Nemrég az egyik az egyik tudományos tévé állomáson beleszaladtam egy egyórás szösszenetbe, ami a tíz legmenőbb sportkocsit vonultatta föl. Nem a nacionális geográfián, hanem a felfedezőn :) Egyre sűrűbben lehet elkapni hasonló témájú összeállítást ezeken a tematikus csatornákon, ez is parádés volt.
Egyvalamire viszont rá kellett döbbennem a film végén: ezek a listák többnyire nem fedik le az összes ember véleményét, ezért a lista kivesézése után megemlékezünk a saját kedvenceinkről is, illetve várjuk a kedves olvasók kedvenc sportautóit is!
A valaha gyártott 10 legjobb sportkocsi a Discovery szerint | |
10. Lamborghini Countach | |
Gyártásban: | 1974-1989 |
Az autóra pillantva első szavam a megdöbbentségemről tenne tanúbizonyságot. Mondjuk azt mondanám, hogy aztak$rva. Akár hiszik, akár nem, az autó első látványtervének bemutatásakor másoknak is hasonlóan magasröptű szavak hagyták el a szájukat és innen ered az autó neve is. Egy olasz nyelvjárásban ezt a szót szokták használni a férfiak, ha egy csinos hölgyet pillantanak meg az utcán. Ejtsd: Kuntás!
|
|
9. Nissan Skyline | |
Gyártásban: | 1957- |
A Nissan Skyline az egyik legősibb japán autótípus, több mint negyvenéves múltra tekint vissza. Bár leginkább a japánok kiváltsága ez az autó, mára a mítosza átitatott minden benzingőzzel tuningolt elmét.
Legendás történeteket hallani hihetetlen magas teljesítményadatokról, félelmetes menetteljesítményekről és leg-leg történeteket egy-egy Skyline-ról. Nem könnyű elhinni, hogy közúton rohangásznak olykor több mint 1000 lóerős egyedek. Nem véletlenül, a kilencvenes évek közepéig a világ nem is sejthette, mit rejt a szigetország. Az információk nagyon limitált mértékben szivárogtak Japánból. Mára azért többet tudunk a pc-játékokat megszégyenítő belsővel rendelkező legendáról. |
|
8. Chevrolet Corvette C3 | |
Gyártásban: | 1968-1982 |
Az autó a hippikorszakban került piacra, de a C3-as Corvette sem mimózáknak való. Ebben a típusban dolgozott minden idők legnagyobb hengerűrtartalmú Corvette motorja.
Ez a sorozat a kólásüveg becenevet kapta. Amerikában a mai napig előszeretettel nevezik „coke bottle-Corvette”-nek az autót, mivel karosszériájának számos domborulata és a lendületes oldalsó vonalvezetése egy Coca-Colás üveget idéz. |
|
7. Aston Martin DB5 | |
Gyártásban: | 1963-1965 |
Nem igen kell túlmagyarázni. Úgy hívhatnánk, hogy James Bond Astonja. A színészekkel ellentétben ugyanis James Bond Aston Martin DB5-öse visszatérő, soha ki nem öregedő szereplője volt az angol 007-es kémfilmsorozatnak.
Talán ez a világ legismertebb autója is egyben. |
|
6. Mercedes-Benz 300 SL (Gullwing) | |
Gyártásban: | 1952-1953 (versenyautó) 1955-1963 (utcai modell) |
Minden idők egyik leghíresebb Mercedese, ezért természetesen minden idők egyik legjobb klasszikus sportautója az 1950-es évekből. Az SL típust a gyönyörű forma, a sirályszárny és persze a Le Mans-i diadal tette világhírűvé. Az SL – modern formában – napjainkban is él és virul.
Az autó akár ablak lehetne a múltbeli luxusra. Az oldtimerek közül, talán ez a kocsi rendelkezik a legprogresszívabb designnal. Ma is ritkaságnak számít a gullwing ajtó sportautóknál. |
|
5. Ferrari Enzo | |
Gyártásban: | 2002-2004 |
Nem mindenki vehet Ferrarit. Olyan ritkaságot, mint az Enzo Ferrari, pedig csak azok, akiket a gyár kitüntet e lehetőséggel. Már a gyártás során minden egyes alvázszámhoz tartozott egy név. Csak a szupergazdagok és szupermegszállottak kaptak esélyt a 150-160 millió forintos vételár befizetésére.
Néhány büszke Enzo Ferrari tulajdonos: II. János Pál Pápa humanista futballista, |
|
4. Jaguar E-type | |
Gyártásban: | 1961-1975 |
A hatvanas, hetvenes években – leszámítva a csillagászati árakon mért szívtipró olasz járgányokat – az etalon sportkupét a Jaguar E-type Series II és Series III testesítette meg. Sokak szerint minden idők legszebb karosszériája a Jaguar E-Type-é, és csak azon lehet vitatkozni, hogy a nyitott vagy a csukott változat érdemli a pálmát.
A fenti kijelentést egyébként Enzo Ferrari is megerősítette – „Ez a valaha gyártott legszebb autó” |
|
3. Mclaren F1 | |
Gyártásban: | 1993-1998 |
A legendás McLaren F1 szuper-sportkocsiból összesen 107 darabot építettek, közülük 65 darab volt utcai autó. A legritkább az LM változat, melyből a prototípuson kívül csak öt darab létezik. 1998-ban megdöntötte az utcai autók gyorsasági rekordját, 391 km/h volt a legnagyobb sebessége.
A Mclaren F1 volt az első sorozatgyártású modell, aminél teljes egészében szénszállas műanyagot használták a külső elemekhez. A 100-ra nagyjából 3,2 másodperc alatt tud gyorsulni minden idők harmadik legjobb sportkocsija. |
|
2. Mazda Miata | |
Gyártásban: | 1989- |
A Mazda Miata a nálunk is ismert Mazda MX-5 első változata. Hogy mit keres egy ilyen listán? Nos ez az autó a legtöbb példányszámban eladott sportautó a világtörténelemben. Gyakorlatilag minden ezután gyártott sportkocsi neki köszönheti a létezését, nem mellesleg iszonyat brutális élményautó a Miata.
A világszerte népszerű kultikus roadster megfizethető belépő a sportautók világába. 2000. óta minden idők legnagyobb számban értékesített nyitott kétüléses sportautójaként tartják nyilván a Guinness Világrekordok Könyvében. |
|
1. Porsche 911 | |
Gyártásban: | 1963- |
A Porsche 911 1963-as bevezetése mérföldkövet jelentett a Porsche fejlődésében. A lista élére kerülésében talán az segített, hogy a németek építik a világ legpraktikusabb sportkocsiját.
A-ból B-be a legrövidebb szakaszt Németországban egy tetszőleges autópálya jelöli ki. A németek jól tudják, hogy az idő pénz, ezért olyan eszközt terveznek, amivel két ismert pont között a leghatékonyabban tudnak mozogni. Az olaszok ezzel szemben nem bánják, ha tévedésből útközben még betérnek C-be és D-be, ahol amúgy is kitűnő a bor és remek a tészta. A franciák E-ből indulnak, hogy szabad avantgárd útkeresés végén érkezzenek meg bárhová. A pragmatikus angolok pedig igyekeznek az F közelében található autószerviz mellett szobát foglalni. Mivel a németek az olaszokkal, franciákkal és angolokkal szemben nem szeretnek eltévedni, új utakat kipróbálni és autószervizbe járni, megépítették a Porsche 911-t, ami 1963-óta napjainkig számos verziójában jelent már meg és folyamatosan elkápráztat minket. |
Most pedig jöjjenek a vezess háza táján leginkább hiányolt modellek:
András: Szánalom az egész Porsche 959 nélkül
Én nem pörölnék a lista összeállítóival, csak nem értem őket. Ha már a 911-et teszik az élre, miért nem a klasszikus 911 végső evolúciós fokozata áll legfelül, a 959? Én a Test Drive II-ben mindig csak a 959-cel mentem. 1983-ban Gruppe B nevű tanulmányként debütált, gyakorlatilag színig űrtechnikával.
A guminyomás-ellenőrzésen és az elektronikusan vezérelt összkerékhajtáson kívül a lépcsőzetes (a fordulat növelésével először kis, aztán nagy turbós) feltöltést is a 959 hozta be a szériaautók közé, nem az 535d. 1987-ben és 1988-ban készült belőle nem egészen 300 darab. 450 lóerejével, 3,7 másodperces százra gyorsulásával és 315-ös végsebességével ma is az egyik legerősebb lap a kártyapakliban. És ebből a lövedékből létezett könnyített sportverzió is. Te jó ég!
Balázs: Nissan GT-R
Nem állítom, hogy a 480 lóerős Skyline utód a világ legjobb és legexkluzívabb sportautója, viszont azokkal egy szinten mozog, sőt versenypályán rendszeresen lepipálja azokat.
A legfőbb érv mellette mégis az ára, mert a Porschéra és Ferrarikra vágyók fele pénzért juthatnak egy őrült japán sportkocsihoz. Én erre gyűjtök, remélem pár évesen még nem fog zörögni benne a sok műanyag.
Tamás: Chevrolet Camaro Iroc-Z és BMW E30 M3
Megvallom őszintén, eddig nem sokat gondolkodtam ezen. De most kell, mert itt bököd Dénes kolléga, hogy cikket ír a témáról. Tehát így hirtelen: mivel a nyolcvanas években gyerekeskedtem, akkoriban uralkodott el rajtam a beteges autóbuzéria. E szögletes, már műanyagba hajló éra újdonságai voltak rám a legnagyobb hatással. Konkrétan két forma ragadott meg nagyon. Az egyik a Chevrolet Camaro harmadik generációja, a dupla kockalámpás. Ebből volt egy Iroc-Z nevű változat, 5,7 literes V8.assal, mai szemmel nézve röhejesen csekély, 215 lóerős teljesítménnyel. Automata váltó, nagy V8, másfél tonna – nem igazi sportkocsi ez, mégis ott áll lottóötös utáni álomgarázsomban.
Közvetlenül mellette pedig európai kortársa parkol, egy már tényleg kemény sportautó, a BMW E30 M3. ’86-tól ’91-ig készült az első generációs M3, a legenda megalapozója – tehát ez is kockaforma, de hát mondom, így szocializálódtam. A széles, erős BMW már nem csak formájával ragadott meg, katalizátor nélküli, az Iroc-Z-ével egyforma erős, 215 lovas soros négyhengeres blokkal, sperrdifivel, de mindössze 1200 kilós saját tömeggel. Asszem máig ez az a kocsi, amivel a legszívesebben nekivágnék a Nürburgring Nordschleifénak. Kell a fenének légzsák, ESP meg változó áttételű szervokormány; ha sportkocsi, akkor a tiszta, csupasz vas az igazi.
Zsolti: BMW M3 (E30) Sport Evolution
Vagy ahogy többen ismerik M3 Evo III. Sokan tudnak a 2,3 literes 192-220 lóerős M3 változatokról, de a 2,5-ös négyhengeresről már kevesebben. Ebből mindössze 600 darab készült, azért, hogy teljesítsék a DTM homolgizációs előírásait. A 238 lóerős autó mindössze piros és fekete színben készült. Állítható első hátsó spoilerekkel szerelték. Belül Alcantara borítású sportkormány és a hatpontos öveknek is megfelelő Recaro sportülésekkel szerelték. Extraként az utastérből állítható futóművel is ellátták – ne feledjük a 90-es évek elejéről van szó. 6,5 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára, végsebessége 245 km/óra.
Természetesen ez csak a felszín, az autó ugyanis sok-sok különleges megoldást hordoz a normál M3-ashoz képest.
Gábor: F1 autók?
Én igazából az F1-es kocsikat szeretem a legjobban. Várj! Mondjuk a Mercedes-Benz SLR. Az már akkor is tetszett, amikor még nem voltam ekkora F1-buzi :)
Van pár hasonlóan érdekes lista itt is, érdemes körbenézni!