Júliustól öt százalékkal emelkedik az Áfa-mértéke. Többet fogunk fizetni mindenért, az autózással kapcsolatos dolgokért is. Az üzemanyagárakon pedig a nagyobb jövedéki adó dob majd még egy szépet. Az ÁFA emelésétől sokan tartanak, a válság által amúgy is a padlóra küldött autókereskedők és a pénzüket nem a párnába varrva rejtegetők egyaránt. Előbbiek a kényszerű emelés miatt elvesztett vásárlók miatt, utóbbiak pedig a vastagabban írt árcéduláktól vannak rosszul.
Nem feltétlenül rossz
Bár ha jobban belegondolunk, az általános forgalmi adó emelése nem feltétlenül az ördögtől való rémség. Persze minden normális ember zsigerből irtózik bármiféle adóemeléstől, de ez kivételesen olyan adófajta – elméletben -, amelyből valamiért mégis azok fizetnek a legtöbbet, akiknek sok pénzük van, és sokat költenek. Ugyanis arra már mások is rájöttek, hogy nem a pénz boldogít, hanem a javak, amiket megveszünk belőlük. A rajzszögtől egészen a vödörnyi gyémántig.
Hasonló logikával természetesen a kormány „több pénz marad a háztartásokban” kijelentése is furcsán hangzik, hiszen a pénz nem marad befőttesüvegben, hanem elmegy gázra, vízre, parizerre, zoknira – és üzemanyagra. Ha pedig ezek áfája is emelkedik, akkor ott vagyunk, ahol a part szakad. Legfeljebb a hóeleji fizetéspapíron virít majd szebb szám.
Mindenki fizet
Az áfafizetést macerás dolog megkerülni, hiszen bármit veszünk, annak fix százaléka megy a költségvetésbe. Függetlenül attól, hogy van-e zsigeri adóoptimalizálási kényszerünk, vagy sem. De hogy még a mostaninál is több RO-s, BA-s rendszámú BMW és Audi rohangál majd a magyar utakon, az tuti. És, ki tudja, talán újra megindulnak majd a 150 literes tankkal felszerelt 123-as Mercik is a határok felé.
Van, aki átvállalja?
Az autópiacon sosem kellett sokat keresgélni, hogy valamiféle frappáns nevű engedményt találjunk. Akad márka, amelyik egy elegáns mozdulattal az áfa kétszeresének megfelelő kedvezményt ígér június végéig, bizonyos raktári darabjaira. De az áfaemelést neki is be kell majd építeni az áraiba ugyanúgy, mint az összes többi forgalmazónak.
Számoljunk együtt!
De nézzünk inkább pár konkrét példát, mennyivel lesz drágább az autósok élete néhány hét múlva! Szerviztől, ablakmosón át az üzemanyagszámláig.
Gumi, télire
Ha mostanában lesz esedékes a téli gumi megvásárlása, akkor márkától, minőségtől függően 5-7 ezer forinttal kell többet félretenni erre a célra Suzuki esetében. Egy 18 colos, A6-osra való szett esetében már 12-17 ezres különbség is összejöhet. Csak az öt százalékból.
A második oldalon tételek, amik mind viszik a pénzt
Koszosan nem jó
Emelkednek a szolgáltatások díjai is. Ha valaki eddig havonta elugrott az autómosóba, annak ezután évente kb. kétezer forinttal kell többet fizetnie. Vagy kihagy egy takarítást. Esetleg többet, s elkölti másra. Mondjuk ablakmosóra, mert anélkül azért nehezebb meglenni. Ha évente húsz-negyven liter ellocsolásával számolunk, itt is összejöhet néhány száz forintnyi plusz. De ez legyen a legnagyobb bajunk!
Parkolás
Akinek nem lett volna elég a nemrég levezényelt parkolási reform – magyarul átlagosan harminc százalékos díjemelés – , az készüljön fel az áfa emelése miatti újabb drágulásra is. (A jelenleg érvényes zónákat és tarifákat itt találják.)
Adóemelés sokszor
Az igazi rontás az üzemanyagárakra telepedik majd, a jövedéki adó emelése miatt. Első körben idén júliustól emelkedik az adó 5-6 százalékkal, amit jövő év elején a benzin tíz, a gázolaj hét és fél százalék körüli emelése követ majd. Szakértők szerint ez a piaci áringadozásokon túl további 25 forinttal drágíthatja meg az üzemanyagok literenkénti árát. Ez évi tizenötezer kilométer futás és nyolc literes fogyasztás mellett további harmincezer forintos extra kiadást jelent.
Bónusz
Ha még mindig nem lenne elegük az adókból, akkor ráadásnak itt a vagyonadó. Ilyet is sokan fogunk fizetni, elég hozzá egy 125 kW feletti teljesítményű járgány. Jövőre így 30-200 ezer forintot hajít majd be a nagy közös puttonyba, aki úgy szereti a lovakat, ha jó sokan vannak. Pedig a 170 lóerős teljesítmény ma már egyáltalán nem ritka, a legtöbb kétliteres dízel simán kiprésel magából ennyit. Talán nem véletlen, hogy éppen itt húzták meg a határt…