A kisméretű dízelek közül házon belül a FIAT 1,25 literes motorját becsüljük a legkevesebbre, mert túl kicsi a hengerűrtartalma, viszonylag rövid áttételű váltó kell hozzá és a végén nekünk nem is volt különösebben takarékos, sem FIAT modellekben, sem az Opelekben, sem a Swiftben vagy a Splashben.


A benzin erősebben párolog a gázolajnál
Gyanús: 5,5 liter után 9,7 százra

Gyanús: 5,5 liter után 9,7 százra

Gyanús: 5,5 liter után 9,7 százra


Második a Peugeot és a Citroën 1,4 HDi-je, amely Fordokban és Mazdákban is szolgál, nagyobb megelégedésünkre. Jelentéktelen fogyasztása miatt a Renault 1,5 literes dCi-jét favorizáljuk, amely a Sanderótól a középkategóriás Lagunáig sokféle autóval jól elboldogul.

Öt- után tízliteres fogyasztás

Vérbő volt vele a Logan Van is, az autó hozta a szokásos 5,5 liter körüli budapesti fogyasztást, amihez spórolni sem kell a gázadással.

Mi is magunk tankolunk, az első kattanásig

Mi is magunk tankolunk, az első kattanásig


Mi is saját magunk tankolunk, az első kattanásig
Nagyon keveset fogyaszt a dízel Logan Van

Nagyon keveset fogyaszt a dízel Logan Van

Nagyon keveset fogyaszt a dízel Logan Van


Mivel két nappal tovább maradt nálunk az autó a tervezettnél, a visszaadás előtt újra teletankoltam, és csak néztem, ahogy a számsorok csak pörögnek, pörögnek a kútoszlopon. A várt bő öt helyett 10 litert nyelt be a Logan 100 kilométerre, mire kikapcsolt a pisztoly. (Minden autót, minden alkalommal az első kattanásig tankolunk tele, nem rontjuk az eleve házilagos mérés pontosságát csepegtetéssel.)

Mi történhetett? A tank belső életét nem ismerjük, de beszélik, hogy egy légbuborék okozhat jelentős különbséget a tartály befogadóképességében. Ennek ellentmond azonban az a tény, hogy a tankból szellőztetőrendszer vezeti ki a felgyülemlett gázokat.

A benzingőz is az autót hajtja
A benzin erősebben párolog a gázolajnál

A benzin erősebben párolog a gázolajnál

A benzin erősebben párolog a gázolajnál


Párolgásra ráadásul főként a benzin képes, bár kisebb mértékben a gázolaj is. Mindkét üzemanyag gőzét aktívszenes szűrő fogja fel, elsősorban környezetvédelmi okokból, hogy ne juthasson a légkörbe. A szűrő működésének van még egy praktikus oldala, a benne elnyelt üzemanyagot a motor később felhasználja.

Tankoláskor is környezetvédelmi illetve biztonsági okokból szívják el az üzemanyaggőzt. Erre a pisztoly betöltőnyílása alatt egy apró hézag szolgál, amelyen keresztül visszavezetik a párát a földalatti tartályokba, megőrizve a zárt rendszert.

Szó sem volt dundizásról

Szó sem volt dundizásról

Szó sem volt ilyesmi dundizásról a Daciában


Ráadásul rég nincs nyár, amikor a tűző napra parkolva az üzemanyag annyit tágulhat, hogy a tágulási teret kitöltve végigfolyik a kocsi oldalán. Nagyon forró időben elképzelhető, hogy a kitágult benzinre tankolva a ténylegesen hiányzónál kisebb mennyiséggel is teletölthető a tartály, mint ha hűvösben állnánk, ami később meglepetést okozhat.

Ezúttal az egyenletesen hűvös időjárás miatt aligha lehetett szó erről, és a töltőállomást sem hisszük bűnösnek. Még sosem fordult elő hasonló eset, pedig sűrűn járok oda tankolni. Külsérelmi nyomok híján azt is kizárhattuk, hogy valaki leszívta a gázolajat a tankból, ami nem is olyan könnyű mutatvány a modern autókkal. Ráadásul miért érné be a tolvaj pár literrel a sok fáradás után?

Gázolajban úszik a szűrő

A legvalószínűbb magyarázat, hogy a töltőpisztoly valamilyen okból csak akkor kapcsolt ki, amikorra már feltöltöttem a tágulási teret, tehát alaposan megáztattam gázolajban az aktívszén szűrőt. Nyáron ez kellemetlen volna, mert a tűző napon nincs hová tágulnia a naftának, de a hűvös őszben legalább ez nem fenyeget, ha már így jártam.

Biztosan más is járt már hasonló cipőben. Írják meg a hozzászólások között, mennyivel tankolták túl az autót, milyen okra gyanakodnak, milyen magyarázat jutott eszükbe?