Zéró üzemanyag-fogyasztás, zéró CO2-kibocsátás, zéró zaj, ilyen a Citroën új villanyautója, a C-Zéro. A francia gyár nem tapasztalatlan az elektromos autók terén, hiszen Saxo és Berlingo modellekből már 5500 ilyet leszállítottak az állami cégeknek. Jelenleg is kapható a Venturival közösen kifejlesztett Berlingo First elektromos változata.

A C-Zéro nem saját termékük, az a Mitsubishi i-MiEV Citroën logóval szerelt változata. A formás járgány igazi városi modell, 3,48 méter hosszú (nagyjából akkora, mint a Citroën C1), fordulókör-átmérője mindössze 9 méter. Csomagtartója 166 literes.

Citroen C-Zéro
Négy személynek jut hely

Négy személynek jut hely

Négy személynek jut hely


A C-Zérót állandó mágneses szinkronmotorral szerelik, amely 3000-6000 percenkénti fordulatszámon 64 LE teljesítményre képes. A villanymotor maximális nyomatéka 180 Nm. Az energiát az ülések alatt elhelyezett, új generációs lítiumion akkumulátorok biztosítják.
 
A motor ereje direkt hajtáson keresztül jut a hátsó kerekekre, sebességváltó nincs. Álló helyzetből 15 másodperc alatt képes százra gyorsulni a jármű, míg végsebessége 130 km/óra. Egyetlen feltöltéssel 130 kilométert tud megtenni az autó.

Az akksik teljes feltöltése hagyományos 220 voltos csatlakozóval hat órát vesz igénybe. 125 amperes, 400 voltos egyfázisú csatlakozóval azonban már 30 perc alatt 80 százalékos állapotba hozhatók a telepek.

Vezetni sem kunszt a kocsit, pont olyan, mint bármelyik automata sebességváltós járgányt. A motorhang hiányában a kulcs elfordítása után egy sípolás jelzi, hogy indulhatunk. Az üzemanyagszintmérőt egy akkumulátor-töltésjelző helyettesíti.

A technika

A technika

A technika


A C-Zéro csak 2010 utolsó negyedévében kerül forgalomba, de december 10-edikétől a c-zero.citroen.com oldalon már lehet regisztrálni tesztvezetésre. A jármű ára egyelőre ismeretlen, de valószínűleg nagyon drága lesz még akkor is, ha a francia piacon ezek a modellek 5000 euró kormánytámogatást élveznek. Tízmilliós ár sem elképzelhetetlen. Ebben szerencsére a szervokormány, ABS, ASR, ESP, az elektromos ablakemelők, 6 légzsák és klímaberendezés is benne van.

Nem ez az egyetlen környezetkímélő technológia a Citroën háza táján. Hamarosan megkezdődik a második generációs Stop&Start rendszer széles körű alkalmazása, illetve 2011-ben érkezik a teljesen hibrid DS5 modell.
 

Videón a Mitsubishi i-MiEV technikája:

a videó a hirdetés után indul