Amennyire lehet remekül alakul a Volkswagen-csoport sorsa a gazdasági válság során. A német vállalat megelőzte a Toyotát, s immár a világ legnagyobb autógyártója.
A Global Insight piackutató intézet szerint, Európa vezető autóipari csoportja, a már hozzá tartozó Porschéval együtt 4,4 millió személyautót és könnyű tehergépjárművet gyártott 2009 első kilenc hónapjában, míg a Toyota-csoport csak 4 milliót.
Pénzügyi tekintetben már 2007-ben, autóeladásban pedig 2008-ban előzte meg a Toyota az 1931 óta az élen álló General Motorst. Utóbbi idénre tovább csúszott a ranglétrán a Global Insight szerint, ugyanis 3,6 millió autóval már csak a negyedik hely az övé, 3,7 millió járművel a Ford került a harmadik helyre.
A Volkswagen válság előtti céljai között is szerepelt, hogy világelső legyen, ám azt csak 2018-ra tervezték. A német konszern sikeréhez nagyban hozzájárult a számos országban bevezetett roncsprémium, amelyek során igen keresettek voltak a csoport kis fogyasztású járművei. Ugyanakkor a Volkswagen nemcsak Európában, de az egyre növekvő kínai piacon is az első számú gyártó, miközben a Toyota komoly visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az USA-ban, ahol a Volkswagen nem játszik olyan komoly szerepet.
Vagyis a Toyota a csökkenő piacokon játszik erős szerepet, míg a VW a bővülőkön. Ugyanakkor a VW az USA-ban is szeretne javítani, épp ezért speciálisan az amerikai piac számára fejlesztenek egy középkategóriás szedánt, amely az igen sikeres Toyota Camry ellenfele lehet.
A Toyota 2008-ban a teljes év alatt közel 9 millió autót értékesített és a General Motors is bőven 8 millió felett volt, a Volkswagen 6,2 millió autót adott el.