„Hatmilliótól indul? Ez meg több mint nyolc? Nem adnék annyit egy SEAT-ért.” Hát igen. Akármennyire is a Nagy Német Presztízstrió egyike öltözött spanyol jelmezbe, megértem a budaörsi benzinkutas srácot. A nyolcmilliós induló ár kicsit erős egy kétliteres dízel középkategóriásért, ami a legtöbb középkategóriás tömegmodellnél drágább – viszont szűkebb.
Tényleg olyan jó, mint egy Audi?
Tényleg. Mert az. A SEAT Exeo egy A4-es Audi, a 2004-2007-es sorozatból. Csak épp S betű van rajta karikák helyett, és nem Németországban, hanem a spanyoloknál szerelik készre.
Hogy lesz Audiból SEAT? |
A Volkswagen konszern nem szereti csak úgy kidobni, amit már nem használ. A 2007-ben lecserélt harmadik generációs A4 komplett gyártósorát átszállították Németországból Spanyolországba, pontosabban Ingolstadtból Martorellbe. A manőver nem csak annak elismerése, hogy egy öt éve fejlesztett Audi még bőven jó friss SEAT-nak, de annak beismerése is, hogy a magas-faros, bumfordi előző Toledo mellényúlás volt. Az Exeo ugyanazt a klasszikus szedánformát adja vissza a SEAT-nak, amit sikerrel árultak az első és második generációs Toledók idején. |
Tényleg olcsóbb, mint egy Audi?
Tényleg. Az új A4 árlistája nyolcmillió forinttól indul – ennyiért adnak egy 120 lóerős, 1,8-as benzines fapadost. Az Exeo árlistája hatmilliótól indul, az ősrégi, 1,6-os, 102 lóerős, nyolcszelepes benzinmotoros változat kerül ennyibe.
Nyolcmillióért viszont már megkaphatjuk ezzel a remek kétliteres dízellel, 143 életerős, nyomatékos lóval.
Ugyan még így is drágább – és szűkebb -, mint mondjuk egy hasonlóan felszerelt Octavia, de a kristályosabb minőségérzet, a tankszerűség bizonyára sokaknak megér az Exeót, ami még nem Audi, de már nem is Skoda.
Tényleg úgy megy, mint egy Audi?
Hát persze, hiszen műszakilag is az. Az első percekben biztos voltam benne, hogy a 170 lóerős, erősebb változatot adta ide tesztre a Porsche Hungaria, csak a sztrádán derült ki, hogy azért ez nem az erősebbre hangolt kétliteres dízel. De így is bőven elég a magyar utakra.
Erős, nyomatékos, nem is olyan zajos, mint a PD TDI-k – hiszen ez már közös nyomócsöves motor -, kell a fenének az erősebb, majdnem hatszázezer forintos felárért. Öreg vagyok én már ahhoz, hogy számítson pár tized lámpától lámpáig, vagy hogy erőteljesebben ugorjon az autó 160-ról 200-ra az M1-esen két fix traffipax között.
A futómű feszes, családi autónak kicsit túl kemény is, a kormányzás pontos, a rásegítés férfiasan csekély. A hatfokozatú kézi váltó (az Exeo csak ilyennel kapható, automata, DSG még nincs) könnyen jár, de megvezetése kissé határozatlan, a kelleténél többször húztam ötösből vissza négyesbe hatodik helyett.
Lassú tempónál, alacsony fordulaton kicsit erős a gördülési zaj, de nagy sebességnél a szél, a motor, a gumik andalító mormogásba vegyülnek, bőven sztrádatempó felett is lehet halkan beszélgetni az Exeóban.
Vegyes üzemben, nem nagyon kímélve (1/3 város, 1/3 pálya, 1/3 országút) hat-hat és fél litert evett százon az autó. Bő tizennégy mázsával ez igen szép érték.
De azért mégsem egy Audi, nem?
Nem bizony. Az előző A4 egy jó kis prémium-közép volt a maga idején, a mostani A4 pedig egy jó kis prémium-közép a maga idején. De az Exeo? Középkategóriásnak nagyon szűk. Még a valójában Golf-kategóriás ál-közép, az Octavia is tágasabb belül, a Mondeo, Passat, Accord méretű kocsik pedig báltermek hozzá képest. Miközben nagyjából ugyanannyiba kerülnek.
Kétliteres dízel középkategóriások 140-150 ló körül, hasonló felszereltségben | |
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ambiente | 7 546 000 Ft |
VW Passat Trendline 2.0 CR TDI | 7 791 750 Ft |
Honda Accord 2.2 Elegance | 7 549 000 Ft |
SEAT Exeo 2.0 CR TDI Reference | 7 419 250 Ft |
Az autó-ember interfész felett is eljárt már az idő. Árválkodik ugyan egy 3,5 milliméteres jack-aljzat a kézifékkar alatt, de iPod-csatlakozó, USB és Bluetooth nincs. A gyári telefonkihangosítás is igényli egy megfelelő mobil fizikai becsattintását az aljzatba, igaz ezután már hangvezérléssel is utasítható a kissé riasztóan szigorú robotasszony a tárcsázásra.
Kinek ajánljuk?
Aki nem igényli a legmodernebb dizájnt és elektronikát maga körül, nem szállít maga mögött hatalmas termetű felnőtteket, ellenben boldog tud lenni egy takarékos, erős és bunkerszerűen tömör német autóban, jól fogja magát érezni az Exeóban. Ha nem szenved rangkórságban, és nem bánja, hogy új Audija valójában öreg – és SEAT.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 x 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 143(105)/4200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,2 |
Végsebesség (km/h) | 214 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,3 |
Vegyes (l/100 km) | 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 143 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4661/1742/1430 |
Tengelytáv (mm) | 2642 |
Csomagtér (liter) | 460 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1430/560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR |
|
Alapár (forint) | 7 419 250 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye: | Szép, gyors, takarékos. Audinak kicsit avítt, de SEAT-nak remekül megfelel. Jó autó. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|