Mit keres rajta a nyári gumi?
Az aszfalt hőmérsékletére vonatkozó bűvös hétfokos határt rég elhagytuk, a szerkesztőséget boldogító Splashen mégis nyári gumi van.
Ennek oka, hogy a tesztautót a Kakucsringen, a Vezess futamhoz használjuk elsősorban, ahol nedves időben nem forgatunk, hűvös, de száraz időben pedig tapadt rendesen a nyári gumi is és így még mindig egyenlőbbek az esélyek, mint kétféle abronccsal.
A hó és a jég azonban nem játék, ezért MSC-008 hamarosan megkapja a téli garnitúrát, amely a Suzuki budaörsi központjában vár rá jó ideje.
Addig azonban az éjjel kihalt utcákon és elhagyatott parkolókban kipróbáltuk, tényleg olyan rosszul tapad-e a nyári gumi ebben az időben, mint mondják. Ismerjük a teszteredményeket, de saját magunknak jobban hiszünk.
A rendőrautó felett is a fizika az úr
A mi eléggé lejtős utcánk azzal borzolja az autósok idegeit, hogy az utolsó harmadán, ahová nem süt be a nap, még meredekebbre vált. Tehát ereszkedés közben egyre csúszósabb és egyre lejtősebb úton kellene megállni a háromszög előtt. A Suzuki Splash fotózása után tűnt fel a csődület az utca végén. Először azt hittem, hogy a veszélyesen síkos út miatt a rendőrök lezárták az utcát, de ezt nyilván nem a végén, hanem az elején tennék. A rendőrautó fékezés közben irányíthatatlanná vált és beforgott, orrával a partfalnak támaszkodva. A szirénás Dacia fél óráig lehetett szorult helyzetben, kézi segítséggel sikerült kiszabadítani és irányba fordítani. A második kerületi kapitányság rendőrei 2005 óta járőröznek egy fapados Dacia Logannal, a környéken lakók sokat láthatják a fekete lökhárítós, 1,4-es modellt, amelyet egy alapítványon keresztül adományozott a márka importőre. |
Alattomosan csillogó aszfalt
Az autón nem valami futottak még nyári abroncs van, amit egy nyári garnitúra a valóban téli körülmények között nyújtani tud, azt a Continental Sport Contact megadja. A gumik tapadását száraz, nedves és havas-jeges úton fékezve illetve száraz és alattomosan csillogó aszfalton kanyarogva próbáltuk ki.
Száraz aszfalton fékezve egész tűrhetően lassult az autó, de csak addig, amíg egy keréknyomnyi nedves sávra nem ért a jobb első kerék. Innentől az autó csak annyira volt fékezhető, amit a nedves felületen kevéssé tapadó gumi engedett, érvényesült a leggyengébb láncszem elve.
Féktávolság megállásig |
Nyári abroncs |
Téli abroncs |
Nedves úton, 80km/óráról | 40 méter | 34 méter |
Havon, 50 km/óráról | 63 méter | 32 méter |
Forrás: Michelin Hungária Kft.
A hideg évszakokban száraz úton megfelelő tapadást nyújt a nyári gumi, de erre nem érdemes hagyatkozni. A télen gyakorta nedves utakon fölényben van a téli abroncs a nyári gumival szemben, a különbségek havon és jégen drámaira nőnek. |
Veszélyes a nyári gumi
Kanyarokban száraz úton sem bírta azt a tempót a nyári gumis autó, amit a lágyabb rugózású, jóval nagyobbat billenő, de téli gumis Berlingónk.
A szárazra járt sáv melletti nedves felületen a gumik kapituláltak, az autó orra kicsúszott.
Egy parkoló összefüggő jegén fékezve az ABS kattogása közepette csak siklott előre az autó, a tükörjégen téli gumival is ijesztően gyenge lassulás még tovább romlott.
A keményre járt havas részeken is többször megijedtünk, mert hiányoznak az útfelületbe karomként kapaszkodó lamellák, amelyek olyan jellegzetesek a téli abroncsok futófelületén.
Mi van, ha nincs téli abroncsom?
Sokszor megírtuk, hogy október közepétől húsvétig a kocsin legyen téli gumi, akár egy kevésbé márkás, olcsó garnitúra, mert a saját biztonságunk és a többieké is ezt igényli. Ha mégis nyári gumin ér valakit a havas idő, fogadjon meg pár tanácsot, amelyek a téli gumis autókra is érvényesek, csak rossz gumival könnyebb eljutni abba a tartományba, ahol szükség van rájuk.
A következő oldalon kiderül, nyári gumival is fizetnie kell-e a biztosítónak az okozott balesetért
Elsősorban is a vezető legyen sokkal óvatosabb, hagyjon bőven követési távolságot! Azzal a tempóval és fokozatban közelítse meg a kanyart, amivel várhatóan be tud fordulni, lehetőleg ne fékezzen és ne engedje fel hirtelen a kuplungot (a motorfék miatt).
Kanyarban nincs fék, nincs gázadás!
Ez azért fontos, mert az eleve gyengén fogó gumik tapadását nem kellene megosztani hosszirányú erők (lassítás és gyorsítás) illetve az oldalirányúak között, örüljünk, ha a kanyart elbírja a négytenyérnyi felület.
Ha az autó orra kicsúszik a kanyarból, tilos még jobban betekerni a kormányt, ez csak ront a helyzeten! Először gázelvétellel próbálkozzunk nagyobb súlyt tenni az első kerekekre.
Végszükség esetén: rúgjunk rá a fékre!
Ha elég széles az út, eresszük kijjebb az autót, kevésbé befordított kormánnyal még elegendő lehet a tapadás.
Végső esetben rúgjunk rá hirtelen a fékre egy pillanatra, az első kerekekre rántott súlypont talán segít tartani az ívet.
A terhelésváltás azonban elkönnyíti a hátsó kerekeket, a kocsi fara megpróbálhat kitörni. Ez történt a Splashben is, amikor az orra kicsúszott egy nem is túl gyors balkanyarban.
Hiába stabil és jóindulatú autó, nedves úton, mínusz 6 fokban, műanyagosan keményre dermedő nyári gumin az ötven is sok lehet. A keresztbe forduló autót a megcsúszás irányába kormányozva lehet megfogni, de nagyon időben kell reagálni.
M+S, hópihe, négyévszakos gumi
Hazánkban nem kötelező a téli gumiabroncs használata, a szomszédos Szlovéniában (11.15-től 03.15-ig) és Ausztriában (11.01-től 03. 15-ig) igen. A gumik oldalfalán található M+S (Mud+snow, azaz sár és hó) jelzés a törvényalkotók szemében téli abronccsá teszi a gumit, ezt látni a négyévszakos gumikon is. Keveset autózóknak a négyévszakos gumi is megfelelő lehet, az utóbbi időben ezek tulajdonságait a téliekhez közelítik a gumifejlesztők, de jó időben a nyárinál, télen a télinél gyengébbek valamivel. A kifejezetten téli körülményekre alkalmas gumik átesnek egy szabványos havas teszten is. Ha ezt teljesítik, gyártójuk jogosult egy hópihével jelezni a sikert az oldalfalon, tehát olyan gumit vegyünk, amelyen hópehely is van, nem csak M+S kód. |
Életmentő ESP: a GS Suzukikban alapáron
Mire ellenkormányoztam, az almazöld Suzukiban már működésbe lépett az ESP, amely ilyen helyzetben, a megpördülést jó eséllyel megakadályozva, életet menthet. (Az ESP bekapcsolását apró rántások jelzik a fékezések nyomán.)
Hirtelen kikerülések mellett ilyenkor derül ki, milyen sokat ér a menetstabilizáló rendszer. Kár, hogy a kisautókhoz sokszor még extraként sem kapható. A Splash esetében a legtöbb kivitelhez sajnos nem rendelhető, a nálunk lévő GS csúcsmodellben viszont alapáron jár, az SX4-hez hasonlóan.
Nyári gumival is fizet a biztosító
Sem a casco, sem a kötelező biztosítás nem veszíti érvényét attól, hogy valaki nem az évszaknak megfelelő abronccsal járva okoz balesetet. A cascóbiztosítás érvényességi feltételei között sem szerepel a téli abroncs felszerelése, így a pénzintézet akkor sem bújhat ki a helytállás alól, ha ügyfele jobban tapadó gumival esetleg elkerülhette volna a káreseményt. A biztosító csak akkor tagadhatja meg a fizetést, ha a cascós kocsi autóversenyen sérül meg, illetve a műszaki állapota miatt nyomokban sem nem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre. A kötelező biztosítás még ezekben a kirívó esetekben sem. |
Örüljünk hogy megúsztuk a keleti autóval
Próbáink alapján a nyári guminak nincs létjogosultsága téli körülmények között. A Suzuki Splash egy stabil útfekvésű, jól vezethető, minden rosszindulattól mentes autó, jó minőségű és nem kopott nyári gumik vannak rajta, ráadásul nemcsak ABS, de még menetstabilizáló elektronika is vigyáz az életünkre.
De ez mind nem elég, ha a tulajdonos nem áll át a megfelelő gumira, oldalfalán M+S jelzéssel, hópihével vagy hegycsúccsal. Örülhetünk neki, de ne arra bazírozzunk, hogy a keleti autókkal is megúsztuk a múltbeli teleket!