Egy kabrióban 80-110 km/órás sebességgel való autózásnál, a motor-, a szél- és a környezetzaj olyan mértékű, akár egy légkalapácsé – állapította meg egy kutatás az USA-ban. Azért, hogy megelőzzék a tartós halláskárosodást, a szakértők azt javasolják, hogy használjanak fülvédőt azok, akik sokat járnak nyitott tetős autóval.

Nem kabriózik, de az aj hasonló
Nem kabriózik, de az aj hasonló

Nem kabriózik, de az aj hasonló

Nem kabriózik, de a zaj hasonló


A vizsgálat során 80, 95 és 110 km/órás sebességnél mérték a zaj mértékét a kabrió utasterében, amely elérte a 90 decibelt is. Maradandó halláskárosodás akkor jelentkezik, ha a fület 85 decibelnél nagyobb terhelés éri. A halláskárosodás fokozatosan alakul ki és nem egyik pillanatról másikra. Évek múlva már túlkéső visszafordítani a folyamatot.

A kutatók azt javasolják, hogy aki nagyobb sebességnél mindenképpen érdemes felhúzni legalább az oldalsó ablakokat, mert ilyenkor a mérések szerint a kritikus szint alá süllyedt a zaj.

Mit is takar a decibel?
  • 10 decibel – Lélegzés
  • 15 decibel – Lágy suttogás valaki fülébe
  • 30 decibel – Csendes vidéki terület, csendes könyvtár
  • 50 decibel – Csendes kertváros, beszélgetés otthon
  • 60 decibel – Normál beszélgetés, varrógép, írógép
  • 75 decibel – Tipikus autó belseje közúton
  • 80 decibel – Szemetes teherautó, mosogatógép, átlagos gyár
  • 85 decibel – Autó belsejében városi közlekedéskor
  • 90 decibel – Légkalapács – maradandó károsodást után 8 óra folyamatos hatás után
  • 92 decibel – Klarinét, oboa 3 méterről
  • 100 decibel – Sugárhajtású repülő felszállása 1000 méterről, mezőgazdasági vontató
  • 110 decibel – Rockkoncert
  • 130 decibel – Sugárhajtású repülő felszállása 100 méterről
  • 155 decibel – Kézifegyver elsütése 30 centiről
  • 180 decibel – Sugárhajtómű közvetlen közelről – azonnali süketség
  • 194 decibel – Hangrobbanás