Az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy módosítsa a regisztrációs adó egyes rendelkezéseit, mert azok továbbra is hátrányos megkülönböztetésben részesítik a másik tagállamból behozott használt gépkocsik vásárlását. Vagyis nagyobb adóteher kerül a külföldről érkező használt autóra, mint a hazaira.
A másik országból származó használt autók esetében az adóalap meghatározásakor a tagállamok átalányértékeket alkalmazhatnak, de az így kapott eredménynek tükröznie kell a jármű tényleges értékét – mondja a bizottság, nálunk viszont nincs így szerintük. A testület kiemelte, a tagállamok nem vethetnek ki más tagországok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre vonatkozó adónál magasabb belső adót.
Nem ez az első eset, hogy Magyarország ebben a témában figyelmeztetést kap, korábban azért koppintottak a kormány orrára, mert a regisztrációs adó hazai számításánál nem vették figyelembe a használt gépjárművek értékcsökkenését. Bár Magyarország ezután módosította a regisztrációs adó mértékének csökkentésére vonatkozó, úgynevezett avultatási táblát, továbbra is csak egyetlen szempontot vesz figyelembe, a gépjármű korát – állítja a bizottság.
Ez viszont Brüsszel szerint „nem képes garantálni az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatában megállapított követelmények betartását”. A rendszer következtében ugyanis a más tagállamokból származó olyan használt autókat, amelyek az átlagosnál többet vesztettek értékükből, magasabb adó terhel, mint a hasonló magyar gépkocsikat – áll a közleményben.
Brüsszel arra is kitért, hogy a bírósági ítélet után Magyarország bevezette a regisztrációs adó egyedi megállapítására vonatkozó eljárást, de annak lefolytatására az ország távol eső részén található egyetlen illetékes szakhatóságot jelölt ki. Békéscsabán van a bázis, amelynek az egész országból érkező indítványokat fel kell dolgoznia.
Ugyanakkor mivel az eljárás díjköteles, valamint a regisztrációs eljárás ezáltal meghosszabbodik, a bizottság úgy véli, ez egyes autótulajdonosokat eltántoríthat attól, hogy kérjék az adó egyedi megállapítását; ez pedig a közösségi jogba ütközik.
Ha Magyarország nem változtat, a bizottság az Európai Bíróság elé utalhatja az ügyet – áll a témáról Brüsszelben csütörtökön kiadott közleményben. Reméljük, a döntés az lesz, hogy a külföldről érkező autók terheit csökkentik és nem a hazaiakét növelik.
A 2006. JAN. 1-TŐL ÉRVÉNYES REGISZTRÁCIÓS ADÓ FT/AUTÓ
|
Környezetvédelmi osztály jelzése
|
4-nél rosszabb
|
|||||
1300-ig |
dízel |
749 000
|
|||
|
|||||
1301-1500 |
dízel |
1 083 000
|
|||
|
|||||
1501-1700 |
dízel |
1 434 000
|
|||
|
|||||
1701-2000 |
dízel |
2 230 000
|
|||
|
|||||
2001-2500 |
dízel |
3 059 000
|
|||
|
|||||
2501-3000 |
dízel |
4 397 000
|
|||
|
|||||
3001-3500 |
dízel |
6 691 000
|
|||
|
|||||
3501-től |
dízel |
9 622 000
|
|||
190 000
|
|||||
AZ AVULÁS MÉRTÉKE
A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: MTI