

Országúton bizonyít

Sikerül karc nélkül visszavinni az autót, megállok a boxutcában és a kupéból átülünk a roadsterbe. Furcsa, de legjobban azt a néhány kanyart élvezem, amikor a középhegység országútjáról eltűntek a kamionok és két ív között tombolhatott a 340 lóerő.

Focus RS: itt is turbós öthengeres

305 LE és 440 Nm, 340 és 450 ellenében az Audiban

305 LE és 440 Nm, 340 és 450 ellenében az Audiban

305 LE és 440 Nm, 340 és 450 ellenében  Audiban


Az Audi benzinese hasonlít a Focus RS szintén öthengeres és 2,5 literes turbómotorjához. Nem lepett meg, hogy Marcos Marques, a TT RS egyik fejlesztőmérnöke is vezette a konkurenst.

Bár alaposan megdicsérte a másik RS futóművét, hangját és erejét, szerinte az övék jobban reagál a gázra kis fordulaton és kevesebbet fogyaszt. Merthogy közvetlen befecskendezéses, nagy (120 bar) nyomással lövik be a benzint, ami hűti az égésteret, tehát csökken a kopogásos égés veszélye, ergo emelhető a sűrítés. A láncreakció vége tényleg egészen baráti fogyasztás: a fedélzeti számítógép szerint 11,0 literrel adtuk le az autót.

Tetőt föl-le, 12 másodperc alatt

11 litert fogyasztott a próbaúton

11 litert fogyasztott a próbaúton

11 litert fogyasztott a próbaúton


Csak normál országúton vált nyilvánvalóvá, hogy a hétköznapi utcai autókhoz képest alig felfogható a TT RS kanyarsebessége.

Kicsivel később autópályára érünk. 100-120-as táblák mindenütt, de még akad korlátozástól mentes szakasz az Autobahnon.

Állítólag ez a német autók titka, mert az otthoni autópálya-tempóra méretezett fékrendszer és futómű garancia a színvonalra.

Felárért 280-at megy

Ha kéri az ügyfél, nincs vége 250-nél

Ha kéri az ügyfél, nincs vége 250-nél

Ha kéri az ügyfél, nincs vége 250-nél


A TT RS fölénye igazolja ezt az elvet, még a vevő kérésére 250 helyett 280-ig elengedett végsebességnél is.

Hazafelé vesszük észre, hogy a fotózást leszámítva eszünkbe sem jutott kinyitni a tetőt, pedig ötvenes tempóig 12 másodperc alatt fölénk varázsolja az eget a hidraulikus tetőmozgatás.

A kabriózásról teljesen lemaradtunk, de mégsem sajnálom: szó szerint erősebb ingerek értek.


Műszaki adatok -Audi TT RS Coupé/Roadster
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2480
Furat x löket (mm) 82,5 X 92,8
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 250(340)/5400-6500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 450/1600-5300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 4,6/4,7 s
Végsebesség (km/h) 250 (kérésre 280)
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,1/13,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,9/7,2
Vegyes (l/100 km) 9,2/9,5
CO2 kibocsátás (g/km) 214/221
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4198/1842/1342 ill.1348
Tengelytáv (mm) 2468
Csomagtér (liter) 290-700/250
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1450/1510/400/320
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 245/40 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 18 810 800/19 409 600
Konkurensek (forint) BMW Z4 sDrive 35i (306 LE), 15 414 000
Nissan 370Z (331 LE), 13 450 000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Büszkék lehetünk rá, hogy ez a sportautó Magyarországon készül, veszettül gyors egyenesben és kanyarban is. Perfekcionizmusa miatt ne keressük benne a primitívebb, olcsóbb és régebbi sportgépekben átélhető rettegést és izgalmakat.