A héten kaptunk egy érdekes telefont: nem mennék-e be valamikor a Teve utcai üvegpalotába; az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője szeretne elbeszélgetni velem. Hát hogyan is lehetne egy ilyen invitálásnak ellenállni: bementem.
Nem csak engem, a Vezess főszerkesztőjét hívtak, szeretve tisztelt konkurensünk, a Totalcar főszerkesztőjével, Winkler Robival együtt könyököltünk fel ma reggel tízkor a rendőrségi recepció pultjára. Hűha, itt valami nagyszabású dolog készül!
A hosszú nevű főosztály vezetésének élén nemrég váltás történt: Komáromi Endrét nyugdíjazták, helyette Óberling Józsefet, a feloszlatott autópálya-rendőrség utolsó vezetőjét, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság alelnökét nevezték ki főosztályvezetőnek. Óberling ezredes úr pedig úgy gondolja, mindenki jól jár, ha a rendőrség és az autós közösségeket maga köré gyűjtő médiumok együttműködnek. Mi is így gondoljuk.
Egy jó órán át beszélgettünk arról, hogyan tudnánk mi, online magazinok a rendőrséggel együtt tenni azért, hogy kevesebben végezzék be életüket az utakon ágy és párnák helyett. Óberling szerint sokat; úgy látja, ha megjelenik például egy cikk nálunk arról, hogy az Alkotmánybíróság döntése alapján újra elkerülhető a büntetés gyorshajtásért, akár napokon belül észlelhető hatás, akár konkrétan halottak számában is. Ennek pedig nem örülnek. Mi sem.
Nem mind közlekedési baleset, ami annak látszik |
Ha azt halljuk: a hétvégén hatan vesztették életüket közlekedési balesetben, arra gondulunk, ennyien aludtak el vezetés közben, tekeredtek szalagkorlátra motorral, mentek fának százzal a kanyarban autóval. Pedig ez közel sem biztos. Az is a közlekedési halálozási statisztikát rontja, amikor egy lovas egy földúton lepottyan a lóról és kitöri a nyakát. Meg az is, ami félig-meddig diszkóbalesetnek is nevezhető: 21 éves lány síkrészegen belebiciklizik az árokba, és a beton vízelvezető elemen landol fejjel. Ezeket a dolgokat persze nehéz traffipaxokkal és PR-munkával befolyásolni, mégis bekerülnek a statisztikába és a Közlekedésrendészeten kérik számon, miért nem előzte meg a baleseteket. Morbid. |
A Rendőrség és az OBB ezért szeretne velünk együttműködni, megjeleníteni az ő álláspontjukat, szeretnék, ha közzé tennénk az ő véleményüket is egy-egy közlekedés-szabályozási kérdésben. Partnerek lennénk-e ebben? Hát jó hogy, persze, valamint naná, vágtuk rá Winklerrel uniszónóban. Szóval ha mostantól kezdve a Rendőrség többször nyilvánít véleményt, magyaráz szöveget, kommentál hírt a Vezessen, hát az nem véletlen.
Ennél sokkal konkrétabb együttműködésről is esett szó. Nem kizárt, hogy a Vezessen hamarosan már-már körözési fotó-szerű képek jelennek meg. Felvetettem ugyanis a beszélgetésen hűséges vesszőparipámat: miért megy bele a rendőrség abba a játékba, hogy az objektív felelősség intézménye mögé bújva nem nyomoz utána, ki száguldozott a traffis kamerák szeme láttára életveszélyesen mondjuk az M1-esen? Miért merül ki a törvényi szigor egy csekkben?
Miért nem nyomozzák le a rendszám nélkül két kiló fölött süvítő motorosokat? Ha mondjuk van egy felvétel egy piros Lancer EVO X-ről, miért nem nyomozzák le, hogy az úgy 30-40 regisztrált példány közül ott és akkor melyik pirosat vezette első rendszám nélkül az elmosódott arcú pilóta?
Egyrészt, mert az autópályás traffik fekete-fehérben fotóznak, mondta erre Óberling, másrészt, mert nincs kapacitás ilyesmire. Viszont, ha gondoljuk, szívesen küldenek fotókat nekünk renitens donorjelöltekről. Most van például egy visszatérő motorosuk, aki 180-200 körül szokott elgurulni a traffipaxok előtt, heti rendszerességgel hagy hátra a tehetetlen rendőrségnek beintős fotókat.
Ha azokat mi meglóbáljuk közönségünk előtt, majd valaki felismeri rajta a közlekedésből eltávolítandó időzített bombát, és szól nekünk, vagy nekik, hát mindenki jól jár. Kivéve persze az elmebeteg önjelölt Ghost Ridert. Bár alighanem ő is jól jár, ha idejében leállítja valaki.
Hát ez történt, a Rendőrség beszervezte a Vezesst. Kedves közönség: örültök neki?