Többet futott dízel vagy ifjabb benzines?
Egy dízel, két benzines, közel egy árban
1,3 millióért elvihető az Almera és a Meriva

1,3 millióért elvihető az Almera és a Meriva

1,3 millióért elvihető az Almera és a Meriva


Számos kérdés érkezik hozzánk másfélmillió forintért megvehető családi autókról. Ennyit elég sokan össze tudnak kuporgatni, és ezért a pénzért már kapni modern, biztonságos, két-három gyermekkel is elfogadható méretű autót, viszonylag fiatalon. A baj az, hogy kicsit túl sokfélét is találni.

Mi három jellegzetes típust választottunk ki a cikkhez: egy lépcsőshátú, alsó középkategóriás autót, egy középkategóriás dízelt és egy kevesebbet futott, kisebb, benzines egyterűt, főleg a nőkre gondolva.

Típus Évjárat Mit mutat az óra? Irányár, Ft
Ford Mondeo II 2.0 TDCI (115 LE) 2003/06 137 248 km 1 599 000
Nissan Almera N16 1.5 (98 LE) 2003/11 90 212 km 1 300 000
Opel Meriva A 1.6 (87 LE) 2003/06 92 983 km 1 300 000

Egyik sem új

A dízelben sokkal több a kilométer

A dízelben sokkal több a kilométer

A dízelben sokkal több a kilométer


Először alaposan megnézzük őket. A tetőoszlop előtt kissé elálló sárvédőlemez arra utal, hogy az Opel bal eleje túl van egy sérülésen, a festékvastagság-mérés alapján a Mondeo is kapott az autós társaktól, főleg a bal hátulján. A jó állapotú Almerát a metálfény ránézésre is kívánatosabbá teszi a cégautókhoz társított, olcsó fehérnél.

Gyorsan kidomborodik, hogy a három közül a Mondeót magasabb kategóriájú ellenfelekre szabta a Ford, viszont ebben van a legtöbb kilométer, ráadásul a futásteljesítményről nem tanúskodik vezetett szervizkönyv. Használt dízelnél pláne érdemes ragaszkodni hozzá.

Terrorcselekmény: csak nekem tűnik képtelenségnek?

Ettől a fehér ötajtós Mondeótól megrázó okból válik meg egy család. Október közepén kommandósok fogták el otthonában a tulajdonost, akit bárminemű magyarázat nélkül ismeretlen helyre vittek. Pár nap múlva derült ki, hogy Veszprémben tartják fogva. Családjával a szigorított fogvatartási körülmények miatt két hét után érintkezhetett először, levél formájában, beszélőre három hét után kapott engedélyt. A vád ugyanis terrorcselekmény, őt terroristaként, a börtönön belül is megbilincselve őrzik. (Egy embert, aki feleségével adoptált egy születési sérült kisfiút, pedig – az örökbefogadó párok közül egyetlenként – nekik volt esélyük saját gyermekre, aki 11 hónappal ezelőtt meg is született.)

Budapestről Veszprémbe az ügyvéd egy szabad szemmel igen jól látható tiszteletdíjért ingázik, képzeljék el, havonta hány turnéra elég a gyógypedagógus feleség gyede. A semmit nem értő család most olcsóbb autót keres, mert elfogásakor a férj munkaszerződése és jövedelme azonnal megszűnt. A 970 milliós csalás ügyében letartóztatott Hunvald Györgynek eközben továbbra is összeadják járandóságát az adófizetők, mert őt megilleti az ártatlanság vélelme. És aki tudja, milyen terrortámadás történhetett itthon az utóbbi években, világosítson fel egy hozzászólásban, mert nekem többszöri nekifutásra is csak a Teve utcai rendőrpalotára – lassan három éve ismeretlen tettes által – leadott lövések jutottak eszembe.


Fölényben a Mondeo

Ritka a nem céges Mondeo, amilyen ez

Ritka a nem céges Mondeo, amilyen ez

Ritka a nem céges Mondeo, amilyen ez


A Mondeo futóműve újonnan közmondásosan jó, de ezt az autót az egykori ár negyedéért kínálják. Ennek ellenére nem dobol, nem kopog a felfüggesztés, megmaradt a precíz kormányzás, a kényelmes rugózás.

Vezetés közben meg nem mondanám, hogy másfél tonnányi autó van alattam, amely hatalmas lábtérben folytatódik és egy méretes csomagtérben ér véget, égig nyíló, kiválóan használható ötödik ajtóval.

Mondeóból az ötajtóst érdemes keresni, mert a teherbírásra hangolt kombi futóműve kevésbé fejlett, a lépcsőshátú csomagtere viszont sokkal kevésbé kihasználható a szűk nyílás miatt. Az alapkivitelről a fekete kilincs és tükör mellett a kazettás rádió tanúskodik, nem fáj sokba lecserélni CD-sre, de átalakítóval így is szólhat benne MP3.

A túloldalon: egy szerelő elmondja, melyikkel, milyen kiadásra számíthatunk a következő 3-4 évben


Meriva: hölgyeknek is beválik

Puritán, elöl is tekerős ablakú autó a fehér Meriva, de légkondicionáló szerencsére van benne. Két gyermekig ideális autó zömében városban mozgó családoknak. A szélső ülések hátra-középre húzásával négy felnőttnek is abszolút kényelmes, a csomagtere az ülések előretolásával hatékonyan bővíthető, padlóba hajtott hátsó sorral szinte költözni is lehet vele.

Átlagosan 8 liter körül fogyaszt az 1,6-os benzines

Átlagosan 8 liter körül fogyaszt az 1,6-os benzines

Átlagosan 8 liter körül fogyaszt az 1,6-os benzines


Jó benne a magas üléshelyzet, ismerek egy hölgyet, aki szülés után saját Merivájukkal szerette meg újra a vezetést, mert végre jól kilátott és biztonságban érezte magát.

Ez a motorváltozat nem ideális, mert az 1,4-es bő hét literje helyett erős nyolcat fogyaszt átlagosan, a 100 lóerős ezerhatos is kicsit takarékosabb. A Meriva azonban szerencsés konstrukció, az évek során kevés baj van vele, nem véletlenül tartja elég jól az árát. Ez a darab ráadásul túl van a 90 ezres szervizzel esedékes vezérműszíjcserén. (A Mondeo szelepvezérlését viszont lánc mozgatja, amelyet nem kell cserélni.)

Mit mond a szerelő?
Kevesebb bajt ígér az egyszerűbb benzines

Kevesebb bajt ígér az egyszerűbb benzines

Kevesebb bajt ígér egy egyszerűbb benzines


„Mazdától a Volkswagenig számos mai dízelben van baj a kettős tömegű lendkerékkel, ami a Mondeót is érinti.

A lendkerék ára kuplungcserével együtt 150-160 ezer Ft, megfontolandó a visszaalakítás egytömegűre a megfelelő készlettel. A 2001-2002-es Mondeókon rozsdásodást tapasztaltunk az ajtók alján, amit más anyagok használatával időközben megoldott a gyár.

A cikkben szereplő autóban számítani lehet a porlasztócsúcsok cseréjére, erre a négyhengeres motornál úgy 400 ezer forintot kell bekalkulálni.

A Nissan a Qashqaijjal és a Tiidával folytatta

A Nissan a Qashqaijjal és a Tiidával folytatta

Fakó, de jó minőségű, kiszámítható autó


Aki sokat megy és dízelt akar venni, annak inkább a régebbi, TDDi motoros Mondeót ajánlom, mert az adagolófelújítás olcsóbb, mint az injektorok javítása-cseréje.

A benzines Opelekben a kopóalkatrészeken kívül kipufogógáz-viszavezető, ún. EGR-szelepet kell cserélnünk, illetve a gyújtótrafót. A vezérműszíjcserét érdemes lehet 90-ről 60 ezer kilométerre előrehozni.

Egyes benzines Merivák eszik az olajat, ami kellemetlen és költséges, de együtt kell vele élni. Az Almerával kapcsolatban nem tudnék gyakori hibát mondani, várhatóan ennek javítása viszi el a legkevesebb pénzt a három autó közül.” Czutor Lajos, autószerelő

Köszönjük a bodméri Czutor-Autó Kft. munkatársainak segítségét a cikk megírásához!


Sótlan, de jó az Almera

Csekély rizikóval jár az Almera N16

Csekély rizikóval jár az Almera N16

Csekély rizikóval jár az Almera N16


Ritka sótlan autó az Almera, amely Hamar Balázsban már örökre egybeforrt a dugócsinálókkal. Viszonylagos lomhasága a hosszú váltófokozatoknak is betudható. Az átlagosan 7,5-8 liter körül fogyasztó motoron nem érezni a 98 lóerőt, a terebélyes utakon járó váltónál is láttunk már jobbat japán autóban. Mégis van mit szeretni benne! Ez az 1,3 milliós autó tip-top kocsinak tűnik, belseje ép, a rendszeresen pecsételt szervizkönyv is bizalmat kelt iránta. Hátul nagyra nyúlt kamaszgyermekeket is van esély elhelyezni, csomagtartója kellően tágas.

Amiért ez a közepes autó mégis vonzó, az a megbízhatósága. Nagy tétben mernék fogadni rá, hogy reggelente még nagyon sokáig beindul és csak ott áll meg, ahol a tulaj akarja.

A folytatásban: menőbb, de többet futott dízelt vagy szerényebb, de frissebb benzinest érdemes venni?


Ez van: a dízel vonzóbb, de több baja lehet
A kuplunggal és a kettős tömegű lendkerékkel adódhat gond

A kuplunggal és a kettős tömegű lendkerékkel adódhat gond

A kuplunggal és a lendkerékkel adódhat gond


Ez ugyanis a cikk apropója, mert a Ford sokkal erősebb, gyorsabb, kényelmesebb, ráadásul 2-3 literrel takarékosabb autó a másik kettőnél, de mint az összes modern, az üzemanyag minőségére érzékeny dízel, tartogathat kellemetlen meglepetéseket.

Ha szerencsénk van és a nagynyomású szivattyúra nem is kell költeni, a porlasztócsúcsok darabonként százezer Ft körüli cseréjén nem szabad megbántódni. Ez százezren belüli futásteljesítménynél is simán előfordulhat, de ott van a feltöltő javítása-cseréje is, ha nem vigyáztak az autóra.

Költségek: karbantartásban nincs döntő különbség

Az olajcsere ára a Nissanhoz és az Opelhez 14-16 000 Ft, a Fordhoz 25 500. A két első féktárcsa és a fékbetét cseréje is a nagyobb autóhoz kerül többe, munkadíjjal 42 000 Ft, a Meriva és az Almera tulaja ugyanezt a műveletet megússza 37 ezer forintból. Figyelem! Ezek körülbelüli összegek, normális minőségű alkatrészek esetén egy nem budapesti, márkafüggetlen autószervizben.

4-4 csillagot kaptak az NCAP-törésteszten

4-4 csillagot kaptak az NCAP-törésteszten

4-4 csillagot kaptak az NCAP-törésteszten


A fehér Mondeo tulaja indítás után és leállítás előtt mindig járatja egy-két percig a motort, ezzel az olaj elér mindenhová és nem marad kenés nélkül a feltöltő, amikor autópályán beáll tankolni.

Csakhogy a használatra kapott autóra kevesen vigyáznak így, márpedig a középkategóriás dízelek szinte mindegyike céges.

Melyiket a három közül?

Városi autónak elsősorban a kompakt, magas ülésű Meriva felel meg. Az Almera hűvös, de kiszámítható partnerként annak jó, aki már nem siet és nem nagyvárosban autózik, mert ott a mérsékelt fogyasztás erősen megugrik.

Jól kilátni a magas ülésből

Jól kilátni a magas ülésből

Jól kilátni a Meriva magas üléséből

Aki sokat utazik és hosszabb távokon ki tudja használni a Mondeo fölényét a másik kettővel szemben, az keressen egy buldog szívósságával, hátha talál egy megkímélt dízelt. Potenciálisan a legtöbb kiadást tartogatja, de vannak példák arra, hogy a közös nyomócsöves dízellel jól is lehet járni, ha kímélték a technikát. Az 5,4 literen álló fogyasztásmérő nem hazudik, a 62 literes tankkal 1000 kilométert meg lehet tenni két tankolás között a benzinnél kevésbé drága gázolajból, és közben végig egy komfortosabb, magasabb kategóriájú autóban ül az ember.