A Peugeot 5008-as bemutató holtidejében a márka vidám, városi és országúti használatra is alkalmas kétkerekűit is kipróbálhattuk. Volt itt minden, a legapróbb 50-esektől a 125-ösön, 250-esen át az 500-asig. Sőt, még kompresszoros darabot is kipróbálhatott, aki nálam komolyabb motoros múlttal bírt.

15 lóerős
160 kilogrammot nyom

160 kilogrammot nyom

160 kilogrammot nyom


Motoros jogsi hiányában elméletben csak az ötven köbcentis városi robogót terveztem kipróbálni, amikor kiderült, hogy ez itt Európa boldogabb fele, ahol a 11 kW-os 125-öst simán vezethetem autós jogsival. Nem is gondolkodtam sokat, hogy mit válasszak. A startot csak a sunyi, kelet-európai kollégák nehezítették, akik a starthelytől száz méterre egymás közt cserélgették a motorokat. Élelmes, de nem túl elegáns megoldás ez.

Csinos

Ránézésre csinos, formás motor a Peugeot Satelis. Kerekei – elöl tizennégy, hátul tizenhárom colos – nem túl nagyok, de a fotelgörgőnyi robogókerekeknél jóval nagyobbak, kényelmesebbek. A hátul, magasabban ülőnek is van helye és a motor oldalán végigfutó kapaszkodók is masszívnak tűnnek.

Városon kívül is használható

Városon kívül is használható

Beműszerezve

Rápattanva jellegzetes, a személyautókét idéző krómkeretes műszerfal néz velünk farkasszemet. Gyújtás után ijesztően kalimpálnak a mutatók, világít az összes karácsonyfaizzó, de a színdarab hamar véget ér.

Bazári fények indításkor

Bazári fények indításkor

Bazári fények indításkor


Rugdosni ezt sem kell, az egészen pontosan 124,8 köbcentis egyhengeres, négyütemű, négyszelepes blokkot villanymotor kelti életre. Az induláshoz nem kell váltani – később sem, a motor helyettünk variálja az áttételt -, csak húzni egy határozott gázt. És a motor meglódul.

Persze nem ájulunk el a tempótól, de a 15 lóerőnyi teljesítmény már bőségesen elég ahhoz, hogy a forgalommal együtt tudjunk mozogni, ne csak mozgó akadálynak érezzük magunkat az autók között. Rutintalan motorosként az ABS-nek is örültem, bár a fékezés közben hallatszó furcsa hang eleinte kicsit még aggasztott.

Csomagtartó?

Láncot is adnak hozzá

Láncot is adnak hozzá

Láncot is adnak hozzá


A csomagtartó méretét ebben a kategóriában bukósisakban szokás megadni, amiből két darab is elfér a zárható, kétszemélyes ülés alatti rakodóhelyen. Ezenfelül még zárható kesztyűtartója is van a motornak, ahová egy közepes italos palack is befér.

A jobban felszerelt változathoz spéci láncot is kap a motoros, amit nem a kerékre kell hurkolni, hanem a motor hátulján lévő csatlakozóba dugva lehet kilakatolni vele a kétkerekűt a kerítéshez, oszlophoz, másik motorhoz, ízlés szerint.

Ingázni is megteszi

Jó dolog az ABS motoron is

Jó dolog az ABS motoron is

Jó dolog az ABS motoron is


A 160 kilogrammot nyomó motor papíron 110 km/órás csúcssebességre képes. Tehát ha világ körüli útra nem is mennénk vele szívesen, arra tökéletesen megfelel, hogy munkába járva – akár valamelyik főváros közeli településről is bevállalható vele az ingázás – ne kelljen sem a dugóban araszolni, sem a méregdrága és ritka parkolóhelyeken parkolni.

Jogsibaj

Mivel utálok dugóban ácsorogni, de gyakran visz az utam keresztül a városon, én szívesen vennék hasonló méretű motort. Már jól megy, nem érzem úgy, hogy egy negyvenéves, kehes IFA is akármikor leelőz, és a fogyasztása, károsanyag-kibocsátása is barátibb egy modern 125-ösnek, mint akármelyik kiskocsinak. Ha nem kellene hozzá durván hatvanezer forintos jogsit csináltatni.