Nők és kompaktok
Közepesen felextrázott autók négymillió és száz lóerő körül. Mindben gondosan lenyomott károsanyag-kibocsátású motor zümmög, mind sok-sok műanyagból és kevés nehéz vasból készült, mind a legzsúfoltabb táncparketten, az alsó-középkategóriában riszálja magát. És mind más-más nemzet szülötte.
Összehasonlító tesztünkben ezúttal nem arra keressük a választ, hogy pörgősebb-e egy Ford motorja egy Renault-énál. Nem számít, takarékosabb-e a Hyundai a Toyotánál. Csak az volt a kérdés, mit mond három, az autózás iránt már-már egészségtelenül közömbös lány: van-e még különbség francia, japán, koreai és német német kompakt autó között.
Képzettársítások |
Koreai? Majdnem-japán, gagyi, műanyag, alulértékelt. Japán? Könnyű, megbízható, bonyolult elektronika. Francia? Kényelmes, elromlik, puha, elegáns. Német? Kemény, tartós, masszív, lélekölő. |
Négy csaknem-alapkivitel, klímával, rádióval, centrálzárral, semmi mással. Nincs bőr, nincs naptető (csak a Hyundaiban, de azt nem vettük figyelembe), semmi újságíró-elkápráztató trükk; ez négy igazi, hétköznapi autó, PR-esek segítségével szervezve, de nem sajtóflottából, hanem a Való Világból. Odavetettük őket három potenciális vásárló, és nem három lóerőmániás pasi, hanem három pár női szem és kéz elé.
Érzik-e a különbséget a Való Lányok, ha csak a tapintásukat használhatják? Mit tapasztalnak a hátsó ülésre bezsúfolva? Melyiket érzik hangosabbnak? Zötyögősebbnek? És persze a lényeg, ami alapján úgyis döntenek majd, ha vásárlásra kerül a sor – melyik szebb? Vajon a francia, a japán, a koreai vagy a német autóipar érzi inkább a női lélek mélységeit?
Belterjes háttértörténet, avagy szerkesztőségi önvallomás |
Az egész úgy kezdődött, hogy András kolléga (akit azóta természetesen rituálisan mind megvesszőztünk, bár azóta is tartja magát ahhoz, hogy igaza van, na mindegy) megszervezett nekünk egy alsó-középkategóriás összehasonlító tesztet. Írt egy terjengős emailt, hogy mikor kell elmenni milyen autókért, meg hogy milyen remek lehetőség ez nekünk a legérdekesebb piaci szegmens feltárására, szívesen, és elszáguldott Frankfurtba, tudósítani az autószalonról. Hétfőn aztán elindultunk összegyűjteni a tesztautókat.
Amikor a négy kocsi ott állt a mélygarázsban, nem tudtuk, sírjunk-e, vagy nevessünk. Egy piros Toyota, 1,33 liter, 100 LE, Luna 4,85 millió. Meg három szürke másik. Egy 1,6-os Mégane Expression, 110 vérbő lóval, négymillió-négy. A Focus, szintén 1,6, Fresh, egyenesen egy rendőrségi tenderről, undorító, kék csíkos kárpittal, száz lóval, négymillió kilencszázezer. És az i30, agyonmatricázva, 109 lóerővel, 1,4-es motorral, listaáron 4,25 millió forint. Hétszázezres árdifferencia, tíz százalékos teljesítményszórás, 1,3-tól 1,6 ig. Köszönjük, Emese, illetve Andris. Ennyit a klasszikus összehasonlító tesztről. Viszont szerencsére megjött az ihlet: ahány kocsi, annyi nemzetiség. Úgyhogy megszerveztük ezt a tapogatós-lányos tesztet. Fogyasszák egészséggel! |
Első versenyszám: vak tapogatózás
A lányok (Timi, Anna, Borcsi) ötpontos skálán értékelhették az autókat pusztán tapintás alapján. A kocsikat eldugtuk egy mélygarázs sarkaiba, a bekötött szemű lányokat megforgattuk tengelyeik körül és indult a vakteszt. Beültettük a lányokat a jobb egybe és jobb kettőbe, megfogdoshattak mindent, amit csak elértek maguk körül – közben mi tapintatosan hátrébb húzódtunk -, majd jött az értékelés.
Az Auris és az i30 belsejének minőségérzetét nagyon lehúzták a kísérleti egerek nyulak lányok; elöl-hátul egyaránt kettest kapott tőlük mindkettő. A Focus jó közepessel vizsgázott, a győztes pedig – és itt bejöttek a sztereotípiák – a francia lett, stabil négyessel.
Furcsa, és fogadni mertünk volna, hogy nem így lesz, de a lányok minden alkalommal simán kitalálták vakon, hogy melyik autóban ülnek. Pedig azt hittük, sikerül majd jól beégetni őket. Affene.
Második versenyszám: üléskomfort
Az előítéletek a második menetben is gyönyörűen bejöttek. A kényelmes francia kitűnőre vizsgázott, mind első, mind hátsó utasülésével. A Hyundai és a Toyota négyest kapott – azért a keleti kényelem se kutya. És hogy a német autó fapados? Tesztünk bizony ezt bizonyította. A Focus sprőd kárpitjával, kemény tömésű székeivel kétharmadra volt jó csupán.
A Ford majdnem-rendőrautó volt |
Képzeljék, teszt-Focusunk pár hónapja személyesen vett részt azon a rendőrségi kiválasztó eljáráson, melynek eredményeképp ma már számos Focus kombi üldözi a bűnt országszerte. Tesztünket ez nem befolyásolta, a Ford megjelenésében ugyanis csupán undorító, kék csíkos üléskárpitjában különbözött civil társaitól. Megkértük a lányokat, hogy a csúf csíkokat az értékeléskor ne vegyék figyelembe. |
A túloldalon menni fogunk az autókkal, majd a lányok győztest hirdetnek. És nem az az autó nyer, amelyikre a férfiak tippelnének
Harmadik versenyszám: zötyögés
A fenekek nem pihenhettek meg a statikus ülésteszt után: jött a próbakör a fekvőrendőrökön. A futómű komfortjának értékelése sokkal kiegyenlítettebb eredményt hozott a korábbiaknál.
Mi, a szerkesztőség sokat látott autóbuzijai egymás között már korábban lefixáltuk, milyen istenkirályul fordul a Ford, milyen furán feszes és mégse jó a Mégane, milyen fura, hogy az igényes, hátul is független felfüggesztésű Hyundai el akar esni a kanyarokban, a Toyota meg semmi különös, de inkább vacak, mint jó. A klasszikus értékekből, a finom franciaságból, a kemény németségből, a könnyed japánságból és a bizonytalan koreaiságból tehát alig maradt valami 2009 kompakt autóiban.
A lányok is a miénkhez hasonló eredményre jutottak: igazán jó kocsinak egyik autót sem értékelték (ezek szerint a Ford legendás futóműve a lányok számára falra hányt borsó), de az erősorrend stimmelt. Gyenge háromnegyedet (3-3-4) adtak a Focusnak, erős kétharmadot a Mégane-nak. Európa tehát a magyar utakon lenyomta a Keletet. Az i30 ugyanis csak egy gyenge 2/3-ot, az Auris pedig egy egyetértő kettest kapott rugózására, csillapítására amatőr bíráinktól.
Negyedik versenyszám: zaj
Mennyire akadályozza a beszélgetést a futómű, a motor, a szél az autóban? Következő rövid tesztkörünkön erre kerestük a választ. A lányok megadták.
A Toyotát hallották a legcsendesebbnek, egybehangzóan négyesre értékelték a kabin elszigeteltségét. A Focus lett a második, erős háromnegyeddel (4-4-3). Gyenge háromnegyeddel dobogós lett még a Mégane, viszont a Hyundait egyöntetűen kettesre osztályozták.
Ezek szerint van olyan fejlesztési terület, ahol Korea még mindig csak követi Japánt?
Ötödik versenyszám: gyári rádió
Japán és úgy általában a Távol-Kelet hagyományosan elég erős szórakoztató elektronikában. Alapközeli kompakt autók esetében arra számítottunk, hogy az európai versenyzők háttérbe szorulnak. Az eredmény pedig elég vegyes lett. A balanszot-fadert középre tolva, alapértelmezett hangszín-beállítással próbáltuk a hifiket.
A Mégane gyári rádiója jól kezelhető – és a lányok szerint szépen is szól. Erős négyötödével (4-5-5) ez a hifi nyerte meg a leginkább a lányok fülét. alig maradt le tőle a Toyota (4-4-5);mivel a kezelhetőséget nem pontoztuk, így csúszós króm-voluméja nem tudta feledtetni harmonikus hangzásvilágát.
Az i30 kicsit műanyagos, cincogós rádiója csak egy kiegyensúlyozott közepesre volt elég. A Ford brutális, de durva
basszusai, zilált hangzása gyenge kétharmadot kapott csupán. Pedig ebben a kocsiban volt a leglátványosabb, legbazáribb a fejegység.
Hatodik versenyszám: ergonómia
Melyikben fér el jobban a kis táska? Hol praktikusabb a sminktükör? Melyikben áll jobban a női kézre a váltó, a kormány, a rádió? Ebben a számban tapasztaltuk a legnagyobb szórást, ami érthető, mert – bár szélsőségektől mentesen – lányaink testalkata is szórt rendesen. Az eredmény azonban így is egyértelmű, bár egy ponton meglepő.
A Mégane a győztes, gyenge négyötöddel (3-5-5). Egyöntetű négyes osztályzatával a Toyota okozott némi meglepetést az újságírói csapatban. Ugyanis egységfrontot alkotva gyűlöljük az Auris l’art-por-l’art helyrabló, ostoba hídját a két első ülés között, kusza műszeregységét nemkülönben. A lányok mégis jobbra értékelték a japánt, mint a világos, átlátható, klasszikus műszer- és kapcsoló-elrendezésű Focust (3-3-5), és képesek voltak kettesre osztályozni azt az i30-at, amely testvérmodelljével, a kia Cee’d-del együtt képes megvalósítani azt a zseniális trükköt, hogy a vezető térde-lábszára NEM ér bele a középkonzolba.
Hetedik versenyszám: melyik szebb?
A háromtagú zsűri szinte teljes egyetértésben állította fel az esztétikai sorrendet a versenyzők között. A Mégane nyert, az i30 lett a vesztes; mindhárom leány szerint ez a legszebb illetve legcsúnyább kocsi a négy közül. Az Auris, hiába piros, csak második lett. Bár Bori a Focust találta vonzóbbnak a Toyotánál, a német autó egy bronzéremre volt jó csupán.
Végeredmény
Az összesítés szerint a magyar lányok szívét legjobban a Mégane nyerte meg: primitív módszerrel, az osztályzatokat összeadva 78 pontot adtak neki. A Toyota lett a második, a piros autó 66 pontot ért. Harmadik a Focus, 60, negyedik az i30, 48 ponttal.
Mi meg három dolgot tanultunk az egészből. 1: a klasszikus sztereotípiák nyomokban, de azért igenis a mai napig fellelhetők az egyes nemzetekhez kötődő, azonos kategórián belüli autókban. 2: de mi akkor is a Focust szeretjük a legjobban. 3: András többet nem szervez kategória-összehasonlító tesztet.