Egy több mint tíz éves, sok ráncfelvarráson, sőt, egy vezetéknév-váltáson is átesett modellből indulva sokat ki lehet hozni egy nemzetközi sajtóbemutatóból. Ha azt nézzük, hogy ezt az autót szinte kizárólag nők használják, és szinte csak arra, hogy bevásároljanak és a gyerekeket iskolából edzésre szállítsák, adja magát valami nőies környezet a show-hoz. Mondjuk valami divat-performance-izé, a Ma Európai Nőjének, Már Ahogy A Koreai-Amerikai Márka Ezt Elképzeli.
A Chevrolet a maga idejében csinosnak és frissnek számító, mára viszont már-már unalmasnak is mondható kisautót sokkal karakteresebbre, sarkosabbra, agresszívabbra álmodta meg. Teawan Kim, a vezető formatervező tiszta, cicomamentes formát tervezett a kisautónak. Majd jött Mischa Woeste és az egész koncepcióból semmi sem maradt.
A berlini divattervező ruhakölteményeinek egészen fogyaszthatónak tűnnek – nem úgy az általa átfazonírozott autó. A Smeilinener márka tervezője valami olyat alkotott, amit tényleg csak a szakavatott (értsd: a hétköznapi valóságtól teljesen elrugaszkodott esztéta) szemek értékelnek.
A Chevrolet hivatalos magyarázata a zűrzavarra – a sajtóközlemény |
Hogyan is lehetne méltóbban ünnepelni Európa legjobb kreatívjait, mint hogy felkérjük a földrész egyik legprogresszívebb divatmárkáját egy stílusosan egyedi autó létrehozására?
Mischa Woeste kapta a Chevrolet megbízását: mutassa be az új Spark miniautó karosszériájának külsején és belsején azt a markáns designt, amelyről híres a Smeilinener márka. „Akárcsak a legjobb modelleknek, a Sparknak is megvan az alakja és a magabiztossága, hogy hordja a legmerészebb ruhákat,” mondta Mischa Woeste. „Micsoda lehetőség felöltöztetni egy autót és az utasait! Nagyon élveztem kétféle design-világ összeolvadását, amikor a Sparkon alkalmazhattam a divatszakmában használt vonalakat és anyagokat”. A Berlini Divathéten bemutatott saját 2010-es kollekciójából inspirációt merítve Mischa megragadta a design azon kulcselemeit, amelyeket az autó küllemére és enteriőrjére alkalmazhatnak. A divat világából származik a fejét a fényszóró felé nyújtó kecses flamingó a vezető ajtaján, de láthatók sárkányok, halak és pillangók is a karosszérián, míg a tetőt afrikai törzsi motívumok díszítik – mindez ragyogó neonszínekben, ahogy a Vive La Fete Collection esetében is. Ám úgy istenigazából az autó belsejében engedte szabadon alkotókészségét Mischa: egymásba átfutó színek, mintázatok és designelemek teremtenek olyan hangulatot, mintha begubóztunk volna az autóban. Narancsszínű vászon burkolja be az utasteret, nyílással az öt utas fejének és a kormánykeréknek. E nyílások körül kézzel hímzett elemek és minőségi szövetnyomatok vannak Mischa kollekciójából, úgyhogy akárki ül be, tetőtől talpig Smeilinenerbe öltözött. „Az egyre népszerűbb miniautók sikerének titka a stílus. Mischa Woeste ma meggyújtotta a Chevrolet „Divat Szikráját”. A gyönyörű formavilág és a díszítések sokszínűsége kiemelik a Spark lényegét; a szórakoztatást, a divatot és a funkcionalitást,” – mondta Wayne Brannon, a Chevrolet Europe elnöke. 2009. október 29-én este ez az autó van jelen a színpadon, amikor a Chevrolet átadja az európai pályázatok díjait a különböző kategóriákban, elismerve és megjutalmazva ezzel a hallgatók kiemelkedő alkotókészségét. 2010 elején mutatkozik be Európában az új Chevrolet Spark és a 2010-es Smeilinener Vive La Fete Collectio. A tetszetős Spark egy sportos háromajtós autó külsejével rendelkezik, miközben valójában egy praktikus ötajtós, rejtett hátsó kilincsekkel. Kompakt méretei és derűs, szögletes megjelenése a városi élet eszményi társává teszi. Az új Spark árlistája a piaci bevezetés előtt kerül nyilvánosságra. |
Reklámvideó a Sparkról, hogy valamit azért lássunk belőle
A külső matricázás még ép ésszel is feldolgozható; bár egy nonfiguratív divatos tetkó matrica egy pillanat alatt hazavág egy négyes Golfot, ez tényleg egészen ötletesnek tűnt. És tetszett. Egészen az ajtónyitásig. Ugyanis abban a szent pillanatban beugrott a falusi kiskocsmák ajtaján, a legyek távoltartására elhelyezett lehetetlen színű műanyag csíkfüggönyt. Igen, ez lógott az ablakban, bár műanyag helyett szaténból.
A belső tér sem volt szokványos, és bár a legújabb Spark egyik sajátossága, hogy mindenütt akad egy rekesz, amibe rágótól a nagy üveg ásványvízig befér valami, mindebből semmi sem látszott.
Az ablakok vonalában egy rózsaszín kárpit futott végig, mint egy téli takaró, a modellek pedig egy kis lyukon mosolyogtak ki a fényképezőgépeknek.
Az értetlenséget és a döbbenetet takargatva fogyott a lazac, a pezsgő és a bor, végül a show csúcspontjának sznt koncert egészen felderítette a közönséget. A német No. 1, Marit Larsen egy tini szemtelenségével válaszolt a műsorvezető kérdéseire, majd egy szűz lányként dalolt a színpadon, sok-sok tátott szájat eredményezve.
Young? Creative? Chevrolet! Vagy mi. |
A bemutatón adták át Berlinben a Young? Creative? Chevrolet! pályázat díjait is, ahol három magyar lány sikereinek is örülhettünk. Öt kategóriában versenyeztették a fiatalokat: divat, fotó, videó, zene és dizájn.
A divat kategóriában a győztes abban a megtiszteltetésben részesült, hogy az általa elképzelt ruhát az est hostessei is viselték. (Lehetetlen megmondani, hogy eredetileg is így válogatták-e a lányokat az eseményre, de az biztos, hogy a ruha mindegyikből egy deszkát varázsolt.) A pályázatra elkészült fotók kifejezetten ötletesek voltak, a zenénél már viszont csak két helyezést osztottak ki. A videó kategória ezüstérmese egy bécsi lány lett, bár a meghívottak között csak döbbenetet váltott ki filmje. A dizájn kategória elbírálása is megosztotta a közvéleményt, hiszen a mi lányaink a második helyre csúsztak hűtőmágnesesükkel. A magyar csapat tagjai a Nyugat-magyarországi Egyetemen tanulnak, építésznek illetve formatervezőnek tanulnak Sopronban, sőt, nagyon jó barátnők, így pár nap alatt összedobták az ötletet. Bár a kiírásban egy kiállításra kellett elkészíteni egy Chevrolet interaktív dizájnját, melyet a tetszőlegesen felpakolható darabolt Chevi logo a végletekig kimerített, a zsűri mégis egy belga, már-már sufnituningra hajazó festést választott. Sebaj, a soproni lányok már attól is nagyon boldogok voltak, hogy a hazai mezőnyből egyáltalán bejutottak a nemzetközi döntőbe. Nagyon profin állták a sarat, hiszen úgy tűnt, a nemzetközi és a német sajtó is megvette az ötletüket, sorra adták az interjúkat és szerényen pózoltak a villogó vakuknak. A Chevrolet jövőre is meghirdette a pályázatot, melyre a magyar vezetőség minden eddiginél több munkát vár, így talán, 2010-ben egy aranyérem is hazánkba repül! |
Szerencsére néhány hónap múlva nem a Berlinben bemutatott dizájnnal kerül a szalonokba a Spark, ami állítólag minden eddiginél biztonságosabb, kihasználhatóbb és olcsóbb lesz. Persze ahhoz képest, hogy mennyi minden lesz benne: „Azt akartuk, hogy minél többet kapjon pénzéért a Spark vásárlója”, hangsúlyozta Jack Keaton főmérnök. „Büszkék vagyunk pontos illesztéseire és jó kidolgozására. Bőséges a biztonsági felszerelés, ami pedig a legfontosabb, könnyű és élvezetes vezetni a Sparkot.” Nos, kíváncsian várjuk a tesztautót.