Miért állunk folyton dugóban?

Itt a nyár, bezártak az iskolák, ilyenkor nem szokott eszelős dugó lenni reggelente a fővárosban. Máskor. Most van. Miért? Van egy tippünk.

Zárva, de nem érdeklődés hiányában
Felsorakozott az építőbrigád

Felsorakozott az építőbrigád

Felsorakozott az építőbrigád


Valószínűleg nem mi vagyunk egyedül a budapesti rakpartokra utalva, főleg a Budai alsó rakpartra. Irodánk Észak-Budán van, a tesztautók lelőhelye számos importőr esetében egy XI. kerületi vagy budaörsi központ, kedvenc autómosónk is Dél-Budán működik.

Sokszor még akkor is igénybe vesszük, amikor Pesten van dogunk, de a hidakról látni, hogy a laposabbik parton már megint áll a sor, míg a dombos oldal tövében egyenletesen haladnak az autók. Naponta tehát többször is használjuk a Budai alsó rakpartot, illetve vasárnap óta csak használnánk, legalábbis az északi részét.

Zárva a Halász utcától északra is

Káosz a lehajtónál

Káosz a lehajtónál

Káosz a lehajtónál


Második napja van zárva a Halász utcától északra fekvő része is (a legészakibb szakasz már jó ideje kiesett a forgalomból). Az ezzel járó káoszt tetézi az eső, amikor eleve lelassul a forgalom és többen is használják az autójukat.

Azt tapasztaltuk, hogy az újabb rész lezárását többen is a rakpart teljes kiesésével azonosítják, ezért a használható szakaszokat sem veszik igénybe. Másra vélni nem tudtuk az eszelős dugókat a legkézenfekvőbb párhuzamos útvonalon, a Budafoki út belsőbb szakaszán. Mozdulni sem lehetett, a sorban velünk együtt rostokolók csak ábrándozhattak a suhanásról a Bartók Béla úton, de ott sem jobb a helyzet: a vasúti felüljárótól állt a sor befelé.

Ki figyel a buszsávra?

Csúnya dugókat eredményez a lezárás

Csúnya dugókat eredményez a lezárás

Csúnya dugókat eredményez a lezárás


Kedélyesen álldogáltunk előtte a felső rakparton is a Gellérthegy előtt, fogcsikorgatva nézve a buszsávon elhúzókat. Hol van ilyenkor egy rendőr, aki visszaigazolja a szabálytisztelők magatartását, hogy ne ostoba birkának érezzék magukat? És persze mindig van valaki, aki képtelen időben elindulni és helyet csinál a pofátlanoknak.

Katasztrofális tempó

Ma délelőtt egyenesen katasztrofális volt a helyzet, legalábbis azoknak, akik az Árpád híd irányába tartottak. A Halász utca és a Bem rakpart kereszteződésében a felhajtást elvileg semmi nem zavarná. Nem jár még a 19-es villamos, alig néhány autónak kell elsőbbséget adni, mégis borzalmas sor torlódott fel.

A hajóknak nem hiányzik a rakpart

A hajóknak nem hiányzik a rakpart

A hajóknak nem hiányzik a rakpart


Ott jártunkkor gyakorlatilag a Petőfi hídtól a felhajtóig egy bádogmasszaként senyvedtek az autók, esélytelen volt előrébb jutni. Csak a fel- és lehajtóknál visszaforduló menekülők remélhették, hogy értelmes időn belül elérik céljukat, a többieknek maradt a telefonálgatás: „Nem tudom, mi van, de áll a rakpart, fogalmam sincs, mikor érek oda”. Nem sokkal jártak jobban az egy szinttel feljebb próbálkozók, a felső rakpart is beállt, ráadásul az Erzsébet hídnál lévő kihajtó még mindig nem használható.

Jobb híján marad a kerülőutak keresése, osonás a Budai Vár tövében, hogy legalább a gyakran beduguló Fő utcát megússzuk, esetleg kitérő az Alkotás útra. A Fő utcán és a rakparton kívül ez a harmadik észak-déli főfolyosó a budai oldalon, aztán kimerülnek a lehetőségek.

Szeptemberre megoldódik

Szélesebb lesz, de nem 2x2 sávos

Szélesebb lesz, de nem 2×2 sávos

Szélesebb lesz, de nem 2×2 sávos


Hosszú heteket kell kibekkelnünk, amíg végre a munkások levonulnak a területről. A tervek szerint augusztus elsejére vége a gázvezeték-építésnek, ami a Halász utca és Margit híd közötti lezárás oka, szeptember második felében pedig átadják a teljes Budai alsó rakpartot.

Azt még remélni sem merjük, hogy a megszokottnál szaporábban dolgoznának az építők, megnyújtott munkaidővel, akár éjjel-nappali munkavégzéssel csökkentve a rakpart kiesését. Végül is mit számítanak azok a milliárdok, amit az utazók egy helyben rostokolva töltenek, GDP-szaporító tevékenység helyett.