Vége a Margit hídnak

56 ezer autó. Ennyi használja naponta a Margit hidat, hogy Pestről Budára vagy ellenkező irányban átjusson a Dunán. Augusztus 21-én, azaz e hét péntektől legtöbbjüknek új útvonalat kell keresniük, mert felújítás miatt lezárják az átkelőt. 2010. augusztus végéig autóval nem lehet majd áthajtani rajta.

2010 őszén közlekedhetnek újra az autók
Eltűnik majd az éles kanyar

Eltűnik majd az éles kanyar

Eltűnik majd az éles kanyar


Köszönhetően a főváros idén bevezetett drasztikus parkolásidíj-emelésének az autósok nagy része biztosan nem teszi le autóját más alternatíva kedvéért. Garantálható a dugó, de nemcsak a Margit híd közelében, hanem a belváros egészében és a többi híd környékén is.

Hallottunk pontonhídról, utászhídról, de egyiket sem építik fel az átkelő forgalom segítésére. Azt is vizsgálták, hogy az Árpád hídon a villamossínekre tereljék a gépjárműforgalmat, de ez sem járható, mert a sínek úgy épültek ki, hogy gumikerekes járművek nem tudnak rajtuk közlekedni.

Marad minden, ahogy van. Vagyis mégsem. Egy híd kiesik…

A főváros vezetése bízik benne, hogy északon sokan a tavaly átadott Megyeri, alias Chuck Norris hidat választják majd, ami csökkentheti az ismertebb átkelők terhelését. Ám becslések szerint az Erzsébet híd és az Árpád híd így is a Margit híd forgalmának 30-40%-át fogja átvenni. A megnövekedő forgalom miatt az Árpád híd mindkét hídfőjénél jelentős változtatásokat hajtanak végre.

Garantálható a dugó

Garantálható a dugó

Garantálható a dugó


A híd pesti oldalán a Váci út-Róbert Károly körút csomópontban a torlódások mérséklése érdekében kettőről három sávosra bővítik a Váci utat, ezzel növelve annak áteresztőképességét.

A budai oldalon az Árpád hídra vezető sávok elosztása változik. Ezután a Szentendrei út felől a korábbi kettő helyett csak egy, míg a Pacsirtamező út felől épp fordítva, egy helyett két sávon lehet felhajtani.

Tekintve, hogy az egyik legforgalmasabb átkelő lezárása az egész város forgalmát befolyásolja, több mint negyven jelzőlámpás kereszteződésben hangolják át úgy a közlekedési lámpákat, hogy azok alkalmazkodjanak a híd lezárása okozta új forgalmi helyzethez.

Nem lesz 7 milliárdos pontonhíd

Nem lesz 7 milliárdos pontonhíd

Nem lesz hétmilliárdos pontonhíd


Új forgalmi rend lép majd életbe a Margit híd mindkét hídfőjénél. Budán a Margit körúton haladók a Bem József utcán juthatnak el a budai rakpartra, már jó előre elkerülve a Margit hidat. Ha csak a híd előtt észlelik a felújítási munkálatokat, a Török utca-Üstökös utca útvonalon tudnak eljutni a rakpartra, ehhez kétirányúsítják a Török utcát, mialatt a Frankel Leó és az Üstökös utca kereszteződésében jelzőlámpás irányítást hoznak létre.
 
A pesti oldalon a Nyugati térnél kisebb szegély- és jelzőlámpa-korrekciókat hajtanak végre, hogy megkönnyítsék a forgalom Árpád híd felé való haladását.

Mit lehet mondani? Kitartás és türelem!

A Margit hidat az autós forgalom elől ugyan augusztus 21-én lezárják, de a BKV járatai a felújítás során csaknem végig közlekedhetnek. A felújítás idejére új buszsávokat alakítanak ki, és számos járatot sűrítenek majd. Aki teheti, szálljon tömegközlekedési eszközre még akkor is, ha a főváros próbálja ettől elriasztani az autósokat. Hisz a Margit híd pesti oldalán lévő eddig ingyenes parkolókat – mikor máskor? – épp jövő hétfőtől fizetőssé tették.

Mi történik a Margit híddal? A második oldalon kiderül, de van ott egy videó is a felújításról. Kattintson! 


Eljött az idő

A Fővárosi Közgyűlés még 2007-ben döntött a 133 éves Margit híd felújításáról. A Megyeri híd elkészültével és a Szabadság híd közelmúltban befejezett felújításával elérkezett az idő az elhasználódott átkelő megújítására.

Utoljára 1978-ban újult meg a híd, de akkor is csak részlegesen. Azóta a híd vasbeton pályalemeze jelentősen elrozsdállt. Az acélszerkezetek egyes részei, a vízelvezetés tönkrement, a pillérek kőburkolata mállik.

Eltűnik az aluljáró, lesz zebra és bicikliút

Eltűnik az aluljáró, lesz zebra és bicikliút

Eltűnik az aluljáró, lesz zebra és bicikliút


A biztonságos közlekedés érdekében a pályalemezeket már korábban acélgerendákkal támasztották alá, miközben fent a korlátokat kellett megerősíteni, hogy a gyalogosok ne essenek a Dunába.

A villamos marad

Bár ez egyelőre csak a gyalogos forgalmat érinti, hétfőn a Margit híd alatt futó vízcsövek cseréjével és javításával már elkezdődött az átkelő mostani felújítása. A rekonstrukció során szerkezetileg teljesen felújítják Budapest egyik legnagyobb forgalmú átkelőjét, a műemléki rekonstrukciónak köszönhetően a híd visszanyeri korábbi jellegét.
 
Péntektől ugyanakkor megtörténik a híd lezárása és megkezdődik az igazi munka. A híd rekonstrukciója az északi, azaz a Margit sziget felőli oldalon kezdődik, ekkor a jelenleg középen futó villamossíneket a déli oldalra helyezik át. Így biztosítható, hogy a munkák ideje alatt a világ egyik legtöbb utasát szállító villamosa, a 4-6-os csaknem végig közlekedhessen. Rövidebb időszakokban a mostani állapotnak megfelelően villamospótló autóbuszok járnak majd.

A villamosok szinte végig közlekedhetnek, ez állítólag 1 milliárdba kerül

A villamosok szinte végig közlekedhetnek, ez állítólag 1 milliárdba kerül

A villamosok szinte végig közlekedhetnek, ez állítólag 1 milliárdba kerül


Tavasszal, amikorra várhatóan végeznek az északi oldallal, áthelyezik a villamossíneket és megkezdik a déli oldal újjáépítését. A hidat a két rész összekötésére jövő nyáron teljesen le kell majd zárni két hétre, amikor a BKV-járatok is kerülővel közlekednek majd. A felújítás idején a szigeti megálló nem üzemel. A gyalogosforgalom zavartalanul haladhat a déli járdán, a kerékpárosok pedig a KRESZ szabályai szerint tolhatják át biciklijüket.

Új híd épül

A Margit híd mostani rekonstrukciója során az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt elbontják. A híd acélszerkezeteit új, 25 évig kitartó korrózióvédelemmel látják el. Kicserélik a rossz állapotú járdaszerkezeteket. A rekonstrukció keretében felújítják a hídon átvezető víz-, gáz- és termálvezetékeket is. 

1880-ban még régi formájában a híd

1880-ban még régi formájában a híd

1880-ban, még régi formájában a híd


Az átkelő északi oldalának kiszélesítésével önálló, kétirányú kerékpárút épül, amely összeköti majd a pesti és budai rakpartok bicikliútjait. A műemléki rekonstrukció során felújítják a sérült pillérszobrokat, a hiányzót pótolják. Újra láthatóak lesznek a címerek és a díszpárkány. Korhű kandelábereket és az eredetivel megegyező korlátokat alakítanak ki. A híd a felújítás során díszvilágítást kap.
 
Kissé kiszélesítik és kiegyenesítik a hidat, a felújítás nyomán eltűnik majd a mostani erősebb kanyar. Hosszabbak lesznek a pesti és a budai lehajtósávok és kiszélesítik a parti pilléreket is. Kiszélesítik és korláttal látják el a margitszigeti villamos-megállóhelyeket. Az aluljáró megszűnik, helyette lámpás kereszteződést alakítanak ki, hogy a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedők könnyedén kijuthassanak a Margitszigetre. Állítólag ez a lámpa nem okoz majd gondot az autók forgalmában, mert összehangolják a hídfőknél álló hasonló eszközökkel.

Mennyiért, mikorra?

30 milliárdba kerül a felújítás

30 milliárdba kerül a felújítás

30 milliárdba kerül a felújítás


A híd felújítása nettó 20,8 milliárd forintra kalkulálható, amelyet az Európai Unió 6 milliárd forinttal támogat. A tervezéssel, a lebonyolítással, a műemléki elemekkel és az uniós projekteknél kötelezően előírt tartalékkerettel együtt a híd felújítása még többe, mintegy 30 milliárd forintba kerül. A tenderre beadott borítékok beadása előtt sokkal kevesebbre számítottak, a Fővárosi Önkormányzat ezért más projektek áthangolásával teremtette elő a pluszpénzt. 

A forgalom újraindításának tervezett időpontja 2010. augusztus vége, a rekonstrukció várhatóan 2011 első felében fejeződik be teljesen.

A Margit híd felújításáról így számolt be régebben a TV2:


 
Forrás:budapest.hu