Tegnap hat előtt nem sokkal érkezem az Állami Egészségügyi Központ, az egykori Honvédkórház elé. Az egyik portás bácsi nincs transzba esve Massa kezelése miatt. „Volt itt már más sztár is” – dünnyögi a sorompó mellett. A konkrétumokról a bennfentesek fölényével hallgat, amivel az illető személyiségi jogait is óvja.
A bicikliút einstandolva
Kicsit arrébb sajtómunkások várnak a kórház bejárata előtt, hogy valaki mondjon már valamit. A közvetítőkocsikon világvevő parabolaantenna, helyenként aggregátorok zúgnak.
A kerékpárutat einstandolták az újságírók, egy cekkeres néni verbalizálja rosszallását, de szitkozódása senkit nem érdekel. Felipe Massa állapota mindenkinek fontosabb.
Sapka helyett bukósisak
Az F1 Racing című szaklap magyar kiadásában nemrég hosszabb összeállítás jelent meg a sisakokról. A cikk szerint kezdetben a versenyzők frizuráját védték a fejfedők, nem az életüket. A borzoló szél ellen elég volt a sapka is, a bukósisak az 1960-as évektől vált általánossá, de még nem kötelezővé. A hetvenes évektől Lexanból készülő, törhetetlen sisakrostély óvta a pilóták szemét a felverődő kövektől. Korában ugyanis előfordult, hogy egy induló megvakult. A mai sisakok szénszál erősítésű műanyagból készülnek és az FIA 8860-2004-es, igen szigorú előírásainak kell megfelelniük. Héj: mint a repülő szárnya A szénszálas külső héj ugyanabból az anyagból készül, mint az új Boeing 787 szárnyai. A tízféle nyúzópróba során az emberi fejet helyettesítő, ötkilós mérőeszközt nem érheti 300 g-nél nagyobb erőhatás. A sisak tűzállósága is fontos kritérium: a külső héj félpercnyi, 830 fokos hevítése után a belső hőmérséklet nem mehet 70 Celsius-fok fölé. A plexinek még többet, 45 másodpercet kell kibírnia. A mai bukósisakok elképesztő tudása nélkül talán nem ezt a keretest írnám, hanem nekrológot Massáról. |
Valahol bent fekszik a pilóta, akit egy 80 dekás rugó talált fejbe a Magyar Nagydíj időmérőjén. Az alkatrész Rubens Barrichello BrawnGP versenyautójáról vált le, egyelőre tisztázatlan körülmények között.
Nem zárható ki maradandó károsodás
Negyed hét körül megjelenik a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs stábja a kórház vezetésével és Massa családjának képviselőjével. Hangosítás vagy mikrofonállvány nincs, aki el akar csípni valamit, az előrenyomul. Utoljára Tankcsapda koncerten a második sorban préselődtünk így össze vadidegenekkel.
Először Zsíros Lajos főorvos, traumatológiai osztályvezető beszél a Ferrari versenyzőjének állapotáról. Az ezredes elmondása szerint Massa lényegesen jobban lett az elmúlt 24 órában.
Láztalan, levették a lélegeztető gépről és megszüntették az altatást. A pilóta adekvátan válaszol a kérdésekre, de a mesterséges kóma után, az eddigi altatás miatt aluszékony.
Felépülési esély: még bizonytalan
A hallottakat egy középkorú hölgy fordítja – abszolút imponáló angolsággal – a külföldi tudósítók kedvéért, akik a baleset miatt maradtak itt.
Ő is halkan beszél, de senki nem reklamál, mert a szigorú nyilatkozók itt csak egyszer mondanak el bármit is. Sajtóelhárításnak nem nevezném a történteket, de a normál beszédhang kevés a környező panelrengetegből szabadult Koppány-kipufogók és a berregő aggregátorok között.
Bazsó Péter, a kórház orvosigazgatója nem kívánt Massa felépülési esélyeiről beszélni. Minden eset eltérő, nincs mihez viszonyítani – hangsúlyozza az ostromgyűrűben, de ezt kevesen hiszik el neki. A szemkárosodásra vonatkozó kérdés elől is kitér. Talán olyan kérdésekre várunk tőle feleletet, amire nem lehet felelősséggel válaszolni. Meddig marad Massa az intenzíven? – kérdezi még valaki, erre az igazgató: már befejeztük a sajtó tájékoztatását Massa kezelésével és állapotával kapcsolatban. Nem egy jó válasz.
A család elégedett a kórházzal
A Massa családját képviselő brazil úr szerint a família teljesen elégedett Felipe Massa budapesti kezelésével.
Nem akarják máshová vitetni az Állami Egészségügyi Központ Róbert Károly körúti telepéről, ahová helikopterrel szállították a mentők Raikkönen csapattársát.
A kommunikáció terhe mostantól lekerült a Honvédelmi Minisztérium stábjáról, a sajtót a Ferrari és Massa családja tájékoztatja a versenyző állapotáról. Vége a kempingezésnek az ÁEK előtt.
Schumacher és Barrichello megúszta
Nem ez volt az első eset, hogy egy hungaroringi futamon a nézők ereiben meghűl a vér. 1992-ben Michael Schumacher Benettonjáról letört a hátsó szárny a célegyenesben, a leszorítóerő hiányában az autó irányíthatatlanná vált. A klasszis blokkolóra fékezett és az autó pörögve, füstölő gumikkal hagyta el a pályát, majd megállt a sóderágy végén. Ralph Firman 2003-ban, egy hasonló esetben nem volt ilyen szerencsés. Az ausztrál súlyos sérülésére mi, magyarok azért is emlékszünk, mert az ő helyére ugrott be Baumgartner Zsolt, hazánk egyetlen Forma-1-es pilótája. 2005-ben a két Red Bull bukfencezett nagyot. Videós összeállítás a Hungaroringi balesetekről EZEN A LINKEN. |