Bizonyára sokan találkoztak már azzal a városi legendával, hogy az uniós csatlakozás óta B kategóriás jogosítványunkkal 125-ös motort is szabad vezetni. Az álhír hallatán simsonos srácok álmodoztak nagyobb vasakról a kapualjakban, sokan letörölgették a port az öreg MZ-ről a hír hallatán, aztán csalódtak, mert a történet nem volt igaz.
Nem ez az egy ilyen volt persze. Annyi féligazság és álhír kapott szárnyra a csatlakozás előtt, hogy az emberek simán készpénznek vették, hogy betiltják a mákot, vagy német mintára jönni fog a szemétkommadó, és jaj annak, aki nem mosta ki a joghurtos dobozt.
Mint minden jó kacsának, a motoros csalfa reménynek is van némi valóságalapja. Egyes európai országokban tényleg vezethetünk 125 köbcentis motort is a személyautóra kiállított vezetői engedélyünkkel. Idehaza ehhez a kategóriához minimum A1-es jogosítvány szükséges, ez tizenhat éves kortól szerezhető meg. Az A1 főleg olyan fiataloknak ideális megoldás, akik már kinőtték a fészerből előhúzott öreg Schwalbe-t, de koruknál fogva még nem ülhetnek nagyobb gépre.
Az idősebbek jellemzően nagyobb kategóriával kezdenek, nem sokan fizetnek azért, hogy 11 kilowattos motort vezethessenek. Inkább küzdenek az ötvenes gyöszökkel, vagy nem motoroznak. Vagy a lehető leghülyébb megoldást választják, és ötvenesként használják a nagyobb gépet. Ők legtöbbször olyan autósok, akik felismerték, hogy sokkal hamarabb érhetnek célt a városban motorral, de nincs kedvük ezért tanfolyamra járni, inkább hajtják a 100-as, 125-ös, vagy még nagyobb gépet rendszám nélkül.
Miért veszélyes ez? |
Az 50 köbcentinél nagyobb motorkerékpárt segédmotorként használók száma jócskán megugrott az utóbbi években, még külön netes fórumuk is van. Az ok egyszerű: nem kell rendszám, olcsó a biztosítás, kicsi a lebukás veszélye. Vagy mégsem? Bőven elég, ha egyszer nem adja ki rendesen a kanyar, és telibe verünk egy R8-as Audit. Akkor jöhet a magyarázkodás a biztosítónak, aztán a brutális összeg fizetése, nem jó az senkinek, higgyék el. A rendőrségi feljelentésről nem is beszélve. Biztosítási csalás, műszaki vizsga és rendszám hiánya, ha nincs az adott kategóriára vezetői engedély, akkor még az is, a rendőrségi előadó fel sem tudja olvasni egy levegővel. Az igazoltató rendőrök se vakok, a legtöbben simán felismerik a nagyobb motort akár hangról is, tempóról meg pláne. Aki pedig a vázszámot is megpiszkálja, annak a hatósági jelzés megváltoztatása miatt is felelnie kell. Még mindig rengeteg olyan hirdetést látni, ahol 50-es papírokkal árulnak sokkal nagyobb vasakat. Egyáltalán miféle papírokkal? Egy kockás füzetlapra töltőtollal írott adásvételi nem kifejezetten hivatalos okmány, ráadásul a régi tulajdonos simán mondhatja, hogy ő nem tudta, hogy nem ötvenes. Érdemes minden úton ezen morfondírozni és rettegni attól, hogy jön a rendőr és súlyos százezrekre büntet? |
Ezen változtat(hat)na az az uniós ajánlás, ami elvileg lehetővé teszi, hogy a B-kategóriás vezetői engedéllyel 125 köbcentimétert meg nem haladó hengerűrtartalmú motort vagy robogót vezethessünk. Ez azonban egyetlen tagállamra nézve sem kötelező, mindegyik ország maga dönti el, hogy kíván-e élni a lehetőséggel. Ahol bevezették, jellemzően nőtt is a 125-ös motorok, robogók eladása – messze nem csak a fiatalok körében.
A németek 1996-ban döntöttek úgy, hogy mindenki vezethet ilyen motort, aki 1980 előtt szerezte autós jogosítványát. Pillanatok alatt az egekbe szökött a nyolcadliteres robogók eladása, főként a 35 év felettiek körében. És nem a motorosok döntöttek úgy, hogy leadják az öreg BMW bokszert, elhihetik. Azok az autósok váltottak, akik megunták, hogy órákat töltenek idegőrlő araszolással reggel és este a városból kivezető úton, a végeláthatatlan Stau kellős közepén, de egy veszélyesen lassú 50-esre azért nem ültek fel. Akad nálunk is ilyen autós, nemdee?
Magyar motorimportőrök egy csoportja is felismerte a kategóriában rejlő lehetőségeket és minden lehetséges fórumon lobbizni kezdtek az ügy érdekében. Nem tudni, hogy sikerrel járnak-e, mégis érdemes elgondolkodni, hogy kinek és miért lenne ez jó? Jól járna például az állam, hiszen ezekre a motorokra rendszám és műszaki vizsga kell, a regadóból is folyna be némi pénz, talán a lopott motorok is előbb megkerülnének, mint a rendszám nélküli ötvenesek.
Az ötvenesről váltó robogósok is örülhetnének, hiszen egy modern, injektoros 125 köbcentis motor 3-3,5 literrel beéri száz kilométeren, ráadásul a környezetet sem szennyezi jobban, mint egy segédmotor. Arról nem is beszélve, hogy jóval biztonságosabb a nagyobb forgalmú úton, mint egy ötvenes libakergető (még akkor is, ha az azokra vonatkozó 40 km/h-s sebességkorlátozást úgysem tartja be senki).
Ésszerű szabályozással még az is elkerülhető lenne, hogy épp csak autós jogosítványt szerzett, teljesen rutintalan fiatalok azonnal felpattanhassanak egy 125-ös motorra. Jó megoldás lehetne például egy pár ezer forintba kerülő utólagos vizsga, ahol vizsgabiztosok döntenék el, hogy ki az, aki biztonságosan tud közlekedni egy erősebb motorral is.
Az importőröknek is kedvezne a módosítás, hiszen ez a kategória manapság szinte eladhatatlan. A legtöbb ötvenest külföldről hozzák használtan, aki pedig nagymotort vesz, nemritkán azonnal felül egy ezres gépre. Természetesen nem szűnnének meg azonnal a hosszú kocsisorok és nem lenne alpesi levegő a városokban varázsütésre, ha az Országgyűlés elfogadná a módosítást, de talán többen döntenének úgy, hogy leteszik az autót, legalább a belvárosban.