A téli abroncsokkal kapcsolatban számos legenda terjed, a vásárlók eltérő, sokszor zavaros nézetekkel találkoznak arról, hogy valóban szükség van-e rájuk. De ne essünk kétségbe, az abroncsgyártók segítenek tisztán látni. A GoodYeartől kaptuk az alábbi kiskátét:

1. legenda: A téli abroncsok sokba kerülnek.

Sikerül megállni?
Szöges gumival nem nehéz jégen száguldozni

Szöges gumival nem nehéz jégen száguldozni

Szöges gumival nem nehéz jégen száguldozni


A valóságban a téli és nyári abroncsok árai általában nem térnek el jelentős mértékben.
Azonban a téli abroncsok amiatt is kedvezőek, hogy hidegben a nyári gumik gyorsabban kopnak, mint a téli változatok, míg a lágyabb téli futókeverék a nyári melegben használódik el hamarabb. Az abroncsokat megfelelő módon cserélve így magasabb futásteljesítmény és abroncs-élettartam érhető el. A Goodyear ajánlása szerint a téli abroncsokat 7 fokos hőmérsékletnél érdemes felszerelni.

2. legenda: a téli abroncsoknak csak ott van értelme, ahol az utak rendszeresen havasak és jegesek.

Nemcsak havon jobb a téli gumi

Nemcsak havon jobb a téli gumi

Nemcsak havon jobb a téli gumi


A valóság: a téli abroncsok hidegben mindig biztonságosabbá teszik a közlekedést.
Még azokban az országokban is érdemes megfontolni a téli abroncsok használatát, ahol ezt a törvény egyébként nem írja elő, mivel az ősz során az időjárás és a vezetési körülmények jelentősen romlanak, és megnő a balesetveszély. A Michelin szerint például a jeges út kétszer olyan csúszós, mint a havas, négyszer olyan csúszós, mint a nedves vagy olvadt hóval fedett, és nyolcszor olyan csúszós, mint a száraz út.

És Önt milyen viszony fűzi a téli gumihoz?
Mindhalálig nyári gumi!
0% ()
Vaskeréken járok
0% ()
Már felrakattam
75% (3)
Nincs, és nem is lesz tél
25% (1)

A hideg téli utakon a nyári abroncsok sokkal hamarabb megcsúszhatnak, mivel kialakításuk és futókeverékük kifejezetten nyári jellegű. Ha az autóvezetők télen is a nyári abroncsokat használják, a féktávolság is növekedhet. A modern, speciális lamellákat alkalmazó téli abroncsok a havas, jeges útviszonyok mellett hidegben és latyakban is jobb tapadást biztosítanak.

Például: egy 80 km/h-val haladó, téli abronccsal felszerelt autó féktávolsága havon mintegy 70 m. Ugyanerről a sebességről nyári abronccsal megállva több, mint 110 m lesz a fékút. A nedves utakon fagypont alatt elvégzett hasonló vizsgálatok ugyancsak a téli abroncsok előnyeit tükrözik.

3. legenda: a téli abroncsok nem olyan „szexik”, mint a nyáriak.

Puhább keverékből készül, mint a nyári

Puhább keverékből készül, mint a nyári

Puhább keverékből készül, mint a nyári


A valóság: a modern téli abroncsok is jól néznek ki. A téli abroncsok mostani generációja éppolyan szép, mint a nyáriak, dizájnjuk illik a modern autók kifinomult formatervéhez. A téli abroncsokat nem feltétlenül szükséges acélfelnikre szerelni műanyag dísztárcsával. Már kaphatók kifejezetten a téli abroncsokhoz használható könnyűfém felnik.

4. legenda: a téli abroncsokkal kényelmetlen a vezetés.

A valóság: a téli abroncsok minden felületen kényelmes utazást tesznek lehetővé. A legtöbb felhasználó semmilyen eltérést sem érez, amikor nyáriról téli abroncsra áll át. A modern téli abroncsok még száraz utakon és nagy sebességek mellett is kényelmes vezetést kínálnak, alacsony zajszinttel.

5. legenda: a téli abroncs teljesítménye nem függ a futófelület mintamélységétől.

A valóság: minél nagyobb a téli abroncs mintamélysége, teljesítménye annál jobb lesz. Több európai ország is előírja az abroncsok mintamélységét. A gumikon legtöbbször olyan kopásindikátor található, amely 1,60 mm-es mélységet jelez. Ezektől az előírásoktól függetlenül ajánlott, hogy a téli abroncsok mintamélysége legalább 4 mm legyen.

6. legenda: a téli abroncsok teljesítménye nagy sebességeknél nem túl jó.

Van miből válogatni

Van miből válogatni

Van miből válogatni


A valóság: a modern téli abroncsok nagy sebességeknél is nagy teljesítményt nyújtanak. A leggyorsabb téli gumi a W jelzésű abroncs, 270 km/h-ig áll jót érte a gyártó. Téli abroncsaink még ilyen gyors haladásnál is maximális kormányzást és kezelhetőséget tesznek lehetővé, a kis fogyasztás és alacsony zajszint szempontjai szerint optimalizált futókeverékkel.

7. legenda: négykerék-hajtású autók esetében nincs szükség téli abroncsra.

A valóság: a nehéz szabadidő-autókra kifejezetten érdemes téli abroncsot szerelni. A 4×4-es autók és a modern szabadidő-autók nagyobb súlya és méretei miatt a Goodyear nagyon ajánlja, hogy azokat is téli abroncsokkal szereljék fel annak érdekében, hogy csúszós és jeges utakon is biztonságos legyen a tapadás és kezelhetőség. A négykerék-hajtás nem sokat segít hóban és jégen, ha az autón csak nyári gumi van.

8. legenda: mindegy, hogyan és milyen sorrendben kerülnek fel a téli gumik.

A valóság: a téli abroncsok felszerelésére is vonatkoznak szabályok, amelyekre ügyelni kell. Ha a szükségessé válik a téli abroncsok cseréje, érdemes mind a négyet lecserélni, hogy ugyanúgy reagáljanak és ugyanolyan színvonalon teljesítsenek.

Sikerül megállni?

Sikerül megállni?

Sikerül megállni?


Ugyanez az oka annak, hogy nem szabad csak a hajtott tengelyre szerelni két téli abroncsot, a másik tengelyen meghagyva a nyáriakat: a téli és nyári abroncsokat nem szabad vegyíteni.
A téli abroncsokat rendszeresen rotálni kell, hogy egyenletesen kopjanak, és nem szabad őket megfordítani. Ha az első és a hátsó tengely is hajtott, a mélyebb mintázatú abroncsokat kell a hátsó tengelyre szerelni.

9. legenda: a téli abroncsok miatt rosszabb lesz a fogyasztás.

A valóság: a modern téli abroncsok gördülő ellenállása nem feltétlenül nagyobb, mint a nyári abroncsoké. Általában véve a személygépkocsikon használt téli abroncsok gördülési ellenállása összemérhető a nyári abroncsokéval.

10. legenda: a teljesen új nyári abroncsok bármilyen téli környezetben megfelelnek, mivel a mintamélységük még elég nagy.

A valóság: a téli abroncsok teljesítménye a téli utakon lényegesen jobb, mint a nyári abroncsoké. A téli abroncsok teljesítménye mindig jobb téli környezetben, mint a nyári változatoké.