Mi történik, ha egy magyar buszt és egy máltai hajót összegyúrnak? Lesz belőle valami igazán érdekes járgány. A minap mi is kipróbáltuk a River Ride kétéltű hajóbuszát. Vagy buszhajóját, kinek mi tetszik.

A kontinensen elsőként

Bár a jelentősége jócskán elmarad a földalattiétól, a helyzet mégis hasonló: London, és Liverpool után a kontinensen először Budapesten csobbanhatnak vízbe a turisták városnéző busszal úgy, hogy ennek még örülhetnek is.

Érkezik a busz...
Elbánt vele a természet

Elbánt vele a természet

Elbánt vele a természet


Ezen kívül még Angliában van lehetőség hasonló mókára, igaz, ott főként átalakított, második világháborús katonai járgányokat vetnek be a turisták szórakoztatására. A magyar busz azonban kifejezetten erre a célra épült, egy skót mérnök tervei alapján, valahol Máltán.

Az alapokat – euró 5-ös motort, alvázat – az Iveco adta, olasz a hajó meghajtásáért felelős szerkezet is, míg a felépítmény kínai kezek munkáját dicséri. De ami az egyik országban elfogadott, azt a másikban azért át kell alakítani, így egy hazai műhelynek is itt-ott kezelésbe kellett venni a buszt, mielőtt megkapta a rendszámot.

Télen-nyáron

Átvágás

Átvágás

Átvágás


A kétéltű járgány elméletileg egész évben üzemelhet, nem okoz neki nehézséget az erős szél és legerősebb dunai hullámzás, az alacsony vízállás, vagy éppen a jégzajlás sem. Egyedül akkor kényszerül pihenőre a sárga szörnyeteg, ha az árvíz elönti a rakpartot és nem tudja biztonságosan megközelíteni a folyóba vezető betonrámpát.

Ki vezetheti?

Jogos a kérdés, hogy ha egyszer hajó, egyszer busz, akkor ki vezetheti a járművet? Buszsofőr, vagy hajókapitány? Külföldön ezt a problémát egyszerűn hidalják át, szárazföldön sofőr, vízen hajós szakember terelgeti ezeket a különleges gépeket. Budapesten más a felállás, itt mindkét papírral rendelkeznek a vezetők.

a videó a hirdetés után indul

Ilyen emberből azért nincs sok, mindössze ketten vannak akiknek minden szükséges papírjuk megvan, hogy akár szárazon, akár vízben vezethessék a gépet.

Honnan, hová?

Duna tévé... hehe...

Duna tévé… hehe…

Duna tévé… hehe…


A járatok főszezonban naponta ötször, azon kívül négyszer közlekednek, az első, utasokat is szállító menet szeptember 18-án indul. A felnőtteknek 7500, a gyermekeknek 5000 forintba kerülő túra – hatéves kor alatt ingyenes és van diákkedvezmény is – a Roosevelt térről indul, tesz egy rövidebb, klasszikus városnéző kört, majd a Dózsa György úton megközelíti a hetvenméteres betonrámpát, ahonnan a folyóba veti magát. Miután a turisták másik szemszögből is végigfotózhatták a fővárost, visszakapaszkodik a szárazföldre és a kétórás, többnyelvű idegenvezetéssel megspékelt városnézés után már csak a kiszállás van hátra.

Engedélyország

Verseny

Verseny

Verseny


Gondolom senki nem lepődik meg azon, hogy egy ilyen jószágot Magyarországon levizsgáztatni, maga a rémálom. Pláne, hogy hajókkal és a buszokkal szemben támasztott követelményeknek is egyszerre kell eleget tennie a kétéltűnek, ami néha megoldhatatlan ellentéteket szül. Elég ha a lépcsőkre, világítóberendezések magasságára gondolunk, de a hatóságok humorérzéke ebben a témában szinte kimeríthetetlen.

Elméletileg lehetetlen

Már ismét busz

Már ismét busz

Már ismét busz


Valamiért a Nemzeti Közlekedési Hatóság megszerette ezt a buta formájú járművet és az amúgy ebben az esetben teljesíthetetlennek látszó előírások egy része alól felmentést adott. Tanulságos a dolog, érdemes megjegyezni tehát ha a hatóságnak úgy tartja úri kedve, vagy éppen ki tudja miért, szimpatikusak vagyunk, akkor nagyban megkönnyítheti a dolgunkat. Ne gondoljunk bele, mi van akkor, ha ne adj’ isten magunkra haragítjuk őket.

Tehát a magyar rendszám, forgalomba helyezés szerencsésen megoldódott, mindössze annyi korlátozással, hogy a hajóbusz nem lépheti át a 70km/órás csúcssebességet.  Szerencsére ez városnéző turistabusznál nem akkora áldozat.

A hajóvizsga már nem volt ennyire fényes menet, itthon nem is jártak vele sikerrel, így máltai lobogóval és lajstromjellel az oldalán szeli a busz a Duna habjait. Bízzunk benne, hogy vizsgáztatni nem kell Valettába vinni…

River Ride adatok:
Motoradatok
Lökettérfogat 5880
Típus: Iveco 140E-GTS-1
Max. teljesítmény (LE) 290
Max. nyomaték (Nm) 1050
Tömeg:
Nettó: 11685
Bruttó: 15000
Méretek:
Hossz: 11,9 m
Szélesség: 2,48 m
Magasság: 3,8 m
Merülési mélység: 1,3 m
Utasok száma: 44