Ami egy hét alatt nem derül ki

Elfogadható a csomagtér mérete. Kalaptartó nélkül felfelé jól lehet terjeszkedni
Hóban is megállta a helyét

Hóban is megállta a helyét

Hóban is megállta a helyét


15 hónap és 27 142 kilométer megtétele után nemrég leadtuk a tartósteszten használt 308-as Peugeot-t. Mindenképp a 308 kvalitásait jelzi, hogy heti három-négy másik autó tesztelése mellett is ennyit mentünk vele.

Jó egy év alatt nemcsak a fogyasztást lehet alaposabban megmérni, de kiderül mindaz, amire az egy hétre kapott normál tesztautók esetében nincs esély. Ha nem esik az eső, nincs tapasztaltunk az ablaktörlő működéséről, nyári verőfényben a fűtés reakcióidejéről, hó és jég híján az autó téli alkalmasságáról és így tovább.

Mintha új volna

Egyszer járt olajcserén, 20 ezer km után. A benzines 308-ast elég 30 ezrenként olajcserre vinni

Egyszer járt olajcserén, 20 ezer km után. A benzines 308-ast elég 30 ezrenként olajcserre vinni

Egyszer járt olajcserén, 20 ezer km után benzines 308-ast elég 30 ezrenként olajcserre vinni


Egy autótípus színvonala az egy hetes normál tesztek során is jól megállapítható, a hosszabb távú használatban főleg a 308 megbízhatósága volt érdekes. 27 ezer kilométer persze nem elég hosszú tartósteszt, de sajnos vannak épp elegen, akiknek ez alatt a táv alatt már bőven akadt bajuk az autójukkal.

Nálunk a hibalista kimerült egy kiégett jobb első fényszóróizzóban, amely pont az izzócserés anyag előtt ment tönkre. Ennél jobban nem lehet teljesíteni. A 308 nem kopogott, nem zörgött, és turbódízel létére egy gyűszűnyi olajat sem fogyasztott a közel harmincezer kilométer alatt. Sem a belsején, sem a gyönyörű metálbordó fényezésen nem látszott, hogy a jó egy évet nem egy Peugeot-szalonban töltötte, hanem az utakon, macskakövön, sólében, tűző UV-fényben.


Életünk része

Aszófőn, a fogyasztási teszten

Aszófőn, a fogyasztási teszten

Aszófőn, a fogyasztási teszten


A 308-ast rendesen kiismertük, és közben részévé vált az életünknek. Hamar Balázs negyedmagával a horvát tengerpartra utazott vele, felfedeztük vele a Raxot, a hó csodás birodalmát Budapestről 370 kilométerre, befogtuk a nemek harcában, jártunk vele kézi mosókat és kerékfújó készségeket tesztelni. Szerelmemmel, Eszterrel, aki szintén megszerette az autót, esküvőnk minden előkészületéhez a bordó dízelt használtuk.

Egy év után azt mondhatjuk, hogy a mintegy harminc típust felvonultató alsó középkategóriában a 308 befér az első ötbe, mert kevés ponton lehet belekötni. A BMW-vel közös 1,4 és 1,6 literes VTi benzinesek a legjobbak közé tartoznak, az 1.6 és a 2.0 HDi is nívós.

Nagyon szép belül

Megnyerő az anyagminőség a 308-ban

Megnyerő az anyagminőség a 308-ban

Megnyerő az anyagminőség a 308-ban


Hosszabb utakon elöl és hátul is elfogadható az ülések kényelme. Nálunk nagy arányban dolgoznak colosok, égimeszelők és langaléták, akik hátul jól elfértek az autóban. A csomagtartóból kalaptartó nélkül felfelé terjeszkedhetünk, így nyaralni is el lehet vele indulni.

Az 1,6 HDi csendben suhan autópályán, pedig a tesztelt 90 lóerőshöz nem jár hatfokozatú váltó, csak a 109 lóerős változathoz. A 308-ban kiemelkedően jó a minőségérzet. A szép műszerfal az elegáns krómkeretes órákkal legalább annyit ér, mint a külső design, mert az autót ugye belülről vezetjük.

A második oldalon a dízelek lényege jön: a való életben mért fogyasztás


Elég a 90 lóerős dízel

Csekély hulladékhőjük miatt a dízelek fűtésével gond lehet télen, ami a HDi 308-ban nem jelentkezett. Röviddel indulás után készséggel adta a meleget, bár nem a hamarabb bemelegedő benzinesek tempójával.

Elfogadható a csomagtér mérete. Kalaptartó nélkül felfelé jól lehet terjeszkedni

Elfogadható a csomagtér mérete. Kalaptartó nélkül felfelé jól lehet terjeszkedni

Elfogadható a csomagtér mérete


Hóban és nedves úton ESP nélkül is biztonságos volt, szerintünk érdemes megfizetni a Michelin Primacy Alpin téli abroncsok színvonalát.

Egy modern dízelmotor, ha nem jelentkeznek fájó szervizszámlák, vonzó darab. A 308-ast az 1.6 HDi 90 lóerős alapverziója hajtotta. Azért kértük ezt tartóstesztre, mert a változó lapátgeometriájú turbófeltöltős, 109 lóerős verzió 450 ezer forinttal drágább. A 90 lóerő a hamar megérkező, 215 Nm-es nyomatékkel még a hegyekben is elboldogult a csordultig rámolt autóval.

Egy dízelnél a fogyasztás a lényeg

3,9 és 7,5 liter között fogyasztott

3,9 és 7,5 liter között fogyasztott

3,9 és 7,5 liter között fogyasztott


Több cikket is szenteltünk a fogyasztásnak. Tavaly a fogyasztási teszten 5,8 jött ki, végig légkondicionálással és kicsit sem spórolva. A budapesti masszív dugókban, sokszor Budán hullámvasutazva 6,5 l/100 km adódott 1994 tisztán városi kilométer után. A teljes teszt átlaga a fedélzeti számítógép szerint 6,0 liter. A négy jegyig mérő számláló 9999 kilométernél megállt, de az érték reális: a benzinszámlák összesítése után 6,1 liter a valóság.

Négy liter körül

Országúton különösebb erőfeszítés nélkül lement az étvágy 4,2 literre, A tesztidőszak végén, kicsit több odafigyeléssel, 3,89 literes átlaggal utaztunk a Balatonra és vissza.

60 liter gázolaj

A kategóriában messze kiemelkedő a Peugeot 60 literes tankja. A 308 HDi kevés időnket veszi el tankolással, mert Budapesten 850-900, országúton és autópályán messze 1000 kilométer felett van a hatótávja normál használatban. Öröm ilyen ritkán beállni a benzinkútra.

Mosás után új autónak tűnt

Mosás után új autónak tűnt

Mosás után új autónak tűnt


Egy és negyed év alatt a Peugeot 308 azt tette, amit minden tulajdonos jogosan elvár bármely új autótól: mindenféle meghibásodás és külön szervizlátogatás nélkül üzemelt.

Ablakmosón és gázolajon kívül semmi nem kellett bele. Húszezer kilométer után egy olajcserés átvizsgálás esett bele ebbe az időszakba, ami a téli gumik cseréjével együtt 38 000 forintba került.

Egy autó és pár tízezer kilométer nem bizonyító erejű, de a francia autók színvonalbeli ugrása feltűnő az elmúlt két évben. Egy Renault Mégane-ból, egy Citroën C3 Picassóból és főleg a 308-ból azzal az érzéssel szálltunk ki, hogy a franciák megértették: a korábbinál sokkal jobban és többet kell teljesíteniük. A Peugeot 308 hatékony eszköze lehet a bizalom visszaszerzésének.

Műszaki adatok – Peugeot 308 1.6 HDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75,0 X 88,3
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66(90)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 215/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,6
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,8
Vegyes (l/100 km) 4,5
CO2 kibocsátás (g/km) 120
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4276/1815/1498
Tengelytáv (mm) 2608
Csomagtér (liter) 348
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1303/501
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár Confort Pack/Premium (forint) 5 019 000 – 5 269 000
Konkurensek (forint) Ford Focus 1.6 TDCi 90: 5 071 000-5 351 000
Opel Astra 1,3 CDTI 90: 4 779 000-5 455 000
Renault Mégane 1.5 dCi 85: 4 340 000-4 590 000
VW Golf 1.6 TDI 90 Trendline : 5 556 750
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Vezetési élményt ne keressünk a dízel 308-ban, de a használati értéke igen magas, főleg, hogy semmi baja nem volt. Kényelmes, halk, igényesen berendezett autó, takarékos és kellően erős dízelmotorral. Még szebb volna alapáron adott ESP-vel.   
Pontszám (max. 10) 8,0 pont