Az anyagi kár jelentős
Zsuzsának elég volt egy pillanatra máshová figyelnie és a sor már megállt, amikor ő még nem. Az ütközésben senkinek nem görbült haja szála sem, de az autók alaposan lerendezték egymást.
Az eltrafált kocsi javítását megoldja a kötelező biztosítás, de a vétkes fél pont egy éve lemondta a cascót. Másra is jól jön a pénz, a gép már hatéves és hátul a gyermekekkel ő különben sem zúzza le az autót. Illetve nem zúzta, egészen mostanáig.
Ha lett volna casco Amennyiben egy autón van casco biztosítás, akkor a sajáthibás ütközések javításából csak az önrészt fizeti a tulajdonos. Az önrész lehet például a költségek 10 százaléka, de legalább 100 000 Ft. Ha négyszázezer forintot visz el a helyreállítás, akkor a százezres önrész fizetendő. Könnyű megjegyezni: mindig az autós számára kedvezőtlenebb verzió él. Kármegelőzési kötelezettség Fontos, hogy a cascót kezelő biztosítónak öt napon belül mindenképp be kell jelenteni a kárt! A kárfelmérőt otthonába is hívhatja a tulajdonos, tehát nem kötelező a biztosítóval szerződött műhelybe trélereztetni az autót vagy a biztosító telepére elzarándokolni a kocsival. Tudni kell azonban, hogy a tulajt a javítás megkezdéséig kárenyhítési és kármegelőzési kötelezettség terheli. Ezt nem árt észben tartani a törött autó tárolásával és mozgatásával kapcsolatban. |
A sérült járgány egy 2003-as Toyota Corolla, a gazdagon kistafírozott Sol kivitelben, a takarékos 1,4-es motorral. Nincs benne hatvanezer kilométer sem. Amíg ép volt; fel sem merült, hogy megváljanak tőle, de mi legyen vele?
Elvileg összeadással és kivonással eldönthető, hogy melyik megoldást érdemes választani, csak az egyenletben túl sok az ismeretlen. 1. Mennyit ér helyreállítva? 2. Mit adnak a roncsért? 3. Mennyibe kerül megcsináltatni?
1. Mennyit ér az autóm?
Ezt a legkönnyebb kideríteni. A neten a használtautó-keresőkben gyorsan felmérhető egy autó körülbelüli ára. Hasonló, E12-es Corollákat 1,6-1,7 millió forint körüli áron lehet megvenni.
Érdemes fél órát rászánni a találatok átnézésére, megnézni, hogy az árat plusz hitelátvállalással érti-e a hirdető, kápéra is érvényes-e, milyen felszereltségű autóról van szó? Ne legyenek ábrándjaink! Az értékbecslésnél ne abból induljunk ki, ha valaki a Holdon él és 2,2 millióra tartja a félmillióval lejjebb piacképes autóját.
A második oldalra is maradt teendő. Nem ígérünk happy endet
2. Mit adnak a roncsért?
Bajos megmondani, mennyit ér egy törött autó. Az ár természetesen a sérülésektől függ, de fényképek alapján ezt nehéz megítélni. Valami fogódzóra szükség volna. A törötten eladó Corollák alapján 400 ezer és egymillió Ft közé lőttük be Zsuzsa autójának értékét, közelebb az utóbbihoz.
Roncsérték: nyolc kiló, majd a fele
Ez egybevág a kocsit hazaszállító tréleres ajánlatával, aki elsőre nyolcszázezret ígér az indítható motorú autóra. Az elbizonytalanodó család ennyiért oda is adná, de az illető később már csak négyszázat mond, ami nyilvánvalóan komolytalan.
A tanácstalan tulaj bontókban is rákérdezhet a törött autó értékére. Lehetőleg az adott márkára, de legalább a gyártó nemzetre specializálódott autóbontót kérdezzünk meg! Ha működő honlapjuk van az jó jel, mert talán az e-mailen átküldött fotók alapján mondanak rá valamit.
Zsuzsának azonban nincs szerencséje. Ő is az autó orrát törte össze, épp a gyakran keresett elemek sérültek, ami lelohasztja a bontósok lelkesedését a fémkupac iránt. A család úgy dönt, hogy a Corolla egyébként is túl fiatal még a bontásra.
3. Mennyibe kerül a javítás?
A harmadik ismeretlen a helyreállítási költség. Javítási árajánlatot bármilyen lakatosműhely tud készíteni, erre való az Audatex nevű program. Ezzel dolgozik minden szerviz, amely a biztosítókkal szerződésben áll.
A javítási költségek becsléséért pénzt kérhet a műhely, de más a helyzet, ha a gazdi náluk csináltatja meg az autót. Örömhír, hogy a javítóiparban is léteznek a világhálózatot használó lakatosműhelyek, ahol az ügyfél a digitális fotók alapján is kaphat egy 80 százalékos pontosságú javítási összeget. Az ajánlatok szórnak, de egy ötszázezret mondó mesteré elfogadhatónak tűnik.
Zsuzsának hamar elege lett az egészből, de szépen végigcsinálta az összes lépést. Vesződött műhelyekkel, bontósokkal, seftesekkel. Kapott egymásnak homlokegyenest ellentmondó tanácsokat, látott sokféle javítási összeget, érkeztek komolytalan és megfontolandó ajánlatok a roncsért.
Végeredmény
Végül úgy döntöttek, hogy megtartják az autót és helyreállíttatják. Rosszul jön a félmilliós kiadás, de a saját Corollájukról legalább tudják, hogy nem kettőből van összerakva és tényleg nincs benne több hatvanezer kilométernél.