Miután kedden az amerikai legfelsőbb bíróság engedélyezte a csődbe ment Chrysler autógyártó cég eladását az olasz FIAT-nak, a felek gyorsan alá is írták a papírokat.

Egyelőre azonban nem a FIAT lesz a létrejövő új cég fő tulajdonosa, csak 20 százalékot kap. Az autóipari dolgozók szakszervezetéhez köthető egészségpénztár és nyugdíjalap lesz 55 százalékban a tulajdonos, miután több milliárd dollárral tartozik neki a harmadik legnagyobb amerikai autógyártó. Az amerikai és kanadai kormányok 10  százalékon osztoznak, 8:2 arányban.

Ugyanakkor a FIAT opciót kap arra, hogy a vállalat többségi tulajdonosa legyen, de ehhez több kritériumot is teljesítenie kell. Az egyik 5%-ért át kell adnia egy olyan autó alapjait a Chryslernek, amelynek átlagfogyasztása 5,8 liter, a kocsinak az USA-ban kell készülnie. A második ötösért egy takarékos motorcsalád megjelenését kell biztosítani az USA-ban, a harmadik 5 százalékért a Chrysler használhatja a FIAT kereskedőhálózatát világszerte.  

2013 és 2016 között pedig megszerezhet további 16 százalékot az olasz gyártó, ha az amerikai állam által adott hiteleket visszafizeti a vállalat. Ebben az esetben a FIAT birtokolhatja a cég 51 százalékát. Nem egyértelműek az információk, de úgy tűnik az üzletbe a FIAT pénzt egyelőre egyáltalán nem visz csak technológiát nyújt, ugyannakor az egyes szakértők még így is kétségesek az új gyár működését illetően, hiszen a FIAT sem dúskál a javakban, az amerikai kormány által nyújtott hitel pedig pár hónap alatt elfogy, a Chrysler gyárait működtetni pedig nem olcsó. Ez lépés nem veszélyezteti a Ferrari és Maserati ügyeit, mert azok nem szerepelnek a megegyezésben.

A legnagyobb olasz járműipari cég és a Chrysler egyesüléséből a világ hatodik legnagyobb autógyára jöhet létre. A két társaság 2008-ban összesen 4,5 millió gépkocsit értékesített. Az új cég vezérigazgatója, a FIAT első embere, Sergio Marchionne lesz. A fő döntéseket nem ő, hanem az új igazgatótanács hozza, ebbe három tagot delegál a FIAT, négyet az USA kormánya, egyet a kanadai kormány, egyet pedig az UAW, az autóipari dolgozók szakszervezete.