Pont kapóra jött a múlt heti hosszú hétvége, hisz egy különösen takarékos modellt kellett kipróbálni és képet alkotni tudásáról. A május óta hazánkban is elérhető Audi A4 2.0 TDIe-vel (az a kis e a lényeg) 898 kilométert tettünk meg, ellátogatva többek között Szolnokra, Egerbe, Lillafüredre és a Hortobágyra is. Jó kis túraautónak bizonyult.
Az Audi a tervek szerint 2012-ig húsz százalékkal csökkenti a teljes palettájára számított átlagos üzemanyag-fogyasztást. Az A4 2.0 TDIe ennek a tervnek része, amelyen belül már az A3, A6 modellekből is van e jelzésű kivitel, illetve a TT-be is került dízelmotor.
Bejegyzés az útinaplóból: MiG-21-es vadászgép ülőpróbája. Költségek: nulla forint (nincs belépő), az élmény viszont megfizethetetlen. |
Látványra semmi különös nincs az e utónevű A4-esben, de szemfüleseknek feltűnhet, miként lehet egy majd kilencmilliós autón dísztárcsa. Bizony, bár az Audi A4 szériafelszereltségének része a könnyűfém felni, de ez esetben az aerodinamikáé volt a főszerep, ezért kerültek rá ezek a gondosan formázott elemek.
Nemcsak a tárcsák, az abroncsok sem hétköznapiak. Ezen a modellen üzemanyag-takarékos, különösen alacsony gördülési ellenállású gumik feszülnek, amelyek kiveszik a részüket a takarékoskodásból.
A különleges kerekek mellett más is van itt a légellenállás további optimalizálása érdekében: a hűtőrács belül részlegesen zárt, az autó alját pedig nagyrészt sík burkolat takarja.
Szintén a kisebb ellenállás miatt szerelik sportfutóművel a TDIe-t. A karosszéria így húsz milliméterrel alacsonyabbra kerül, ami nemcsak a kanyarstabilitásnak, de a fogyasztásnak is jót tesz. Csak magas padka ne jöjjön…
Bejegyzés az útinaplóból: Költségek: 2×2 gombóc és egy gombóc fagyi, összesen 750 forintért, egy menet a körhintán 500 Ft (A várba a belépés 20-án díjmentes volt, az esti tűzijáték szintén) |
A szériafelszereltség része az automatikus motorleállító és indító rendszer. Az elsősorban városi használatnál hasznos megoldás működése pofonegyszerű.
Amikor az autó megállt, a vezetőnek üresbe kell tennie a váltókart és felengednie a kuplungot; a rendszer ilyenkor leállítja a motort. Mindez még lámpánál sem jelent hátrányt, mire betesszük egyesbe, már jár a motor és lehet is indulni.
Állítólag egyedül ez a megoldás 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást száz kilométerenként. Mindezt Magyarország 3 millió személyautójára vetítve, mindegyiknél évi csupán 5 ezer kilométeres futásteljesítményt feltételezve 30 millió liter üzemanyag, nagyjából 8,5 milliárd forint lehetne megspórolható. Nem is beszélve a kibocsátott károsanyag-mennyiség csökkenéséről. Legyen kötelező a start-stop az új autóknál!
A második oldalon megtudhatja, milyen vezetni a takarékos Audit, de fény derül a fogyasztásra is.
Persze mit sem érne az egész, ha a motor nem lenne spórolásra állítva. Bár a Győrben gyártott kétliteres blokk az Audi mellett bekerül SEAT-, Škoda- és Volkswagen-modellekbe is, ez a kivitel sehol máshol sem szerepel.
A normál változatokhoz a Pümpe Düsét váltó közös nyomócsöves, azaz common-rail rendszerű motor 140 és 170 lóerős kivitelben áll rendelkezésre. Érdekes módon a konszern kifejezetten takarékosnak épített modelljeiben nagy a szórás. A Passat BlueMotion 110 lóerős kétliteres, az Octavia Greenline 1,6-os 105, a Superb Greenline 1,9-es 105 lóerős TDI-t rejt.
Bejegyzés az útinaplóból: Ebéd a szintén itt található pisztrángtelepen. Költségek: vonatjegy: 2db felnőtt retúr 2000 Ft, egy adag pisztráng, két adag sült krumpli, ásványvíz, uborka 3000 Ft. |
Az Audi A4 TDIe-be is a kétliteres motor kerül, de 136 lóerővel. Ez akár kevésnek is tűnhet, figyelembe véve a jármű presztízsét, de nem kell aggódni, a nyomaték kárpótol minket. A nyomatékgörbe 1750 és 2500-as fordulatszám között 320 newtonméternél rajzol fennsíkot.
Nem csak a motorvezérlő elektronikát alakították át ehhez a típushoz, de az új e-modell öt százalékkal hosszabb végáttétellel készül. Így a hatsebességes, manuális váltó minden fokozatában alacsonyabb fordulatszámértékek mentén működhet a motor. Mindez például 130-as autópályás tempónál 2500 alatti fordulatszámot eredményez hatodikban.
Gyorsulásban ugyan nem túl erős a jármű, de rugalmasságban kiváló. Főleg országúton és autópályán kell nagyon figyelni, mert a sebességhatárok betartása külön művészet ezzel a kocsival. Vehemensen lódul neki és az érzékszerveinket is megcsalja. Az A4 ugyanis kifejezetten csendes. Németországban simán utazótempó lehet vele a 180 km/óra.
Bejegyzés az útinaplóból: Hortobágy. Pusztai állatpark és a Kilenclyukú híd megtekintése, állatsimogatás, ismerkedés többek között a seggenülő hodállyal. Két felnőtt belépő az állatparkba 1200 Ft. |
De nehogy azt gondoljuk, hogy autópálya-menő az economy Audi. A sportfutómű beszerelése nyomán imádja a szerpentint. Egerből Lillafüredre a Bükk szerpentinjein bizonyította képességeit, kiválóan fordul és kifejezetten stabil. Túlerőltetve persze érződik, hogy dízelmotor van benne és orrtolóssá válik, de bőven az ingerküszöbön belül.
A fékét viszont szokni kell, nem épp puhányoknak való. Rendesen meg kell taposni, hogy az autó kellő lassulásba fogjon. Pedig a féknek ebben az esetben kiemelt szerepe van. Van benne úgynevezett fékenergia-visszanyerő technika.
Ez a megoldás a generátor szabályzása segítségével a fékezési és a motorfékfázisok során a mozgási energia egy részét elektromos energiává alakítja át, amelyet azután az a hagyományos akkumulátorban tárol. Amikor újra gyorsítunk, a rendszer nem a generátortól, hanem az akkumulátorból nyeri ki ezt a mennyiséget, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást.
Az én esetemben mindez nem igazán működött. Legalábbis a megtett 898 kilométerre tankolt 63 liter üzemanyag nem ezt bizonyítja. Persze a tesztautókkal előfordul, hogy elhozásukkor a mutató még telit mutat, de a tankból már jócskán hiányzik a nafta. A gyártó 4,6 literes fogyasztást ígért, nekem hét lett. Még ha figyelembe vesszük a gyári mérések csalafintaságait, illetve, hogy a gyár figyelmeztet, a sofőr vezetési stílusa 30 százalékkal befolyásolhatja az átlagfogyasztást, és nem voltam visszafogott, szerintem akkor is sok.
Főként azért, mert a műszerfalon, a fedélzeti számítógép által javasolt sebességi fokozatokat követtem, – nem hiszem, hogy 3000-es fordulatszám felett járt a motor bármikor a teszt alatt -, ugyanakkor még arra is figyeltem, hogy ha nem szükséges, a klíma ne menjen és a lámpákat is lekapcsoltam, használtam a motorleállítót. Szóval sok. A kocsi viszont remek, kényelmes, tágas, praktikus és igazi prémiummodell. De sok…
Műszaki adatok, tömör értékelés, videó egy kattintásnyira!
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (cm3) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 0 X 0 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100 (136)/4200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 215 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,8 |
Vegyes (l/100 km) | 4,6 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 119 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4703/1826/1427 |
Tengelytáv (mm) | 2808 |
Csomagtér (liter) | 480 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1475/550 |
Üzemanyagtank-kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 448 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes C 200 CDI BlueEFFICIENCY 9 889 000 BMW 320d EfficientDynamics Edition – nincs még ára |
Tesztelt autó ára (forint) | 10 329 846 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ezen a linken olvasható |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kitűnő autó, pedáns összeszerelés, kiváló minőség, remek vezetési tulajdonságok, de az ígért fogyasztástól messze elmaradt. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Videón az új Audi A4