A leghíresebb hibrid

Hátul is jól elférni
Az első és a második generáció

Az első és a második generáció

Az első és a második generáció


Prius: ez a szó legtöbbünknek egybefonódik a hibriddel, nem véletlenül. A Toyota az 1970-es évek óta kísérletezik a benzines és az elektromos motorok kombinálásával, amiből 1997-re lett szériaérett az első generációs Toyota Prius.

Európába ugyan csak 2000-ben jutott el az autó, de gyorsan népszerűvé vált az akkor összesen 101 lóerős hibrid, amelyik átlagban 5,1 literrel is beérte.

Nem kellett sokat várni a folytatásra sem, 2003-ban elkészült a második generáció, amely 111 lóerővel gazdálkodott és 4,3 literes átlagfogyasztásával még takarékosabb volt, mint elődje. Közben a Prius hibrid egyre híresebb és népszerűbb lett, olyannyira, hogy mostanra több mint 1,2 millió rohangál belőle világszerte – ebből 130 ezer Európában. És elérkeztünk a harmadik generációs Priushoz.

Katt a képre a gyári galériáért!


Irány Svédország!

Igényes, kényelmes

Igényes, kényelmes

Igényes, kényelmes


A harmadik Priust a messzi Stockholmban mutatták be, ahol jelenleg 20 órás nappalok és mindössze 4 órás éjszakák kínozzák a turistákat a helyiek nagy örömére.

A választás valószínűleg azért esett éppen erre a városra, mert Európában itt jut átlagosan a legtöbb Prius a lakosságra, pontosan 6 darab 1000 főre. Ez kétmillió lakossal számolva 12 ezer hibrid Toyota egyetlen városban, ez már feltűnik az utakon is.

A vadonatúj Prius stílusában erősen hasonlít elődjére – kicsit frissebb, sportosabb – ugyanakkorra tengelytávval rendelkezik, és alig 1 centivel hosszabb nála. A külső alatt viszont komoly fejlesztések lapulnak.

Videón a Prius III

a videó a hirdetés után indul

 

Vasa múzeum
Svédország leglátogatottabb múzeuma a Vasa múzeum, ahol egyetlen váza sem látható. A múzeum  17. századi Vasa hadihajóról kapta a nevét, sőt a hajó köré épült fel az 1980-as években. A hajó az első vízre bocsátást követően azonnal elsüllyedt, így szinte hibátlan állapotban csodálható meg most Stockholmban. Ha ott járunk, semmiképpen ne hagyjuk ki.

90 százalékban új

90 százalékban új

90 százalékban új


Az első és talán legfontosabb, hogy a Prius lelke, a Hybrid Synergy Drive-nak becézett hajtáslánc 90 százalékban eltér a korábban alkalmazottól. Szinte minden egyes részét újraterveztek, könnyebb, kompaktabb alkatrészek alkotják a rendszert.

Az új Prius erősebb is lett, amellett, hogy csökkent a fogyasztása, sőt a szélsőséges időjárást is jobban viseli.

Az átlagautós szemével vizsgálva ennél is feltűnőbb, hogy az 1,5 literes benzinmotor helyett a mostani autóban 1,8 literes dolgozik, ami egy úgynevezett Atkinson-ciklusú benzinmotor, ahogy ez eddig is volt. Ezzel a motorral önmagában 8,5 százalékkal csökken a fogyasztás, egy hasonlóan erős, hagyományos, négyütemű motorhoz képest.

A cikk nem ért véget. A második oldalon megdöntjük a fogyasztási rekordot


Gyorsabb, takarékosabb

A 98 lóerős benzinmotor mellé most egy 80 lóerős elektromotort párosítottak, előbbi húsz lóerővel, utóbbi hárommal erősebb, mint a kettesben volt. Összesen 136 lóerővel gazdálkodhatunk.
 

Ha felmelegszik az autó, magától kiszellőztet

Ha felmelegszik az autó, magától kiszellőztet

Ha felmelegszik az autó, magától kiszellőztet


Fél másodperccel 10,4 másodperce javult a 0-100-as sprintidő, és akár 180-nal is száguldhatunk az új Priusszal – mindkettő elviselhető.

Egy hibrid autónál ezeknél sokkal fontosabb a fogyasztás, amire a gyár hihetetlenül alacsony értéket, 3,9 litert adott meg a vegyes ciklusban. Ehhez mindössze 89 gramm CO2 kibocsátás tartozik száz kilométeren.

Mivel a gyári adatokat hajlamosak szkeptikusan fogadni az újságírók, egy kis fogyasztási verseny is része volt a bemutatónak. 20 kilométert kellett megtenni egy dimbes-dombos országúti szakaszon a lehető legalacsonyabb benzinfogyasztás mellett. Nekünk ezt 2,8 literes átlagfogyasztással sikerült teljesíteni. Hihetetlen, ugye?

Ehhez az irreálisan alacsonyan értékhez kihasználtuk a Prius azon képességét, miszerint elektromos módban két kilométert is képes megtenni – maximum 50 km/órás sebességgel – úgy hogy közben egyetlen decit sem fogyaszt. Így is volt, suhantunk mint a troli, majd  a határérték átlépése után elindult a benzinmotor, és ezzel együtt megkezdődött a helyiek tűrőképességének tesztelése, mivel 40 fölött csak lejtőn lefelé haladtunk.

Toyota Prius III
Motoradatok
Lökettérfogat 1798
Hengerek/szelepek S4/16
Max. összteljesítmény (kW[LE]/ford.) 100/136
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,4
Végsebesség (km/h) 180
Fogyasztás
Város (l/100 km) 3,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,7
Vegyes (l/100 km) 3,9
CO2 kibocsátás (g/km) 89

Még nem tudni az árát

Még nem tudni az árát

Még nem tudni az árát


Míg a benzinmotor étvágyát óvatos gázzal és gurulással próbáltuk csökkenteni, addig az akkumulátorba motorfékezéssel próbáltunk életet lehelni. Nem nekünk sikerült a legügyesebben, mert a nyertes autó 2,2 literes átlagot hozott, amire még a gyáriak is rácsodálkoztak.

Amilyennek lennie kell

Az első generációs Prius után talán azt gondoltuk, hogy 2009-re egy full elektromos autóban suhanunk majd teljes csendben. A Prius a konkurenseket jócskán felülmúló fejlettségi szinten is képtelen erre, viszont rendelkezik olyan tulajdonságokkal, amire jogosan lehet büszke a tulajdonosa.

Jelentős előrelépés, hogy már nem muszáj leheletfinom gázadással indulnunk álló helyzetből, a tisztán elektromos hajtás egészen kellemes tempóban is képes felgyorsítani az 1,4 tonnás Priust 50 km/órás sebességig. A korábban kicsit erőtlen hibridnek jót tett a teljesítménynövelés is, most már nem kell erőhiánytól tartanunk akkor sem, ha országúton próbálunk vele előzni. Kellemes, kényelmes vezetni, a futómű jól eltalált, és a korábban túlságosan indirekt kormányzáson is javítottak valamicskét.

Elektromos, spórolós és gyors mód

Elektromos, spórolós és gyors mód

Elektromos, spórolós és gyors mód


Jókorát fejlődött az autó kényelmi és biztonsági szinten is. Távolságtartó tempomat, szélvédőre vetítő headup display, ütközés megelőző rendszer, szolár tető – automata szellőzés, kívülről indítható légkondi, hét légzsák szériában, parkolóasszisztens – hogy csak a legfontosabbat említsük.

Tovább nőtt a hátsó lábtér is, ahol a szintén növekvő fejtérnek hála most már 190 centis magassággal is elférni. A csomagtartó használható méretű, 445 literes.

Szeptemberben jön, ismeretlen áron

Szeptember végén, október elején érkezik Magyarországra az új Prius, az áráról egyelőre semmit nem tudunk. Nemzetközi szinten az előző generáció szintéjén próbálják tartani, de a magyar importőr ezt sajnos nem tudta megerősíteni, amiből semmi jóra nem következtünk.

Ennek ellenére érdemes számolni a Prius-szal, mivel mostanra eljutott oda, hogy semmilyen lemondással nem jár, ha gyakorló környezetvédők vagyunk, sőt öröm vele szelni a kilométereket. Az sem mellékes, hogy a Prius az összes Toyota modell közül legmegbízhatóbb választásnak számít. Várjuk a tesztautó érkezését.

Az első és a második generáció

Az első és a második generáció