Teszten olcsó és drága gumik
Jó hír: az ADAC legutóbbi gumitesztjében a kipróbált téli abroncsok két harmada kedvezően szerepelt, ajánlott vagy különösen ajánlott minősítésben részesült. Még jobb, hogy nemcsak a prémiummárkák szerepeltek jól, a legjobb eredményt elérők között is akad közepes árfekvésű portéka. Ezt bizonyítja 205/55 R16 méretben a Hankook Icebear W440 sikere, amely Dunaújvárosban készül.
Elgondolkodtató viszont, hogy a nálunk szinte ismeretlen, részben távol-keleti gyártók mellett neves gumikonszernek másodmárkái is csapnivaló teljesítményt nyújthatnak.
A hazánkban fontos 185/60 R14-es méretkategóriában a nem ajánlottak közé került a Goodyearhez tartozó olcsó márka, a Sava abroncsa, míg a házon belüli prémiumtermék, az Ultra Grip generációi aratnak a különféle teszteken.
Tesztelés, titokban Kétezer abroncsot vásárolt az ADAC ehhez a teszthez, szokásuk szerint a kiskereskedelemben és szigorúan titokban, hogy ne manipulált gumikat mérjenek össze. A tesztelők értékelték száraz úton az egyenesfutást, a kanyartulajdonságokat, a viselkedést hirtelen kikerüléskor, mert ugyanaz az autó tényleg mást mutat eltérő gumikkal. Nedves úton: aquaplaning, lassulás Sor került a vízre való felúszás (aquaplaning) sebességének mérésére kanyarban és egyenesben. Mérés tömör havon A havas vizsgálatokat tömör havon végezték az autóklub munkatársai, az úttartáson kívül a vonóerőt és a fékutat mérték. Jégen a fékezést és az abroncsok az oldalvezető erejét tették próbára. Kritérium volt még a gumik kényelme és a fogyasztásra gyakorolt hatásuk is, ami a gördülési ellenállással arányos. A kopásállósági teszt 12 ezer kilométeres úton történt. Az eredmények megalapozottsága érdekében ezt kivéve minden tesztet többször is elvégeztek. |
A kudarc okai
Gumitesztekben a kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó abroncsok szoktak az élen végezni, a kirívó gyengeségek megbosszulják magukat. 14 collos méretben a Marangoni és a Sava például azért végzett ennyire hátul, mert nedves úton katasztrofális eredményt értek el, míg hóban egész jók.
A 205/55 R16-os gumik között a Firestone vesztét a havon mutatott számos hiányossága okozta, a Kenda és a Goodride pedig nedves úton nem felelt meg az elvárásoknak.
Mint mindig: nem az ár számít, hanem az ár/érték viszony
A 14-es abroncsok között a teszt győztese a Vredestein Snowtrac 3, a nagyobb méretben Conti WinterContact TS 830 bizonyult a legjobbnak az ADAC-nál.
Mivel erősen különböző árú abroncsok képesek egymáshoz közeli eredményt elérni és az alacsonyabb árfekvésű gumik között is találni jókat, az ADAC azt tanácsolja, hogy ne csupán a vételárra, hanem a termék ár/érték arányára ügyeljünk.
Eredmények – 185/60 R14T
Különösen ajánlott*:
Vredestein Snowtrac 3
Bridgestone Blizzak LM30
Continental WinterContact TS 800
Dunlop SP Winter Response
Fulda Montero 3
Goodyear UltraGrip 7+
*Felül a győztes, utána betűrendben
Nem ajánlott:
Federal Himalaya WS-1
Firestone Winterhawk 2
Marangoni 4 Winter
Pneumant PN 150 Wintec
Sava Eskimo S3
Részletes táblázat a többi márka eredményeivel
Eredmények – 205/55 R16H
Különösen ajánlott:
Continental WinterContact TS 830
ESA-Tecar Supergrip 7
Dunlop SP Wintersport 3D
Goodyear UltraGrip 7+
Hankook Icebear W440
Nem ajánlott:
Firestone Winterhawk 2
Goodride SW602
Kenda Polar Trax
Részletes táblázat a többi márka eredményeivel