Ők lesznek a megmentőink?
Versenyezni nem érdemes

Versenyezni nem érdemes

Versenyezni nem érdemes


Az objektív felelősséget mostanra senkinek sem kell bemutatni. Már több mint egy éve, pontosan 2008. május 1. óta tartja rettegésben az autósokat, méghozzá a rendkívül magas és megtámadhatatlan büntetési tételeivel.

A korábbi szabálysértési eljárásokhoz képest lényeges különbség, hogy a bírság jóval magasabb (30-300 ezer forint) valamint, hogy ezen büntetésekre nem lehet mérséklést kérni, maximum részletfizetésért esedezhetünk. A pénzt eddig kőkeményen behajtották az elkövetőn, fizetésképtelenség híján viszont az autó üzembentartója állta a cechet.

Az objektív felelősség jegyében, nem csak a gyorshajtásért, de további hat kihágásért is súlyosan kellett fizetni. A következőkre érdemes figyelni az utakon:

  • a vasúti átjárón való áthaladásra,
  • a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,
  • a járművel történő megállásra és várakozásra,
  • az autópálya leálló sávjának igénybevételére,
  • a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra,
  • a természet védelmére

Bírónál csak a szabálysértési eljárás esetén lehet reklamálni

Bírónál csak a szabálysértési eljárás esetén lehet reklamálni

Bírónál csak a szabálysértési eljárás esetén lehet reklamálni


Mi változott?

Mivel az objektív felelősség alkotmányosságát már az indulásnál többen megkérdőjelezték, sőt meg is támadták, az Alkotmánybíróság megvizsgálta a törvényi rendelkezések alkotmányosságát.

A döntés több mint egy évvel a hatályba lépés után született meg.

Hatott a szigor
Bármennyire is fájdalmasak a büntetési tételek, az objektív felelősség pozitívan hatott a hazai közlekedési statisztikák alakulására. 2009 első három hónapjában 15 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset történt, mint egy évvel korábban. Ugyanezen időpontig az objektív felelősség bevezetése óta 352 ezer határozat keletkezett – túlnyomó részt sebességtúllépés miatt.

Ők lesznek a megmentőink?

Ők lesznek a megmentőink?

Ők lesznek a megmentőink?


Az Alkotmánybíróság 2009. május 26-i teljes ülésén kiállt az objektív felelősség mellett, és kijelentette, hogy a közúti közlekedés rendjének megóvása alkotmányosan indokolja azt. Egyetértett a kiszabható bírság mértékével is, mivel az szerintük jogkövetésre ösztönöz – ez abszolút érthető. Gondoljunk csak bele, előbb vagy utóbb mindenkinél eljön az a határ, amelyen túl már nem szívesen fizet büntetésre.

Ugyanakkor az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek ítélte az üzemben tartó mögöttes helytállási kötelezettségét, és a határozat kihirdetése napjával meg is semmisítette azt. Mit jelent ez? Ha miénk az autó, de bizonyíthatóan valaki más vezetett, semmiképpen sem fogunk fizetni. Hogy az elkövető fizet-e vagy sem, már nem a mi dolgunk. Ez alapvetően jó hír, de egy újabb kiskaput nyit az kibúvásra. Hogyan lehet kijátszani?

Elég egy hajléktalan

Autópályán 150-től lép életbe az objektív felelősség

Autópályán 150-től lép életbe az objektív felelősség

Autópályán 150-től lép életbe az objektív felelősség


Ha jön a büntetés, mostantól egyszerű a dolgunk. Nyolc napon belül juttassuk vissza a hivatalos papírt, miszerint nem mi vezettük az autót.

Olyan valakit célszerű megjelölni vezetőként, akin biztosan nem hajtható be majd a követelés, de láthatóan képes vezetni. Az üzembetartónak nem kötelessége még a vezető jogosítványt sem ellenőrizni, elég ha külső szemlélőként vezetésre alkalmasnak találja azt az illetőt, akire rábízza autóját.

Nem tudjuk ki, hol és mennyiért vállalna fel bárki hasonló dolgot, nem is buzdítanánk ilyesmire senkit, de gyanítjuk a büntetési tétel töredékért lehet erre alkalmas személyt találni.

Nem kell örülni, az objektív felelősség mellett máshogy is kaphatunk csekket. Katt és kiderül!


Tovább is van

Az Alkotmánybíróság aggályosnak találta a közigazgatási és szabálysértési eljárás mostani helyzetét is, mivel jelenleg az előbbi után a második is lefolytatható. A közigazgatási bírság (ez tartozik az objektív felelősséghez) mindig pénzbírság, míg a szabálysértés ebben az esetben pénzbüntetést már nem róhat ki, viszont elveheti tőlünk a jogosítványt.

Ez 30 ezer forint lesz

Ez 30 ezer forint lesz

Ez 30 ezer forint lesz


A jövőben feltehetően csak az egyik lesz lefolytatható, ennek rendezésére év végéig kapott haladékot az Országgyűlés. Apró adalék, hogy tudomásunk szerint szabálysértési eljárást egyetlen esetben sem indítottak a közigazgatásival párhuzamosan, így 2008 május 1. óta mindenki megúszta pénzbüntetéssel, a jogsi maradt, akárhányszor, akármennyivel száguldott.

Tévhitek, félreértések

Korábban megírtuk, hogy május 2-től változtak a gyorshajtáshoz kapcsolódó büntetési tételek is. Ezek alapján városban 65 km/óra felett, autópályán a korábbi 146 helyett 150-től büntetnek. DE!

A fix kamerákra táblák figyelmeztetnek

A fix kamerákra táblák figyelmeztetnek

A fix kamerákra táblák figyelmeztetnek


Ez nem azt jelenti, hogy az ennél alacsonyabb túllépést nem szankcionálják a rendőrök. Ezek az értékek a közigazgatási eljárás, az objektív felelősség életbe lépésének küszöbértékei. Egy tízszázalékos túllépésért most is simán megbüntetnek – akárcsak régen – csak ekkor a szabálysértési eljárás keretében kapjuk a papírost.

A szabálysértési eljárás ellen élhetünk kifogással, kérhetünk tárgyalást. Ott elsírhatjuk minden bánatunk, és a bíró remélhetőleg enyhíti a büntetést, az is lehet, hogy egy egyszerű figyelmeztetéssel megússzuk.

Ha nem állítottak le bennünket a szabálysértés helyszínén, akkor még mindig lehet próbálkozni egy meg nem nevezett családtag bemószerolásával. Az még mindig működik. Ha leállítottak a rendőrök, nincs választásunk, sőt a pénzbírság mellett büntetőpontokkal is számolhatunk.

A kibúvók használatának egyike sem felelős magatartás, így saját és mások egészsége érdekében továbbra is vezessünk óvatosan.

Ha gyorshajtással vagy egyéb közlekedéssel kapcsolatban kérdése van, keresse jogi szakértőnket.