Négyajtós, de Porsche
Nehéz szülés volt a Panamera, helyesebben nem is a Panamera, hanem egy Porsche, négy ajtóval. A cég évtizedek óta vajúdik a négyajtós autóval, de a Panamera az első koncepció, amely elvetélt kísérletek után eljutott a sorozatgyártásig.
Nehéz volt megőrizni a 911 jegyeit ekkora méretben, ráadásul mi mást követelne meg a piac a Porschétől, mint sportautót a luxuslimuzinok között, ha már az ólomsúlyú Cayenne is a legsportosabb a szabadidő-autók mezőnyében.
Kemény feladat, de kevés autót is várt ennyire az autós világ. A Porsche az előjáték mestere, évekig izgalomban tartotta a sajtót az újdonsággal. Megjelent róla kismillió kémfotó, majd a gyár csepegtetni kezdte az infókat az orráról, aztán a belsejéről.
10 négyzetméternyi luxusautó
Bő négy hónappal a liftbe szorulás után Budapestre is megérkezett a Panamera, amely 10 négyzetméternyi színtiszta luxus. A felső kategóriában megszokottnál alacsonyabb és szélesebb az autó. Szépnek nem mondanám, de karakteresen Porsche, és ez az, ami számít.
Nincs sorrend az első tízben
Hét éve a Cayenne bemutatásakor hallottam egy érdekes sztorit. Állítólag hét ügyfelet biztosított az importőr arról, az ő autójuk az első Cayenne Magyarországon, mert mindegyiküknek fontos volt az elsőség, a cégnek meg a jó kapcsolat és az elégedett kuncsaft. Látatlanban elkelt Mivel a Panamera hasonlóan különleges újdonság, megkérdeztem a Porsche Hungaria Porsche-márkaigazgatóját, mennyien hiszik azt, hogy övék lesz az első? „Mindenkinek ugyanazt mondtuk: benne vannak az első tízben” – válaszolta Aradi Géza. A márkaigazgató szerint sorrendet azért nincs értelme felállítani, mert kié is lenne az első? Azé, aki a leghamarabb fizette be a foglalót, azé, aki a legkorábbi konfigurációt leadta, vagy aki elsőként veszi át autóját? Az első boldog tulajdonosok ma ülnek bele a Panamerába, a hazánkban eddig eladott 10 autóval együtt 30-35 átadására számít idén az importőr. |
A Panamera ellenfeleit két kasztra osztanám. Az egyikben az S-osztály uralja a terepet, mögötte a 7-es és az A8, a luxuskategória európai vezérmodelljei. De a Porsche mégiscsak Porsche, hozzá képest a 10-15-ször több autót gyártó BMW, Audi vagy Mercedes csúcsmodellje inflálódott tömegtermék.
Karaktere alapján a Panamera elsődleges vetélytársa a Maserati Quattroporte, amelyre az új Porsche méretben, koncepcióban és sportosságban is hasonlít. Kicsit följebb trónol a Bentley Continental Flying Spur, míg a szintén ferdehátú Aston Martin Rapide még exkluzívabb, elegánsabb és persze drágább.
A túloldalon beindul a V8 és 500 lóerő illetve 770 Nm teszi kockára a jogosítványunkat
Porsche a nagyvadak között
A nemrég épült budai szalon előtt várnak ránk az autók, sikerül bejutnom a Panamera Turbóba. Állva tökéletesen Porsche: slusszkulcs a kormányoszloptól balra, a kormány majdnem függőleges, az üléshelyzet autentikusan mély.
Csendben forog a V8, kihúzatáskor sem sokat enged át hangjából a zajszigetelés. Hiába, a Panamera felső kategóriás utazóautó, nem sportkocsi.
De az autópálya gyorsítósávjára már Sport Plus módban fordulunk rá. A Turbóban alapáron jár az adaptív légrugózás, amelynek működésére én, mezei halandó is hatással lehetek. A kényelem helyett az útfekvést favorizáló beállítással 2,5 centit csökken az autó hasmagassága, pont annyit, amennyit garázslejárók előtt emelni lehet rajta az alapállapothoz képest.
Sokjegyű számok
Súlyosan három számjegyű értékek vágtáznak a kilométerórán, mert a duplaturbós motor nekiveselkedett. Az eredmény 500 lóerő és 700 Nm, ami túltöltéssel 770-re nő a köridőket mérő Sport chrono csomag megrendelésével.
Gombnyomásra mindig kitolható, de 205-nél magától is kinyílik a Turbó háromrészes, komoly leszorítóerőt termelő hátsó szárnya. Mindez egy pillanatnyi állomás a 303 km/órás végsebesség felé.
Váltani lehet, de nem kell. A hétfokozatú, duplakuplungos váltó amilyen villámgyors, olyan finom, kár is a kevéssé logikusan megoldott kapcsolókkal bíbelődni a kormányon.
A váltó rajtprogramot is tartogat, ilyenkor 4,2-ről 4,0 másodpercre szorítható le a 100-as sprint ideje.
Hova tűnt 19 mázsa?
Nem az a meglepő, hogy egy ennyire potens autó félelmetesen gyorsul. Élményszámba megy, ahogy a Panamera Turbó leplezi 19 mázsáját. Ekkora test ennyire sportos valószínűleg még sosem volt. Az aktív oldaldőlés-csökkentés és az állandó összkerékhajtás, benne önzáró hátsó differenciálművel, szívszorító kanyarokra teszi képessé. Ilyenkor vége a nyújtózkodásnak, DVD-nézésnek az elsőkkel közel azonos, elektromosan állítható, fűthető és szellőztethető hátsó ülésekben.
Azért a 911 az úr
Bármilyen nagy és exkluzív is, a Panamerát a 911 alá pozícionálja a gyár, legalábbis erre következtethetünk az árakból. A 400 lóerős, V8-as Panamera 4S 102 251 eurós németországi ára hajszállal alacsonyabb a 385 lóerős, hathengeres és szintén összkerékhajtású 911 Carrera 4S listaáránál. A csúcsmodelleket összevetve jóval nagyobb a különbség. Az 500 lóerős limuzinról szőtt álom 10 700 ezer euróval, körülbelül 2,9 millió forinttal kisebb összegből megvalósulhat, mint egy ábránd az azonos teljesítményű 911 Turbóról. A kisebb és kevésbé erős autó felára nem meglepő, a Porschénél minden a 911-en alapul. Ennek fénye vetül a kínálatot bővítő egyéb modellekre, a kisebb Boxsterre és Caymanra, illetve a sportautógyártóhoz eredendően nem illő, de igen jövedelmező Cayenne-re és Panamerára. |
Van még egy motorváltozat. A szintén közvetlen befecskendezéses, szívómotoros V8 400 lóerős. A 4,8 literes blokk hátsókerék-hajtással kézi váltóval is elérhető. Ezen a szinten senki nem azért veszi a szívó V8-ast, mert nincs pénze a turbósra. A két autó közötti bő kilencmillió Ft a Turbo gazdagabb felszereltségétől jócskán olvadni kezd, a fennmaradó rongyos pár millió tényleg nem oszt, nem szoroz.
Bár a bemutatón kifogyott az egyik Panamerából a benzin, ez nem a féktelen zabálás, hanem az induláskor negyeden álló tank miatt fordulhatott elő. Egy hétköznapi kisautóhoz képest a Panamera sokat fogyaszt, de a Turbo étvágyának egy hazai Bentley-tulaj kifejezetten örült. Az ő autójával 16,5 liter benzinből lett kipufogógáz azon a szakaszon, ahol a Porsche beérte 11,9 literrel. Efféle erényt nem is vártunk a Porsche luxusautójától, mert az igazán takarékosnak ígért hibrid csak jövőre jelenhet meg a V6-os, 300 lóerő körüli benzinessel.