2009. augusztus 28-án másodszor indult Budapestről a legflúgosabb kelet-európai autós futam olyan régiókba, amelyeket a legtöbben csak a hírekből ismernek. A 11 országon áthaladó Kaukázus Rali érintette többek között Boszniát, Koszovót, Észak-Grúziát és Hegyi-Karabahot is.
A legnagyobb és leghosszabb kelet-európai ralin a magyarok mellett német, lengyel, angol és amerikai résztvevők küzdöttek az elemekkel. Összesen 30 résztvevő indult 13 autóval.
Az amatőr motorsport szerelmesei keresztül-kasul bejárták a Balkán eldugott vidékeit, végigautóztak Törökország teljes hosszán, bebarangolták Grúzia vadregényes tájait a Magas Kaukázus fantasztikus hegyei között, átszelték a háború sújtotta Hegyi Karabah földig rombolt és néptelen tájait, végigautóztak a frontvonal mellett a demilitarizált zónában és összességében mindennaposak voltak számukra olyan megmérettetések, amelyről itthon még csak nem is álmodtak. Eközben küzdöttek az elemekkel, a helyi bürokráciával, rengeteg technikai problémával, a nyelvi nehézségekkel is, de szeptember 13-án végül mindenki begördült Jerevánba, ahol a helyiek gratulációja mellett szédületes záróbuli várta őket.
A járművek teljes palettája felvonult, voltak fatalisták, akik egy 25 éves Moszkviccsal indultak útnak, teljesen üres csomagtartóval és egy leeresztett pótkerékkel. Mások tökéletesen felkészített, többmilliós terepjáróval vágtak neki a távnak, de volt 30 éves német Kübelwagen, kombi „kockalada” és hatalmas, lakóautónak átépített Unimog, illetve 3 őrült angol csapat, akik az utolsó pillanatban az interneten vásárolt (a túrára tökéletesen alkalmatlan) autókkal indultak útnak – de a kitartásuknak, csapatmunkájuknak és szervezőkészségüknek köszönhetően mind a 30 induló célba ért.
A 17 éves Lada Samara a Kaukázus Rali veteránja. Tavaly még küzdött pár technikai problémával. Az idén azonban tökéletesen teljesített a csapattagok nagy örömére. Néhány járműnek viszont Jereván volt a végállomás, ott lehelték ki a lelküket.
Többen folyamatosan szervizelték az autójukat, volt, akinek kigyulladt a járműve, mások több helyen összetörték a versenygépet, akadt olyan csapat, amely fél napig volt foglya egy hegyi lápnak, izgalmakban nem volt hiány.
A Kaukázus Rali szervezői karitatív programot is hirdettek, az elmúlt évtizedekben a kaukázusi térségben legtöbbet szenvedett Hegyi Karabah egyik gyermekotthonát segítették ajándékaikkal. Minden versenyző kivette részét a programból, és több ezer kilométeren keresztül cipelték az adományokkal teli dobozokat és zsákokat a kis lakók és az intézmény vezetőinek legnagyobb örömére.
A Kaukázus Ralira verseny és túra kategóriában nevezhettek az elszánt csapatok, előbbieknek komoly terepviszonyok mellett geo-caching, ügyességi és tájékozódási feladatokat kellett megoldaniuk. A tavalyi nagy sikerű futam után egy még izgalmasabb és még technikásabb versenyútvonalat jelöltek ki a szervezők, még több offroad szakasszal.
A futam első helyezettje a magyarországi Quart Team lett Toyota Hilux-szal, második helyen az amerikai Texas Dream Team ért célba (ők 5 különböző járművel teljesítették a távot), míg a harmadik helyezett a német Triple Bottom Line csapat lett Kübelwagenjükkel. A karitatív munkáért járó különdíjat az angol Extreme Trifle csapat nyerte.
Az első helyezett a dicsőségen és a kupán kívül egy ingyenes nevezést nyert a 2010-es Mumbai Xpress Autoriksa Ralira is, amely egy szédületes verseny klinikai eseteknek: két hét motoros riksákkal Dél-India csodálatos tájain át a legendás indiai monszun idején.
A Kaukázus Rali sikerességét bizonyítja az is, hogy a résztvevők közül sokan már most jelezték részvételi szándékukat a télen megrendezendő 9 napos Budapest-Csernobil futamra, illetve az egyedülálló, 18 napos maratoni Transz Szahara Ralira.
A Kaukázus Rali jövőre is várja a kalandot és izgalmakat keresőket a szédületes nyárvégi autós túrára.
Fotósok: Ferencz Zoltán, Hutnik Károly, Kozma Huba, Mazug Tímea