„50-nél már nyugodtan váltsanak fel ötödikbe! Jó, most vissza lehet tenni háromba, kicsit meghúzzuk, jön a lejtő, hadd guruljon ötödikben, akkor nem fogyaszt semmit. Most vált pirosra a lámpa, le lehet állítani a motort.”

Bibendum, a Michelin kabalaállatkája
Bibendum, a Michelin kabalaállatkája

Bibendum, a Michelin kabalaállatkája

Bibendum, a Michelin kabalája


Lehalkítom a C3 Picasso ajtóbelsejére csíptetett rádiót: tudom én ezt rég magamtól is. Inkább csak arra figyelek, hogy tudatosan és gyorsan tegyek meg mindent, ami ahhoz kell, hogy a kábé harminc kilométeres Hungaroring – Mogyoród – Budapest – Szilasliget – Hungaroring kört a lehető legkevesebb gázolaj elégetésével, de azért a forgalmat sem akadályozva tegyem meg a kis zöld autóval.

A Michelin miatt vagyok itt. A gumigyártók mindig bajban vannak, ha sajtóeseményt kell rendezniük egy-egy új abroncs, téligumi-kampány vagy sima PR-szándék felbukkanása esetén. Egy sima gumitesztnél unalmasabb dolog nem létezik a világon. Ha a konkurenssel fékeztetnek versenyt, mindig ott a gyanú, hogy nem manipulált-e a teszt. Hogy az elődnél jobb az újabb – erre meg önmagában nem kell annyira büszkének lenni a gyártónak. Tehát valami jó kis programot kell szervezni az újságíróknak.

Mászkáló Bibendum
Fél literrel kevesebb, maradhat? 32

A Bibendum, a fehér, gyűrűsférgekkel rokon testfelépítésű gumiemberke egyike a legöregebb kereskedelmi védjegyeknek, 1894-ben született.  Kezdetben Bibendum még sokkal gusztustalanabb volt, mint most (lásd jobbra). Különben a képen egy olyan poharat szándékozik üríteni, melyben éles kövek és egyéb, defektveszélyes holmik vannak, hogy tudniillik ilyen könnyen elbánik az ilyesmivel a Michelin abroncs.

A figura úgy keletkezett, hogy Édouard Michelin, a cég egyik alapítója kiszúrta, milyen viccesen emberformájúra sikeredett egy halom ledobált gumiabroncs. A dolgot megemlítette testvérének, Andrénak, aki hamar le is védette a gumiemberkét.

Mára Bibendum csaknem szerethetővé finomodott, nem is rémültem halálra, hogy jaj, megesz, amikor a rendezvényen zümmögve odasétált hozzám egy. És ő sem, amikor befogtam a légzőnyílását. A sétáló Bibendum fehér ruháját egy beépített akkumulátoros ventilátor tartja feszesen, mint a búcsúkban az ugrálóvárat. 170 centinél magasabb ember nem lehet Bibendum, a felfújható ruha ára 4000 euró.

Ez sokszor vezetéstechnikai tréning, ami már mindjárt izgalmasabb egy fékpróbánál és egy kétórás előadásnál természetes kaucsukról és vulkanizálásról.

A gyári OBD-csatlakozóra dugták a profi műszert

A gyári OBD-csatlakozóra dugták a profi műszert

A gyári OBD-csatlakozóra dugták a műszert


És mit szervezzen egy gumigyártó, ha történetesen épp a környezettudatossági hullámot kívánja meglovagolni?

Olyan vezetéstechnikai tréninget, ahol nem padlógázon, keresztben, netán füstölő gumival kell menni, hanem épp ellenkezőleg. Szerencsére a Hungaroringen székelő tanpálya üzemeltetői is érzik a Zöld Gondolatot, és pont futtatnak egy ilyet.

Hát ezért csettegtem én tegnap ötvennel ötödikben, ezres fordulaton hosszú kilométereket a Ring körül.

A tréningről
Az Allianz Vezetéstechnikai Centrum Eco-driving programja egy félnapos kurzus, gyakorlattal, elmélettel. A résztvevők először kapnak egy rövid okítást autókról, biztonságról, arról, hogy milyen faktorok hány százalékban felelősek a fogyasztásért. Aztán jön az első kör, országúti-városi vegyes pályán. A váltások számát, a fordulatszámot, a sebességet és persze a fogyasztást egy, az autó számítógépére kötött kis doboz naplózza.

A második elméleti blokkban mondja el a pilótáknak a tréner, mire érdemes figyelni ahhoz, hogy a második körben majd jobb legyen a fogyasztás. Nem nagy dolgok ezek (intenzíven gyorsítsunk, hamar kapcsoljunk fel legmagasabb fokozatba, sík úton ne féljünk használni alig alapjárat felett a negyediket-ötödiket-hatodikat, guruljunk sokat motorfékkel, amikor is semmit nem eszik az autó – és persze ne klímázzunk, ha nem muszáj), a lényeg inkább az, hogy a pilóta mindig tudatosan csinálja, amit csinál.

A második körben derül ki, hogy alkalmazza a sofőr a hallottakat. Általában jól, gyakorlatilag mindenki nyer negyed-fél-egy, vagy még több litert száz kilométeren, attól függően, milyen volt az eredeti vezetési stílusa.

Az ügyfelek általában flottaüzemeltetők, akik tudnak számolni. Példaként a Coca-Cola esete hangzott el, akik 800 alkalmazottat fizettek be a tréningre. Az ezt követő négy hónap alatt átlagban fél litert spóroltak a sofőrök százon, ami 32 millió forintos költségmegtakarítást hozott a cégnek. A tréning pedig ennek töredékébe került. Nem rossz bolt.

Hiába takarékos a motor, alacsony gördülési ellenállású a korrekt nyomású gumi, üres a csomagtartó, fúj hátulról a szél, a vezetőn, a vezetői stíluson, tudatosságon múlik a legtöbb. Ha jó messzire előre figyelve vezetünk, nem csak akkor fékezünk, amikor az előttünk guruló féklámpája felvillan, hanem sokat gurulunk motorfékkel, rendes követési távolságot tartunk, már irgalmatlan sokat spórolhatunk.

Méter pontosan rögzítette a távot, centiliterre a fogyasztást

Méter pontosan rögzítette a távot, centiliterre a fogyasztást

Méter pontosan mér távot, centre fogyasztást


A megfelelő követési távolság másik hozadéka, hogy segít elkerülni a koccanásokat. Mert hiába spóroltunk össze egy év alatt száz kilométerenként fél literrel számolva, harmincezres futás, nyolc literes átlagfogyasztás mellett 90 ezer forintot, ha a karosszériás egy malőr után elkéri a többszörösét.

A felesleges gyorsítások-fékezések feleslegesen eszik a benzint, gázolajat. Hosszú pirosnál, vagy ha jön a vonat, nem árt, ha eszünkbe jut: nagyjából két perc üresben ketyegéshez fogyasztunk el annyi üzemanyagot, amennyivel egy kilométert megtehettünk volna. Félperces leállásnál már érdemes a motort is leállítani.

A Michelinnek mi köze ehhez?
A francia gumigyártó 1992 óta foglalkozik azzal, hogy a gumik lehetőleg minél kevésbé terheljék a környezetet. Komoly pénzeket költöttek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok fejlesztésére, a kopásállóságra, a megfelelő guminyomás fontosságát sulykoló kampányokra. Mostani kínálatukban egy Green X jelzés mutatja, ha a gumi jó hatással van a bálnákra és őserdőkre:

Michelin Green X

Részben a Michelin lobbitevékenységének eredménye, hogy 2012-től a gumikon matrica jelzi majd a főbb környezetterhelési paramétereket. Valahogy úgy, mint most az ABC-skála a mosógépeken.

Néhány érdekes adat gumikról és fogyasztásról:

– az előírtnál egy barral kisebb nyomás kábé 5% fogyasztásnövekedéssel jár
– az előírtnál 20 %-kal kisebb nyomás 20 % élettartamcsökkenés a guminak
– öt év után évente nézessük meg, nem veszélyes-e a gumi, tíz év után kukába vele, akkor is, ha van még profilmélysége
– ha tönkre akarjuk tenni a gumit, kenjük be olajjal és tegyük ki a napra. Ha nem akaruk tönkretenni, ne érje olaj és keveset égesse a nap
– a feleslegesen széles gumi jól mutat, de átlagosan 3-10 %-kal is megnöveli a fogyasztást

Hát így, odafigyelve, sokat gurulva, keveset gyorsítva, még kevesebbet lassítva sikerült a dízel C3 Picassókkal és C5-ökkel átlagosan fél liter fogyasztáscsökkenést elérni.

A legtöbb szennyezést az autós követi el egy gumival

A legtöbb szennyezést az autós követi el egy gumival

A gyártás alig árt a közlekedéshez képest


És alighanem a tudatosság, odafigyelés az oka a felfoghatatlan járulékos előnynek is. A harminc kilométeres tesztkörön lényeges forgalmi különbségek nélkül, ugyanazokkal az autókkal, ugyanazokkal a sofőrökkel mindössze fél perc időkülönbség volt a félórás körön.

És akkor voltunk gyorsabbak, amikor kevesebbet fogyasztottunk. Erre varrjatok gombot!