Válságmodell
Bizonyára már sokan hallották, hogy – a tulajdonjogi kérdések ellenére – a Saab gyár tervezőrészlegén aktív munka folyik, és készülőben van egy Saab Válságmodell prototípus, amely akár a készülő 9-5-öt is háttérbe szoríthatja. Nem titok, hogy ettől a modelltől várják a cég ismételt fellendülését.
A Saab 900 Klubnak egy, a neve elhallgatását kérő kapcsolatán keresztül sikerült elintéznie, hogy a világpremier előtt rövid bemutató erejéig a 2009-es Saab-találkozón, Poroszlón megmutatták a nagyközönségnek a Saab titkos csodafegyverét. Bár a bemutató kizárólag a klubtagoknak szólt, és projekt valójában még titkos, sőt, 2010 január 1-ig minden információ embargós, azért sikerült magazinunknak engedélyt kapni, hogy néhány részletet eláruljunk és az ott készült fotókat bemutathassuk.
9/3
A 9/3 Crisis Prototype a Saab egyik legnépszerűbb modellje, vagyis kabriolet. Az elnevezésében továbbra is megmaradt a 9-es szám, amely a polgári járművek besorolása volt a Saab gyárnál. A típusnév annyit változott, hogy most már nem 9 kitevő 3, illetve 9-3 az elnevezése, hanem a válságra való tekintettel kilenc harmad (esetleg 9 per 3), ami a harmadik generációs 9-3-ra is utal.
Bár a költségcsökkentés volt a fő cél, a tervezők nem szerettek volna a lejjebb adni a már megszokott színvonalból, így a Saab gépkocsik kiváló műszaki tulajdonságai mellett a kényelmen sem esett nagy csorba.
Formájában a régi repülős hagyományokhoz kapcsolódik, az utastér leginkább pilótafülkéhez hasonlít. Sajnos a jármű méretének jelentős csökkentésére kényszerültek, ennek következménye az is, hogy a szállítható személyek száma csak egy. Viszont a bőr kárpitozás – csökkentett mennyiségben ugyan – de megmaradt.
Tudomásunk szerint – a T-Fordok első modelljeihez hasonlóan – csupán fekete színben tervezik a piaci értékesítését. A karosszéria továbbra is acélból készül, de biztonsági okokból csővázas merevítést is kapott. A kíváncsibbak alánézhettek, hogy lássák a jármű alján a hosszanti megerősítéseket. A karosszéria egyes elemeit a szlovák SB szerszámgépgyár gyártaná. NCAP törésteszten még nem vett részt a jármű, de minden bizonnyal hozná az előző 9-3 ötcsillagos értékeit.
Saabos jellemzők
Jelentős és jól látható változás, hogy a rugózatlan tömeget 75%-kal csökkentették, más szóval négyből egy kerék maradt. Az első futómű elpusztíthatatlan, a rossz terepviszonyoknak is jól ellenálló, hosszanti tartókon nyugszik. A költséges golyós csapágyazást sokkal megbízhatóbb és robusztusabb siklócsapágyakkal váltották fel. Költségcsökkentés miatt a típushoz kizárólag a jármű színére fényezett acél felnit terveznek, és speciálisan ehhez a modellhez fejlesztett, gondozásmentes gumiabronccsal szerelnék.
Az autó elejét uralják a tagadhatatlanul saabos jegyek. A hűtőmaszk – tisztelegve a legendás ős előtt – leginkább az OG900-asok maszkjára hasonlít, természetesen most már a Saab felirat sem maradhat el.
A lámpatestek is tovább viszik a márka típusjegyeit, már messziről felismerhetővé, hogy egy Saab közeleg. Az autó elektromos rendszerének kiépítésekor elsődleges szempont a rejtett vezetékek kiépítése volt. Nagyon figyelmesen kell szemlélnünk, hogy egy két vezetéket találjunk.
A gyártás során kizárólag újrahasznosított anyagokkal dolgoztak, lehetőség szerint meglévő alkatrészek felhasználásával. Ezáltal rengeteg energiát és időt takarítva meg a gyártási és fejlesztési folyamatból.
A turbós erőforrás sajnos a válság áldozata lett, a frontrészen kiemelkedő turbófeltöltő – és az egyéb motoralkatrészek – sajnos csak optikai elemként funkcionálnak. De nem kell sajnálnunk a múltat, ugyanis a Saab történetében először a hajtás elölről hátra került. Ráadásul az autó meghajtása teljes egészében bioenergiával működik, sőt, ahogy lenni szokott – a válság ellenére – most is világújdonsággal rukkolt elő a Saab: az erőforrás teljes egészében az igényekhez konfigurálható, lecserélhető!
Összességében elmondható, hogy a Saab 9/3 válság prototípus a jelentős megszorítások ellenére is megtartotta értékeit, és kategóriatársaihoz képest jelentős újdonságokat kínál. A prototípus hivatalos bemutatója 2010 elején várható, a gyártás elindításáról, illetve az újdonság áráról még nincs információnk.
A leleplezés után a résztvevők egy rövid tesztkört is tehettek. A szlalompályát egy pilótának és egy bekötött szemű erőforrásnak kellett teljesítenie, amit több-kevesebb sikerrel meg is tettek. A bemutató mellett vurstli szerű dugattyú dobálással és műanyaghal horgászattal gyűjthették a kártyalapokat a résztvevők az esti nagy pókerpartihoz, amellyel értékes ajándékokat, többek között vezess.hu kupont is nyerhettek.
A nap végén a nyolcvanas évek slágeritől zengett a poroszlói pihenőpark. Először két zenekar lépett fel, majd a kitartó és nem túl szomjas résztvevők a spontán szerveződött gitáros, szájharmonikás, KISZ-es tábortűz hangulatban múlatták az időt.
Ez még nem is lenne olyan érdekes, hacsak meg nem említjük azt a tényt, hogy a két legnagyobb, konkurens független Saab-szerviz vezetői teljes összhangban, önfeledten énekelték a legdurvább slágereket. Ha nem is tökéletes minden a Saab háza táján, az szerencsére elmondható, hogy a hazai nagy szervizek és a márkaklub nagyon jó kapcsolatban vannak egymással.
Idén az importőr csökkentett támogatása mellett a független Saab-szervizek és egyes klubtagok is sokat segítettek, hogy a színvonalat ne keljen alább adni. Sőt, sokak szerint az idei Saab-találkozó volt a legjobb rendezvény az elmúlt kilenc év alatt.